Spieropbouw; brok of supplement

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Spieropbouw; brok of supplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 10:38

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er wordt zo veel aangeboden dat ik jullie om advies vraag.

Ik heb een 11 jarige pony die altijd recreatief is gereden. Ik reed tot 2 maand terug ongeveer 2 a 3 keer per week buitenritjes van 10 á 15 km (met een enkele keer een uitschieter naar 25 km.).

Sinds een paar maanden heb ik mijn ambities een beetje veranderd en ben ik naast dat ik 2 keer per week een buitenritje van ong 10 km maak ook 2 keer per week serieus aan het trainen in de bak en krijgen we ook om de week weer les. Ook longeer ik haar 1 á 2 keer per week met dubbele lijnen en balkjes.

Nou valt mij op sinds een week dat ze wat aan het invallen is boven op de rug. Verder ziet ze er prima uit, heeft een mooie hals, mooie billen en een goedgevulde buik.
Ze staat 24/7 op het land en wordt met hooi bijgevoerd als dat nodig is. Na het rijden krijgt ze van mij een handje haver en een handje pavo care4life, stelt dus niet veel voor.

Begin augustus is de zadelmaker geweest en vorige week de ostepaat.

Ik heb zojuist al gebeld met masters diervoeders voor advies, zij raadden in ieder geval geen slobber aan omdat dit er alleen maar voor zorgt dat ze meer vetjes krijg, en dat hoeft dus niet. Zij raadden een brok of supplement aan voor spieropbouw..

Over welke brok of supplement zijn jullie tevreden voor spieropbouw?

Mizora

Re: Spieropbouw; brok of supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:40

Ik zou beginnen met een mineralenbrok, bijvoorbeeld pavo vitalcomplete (30g/100kg lichaamsgewicht) met een kg luzernebrok (arie blok luzernebrok bij weinig suiker, maar anders is die van hartog ook prima).

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:47

Waarschijnlijk mist ze dan wat eiwitten voor de spieropbouw. Ik heb hele goede resultaten met luzerne, los of geperst in brok van hartog.
Mooi ruwvoer als je niet gelijk sportbrok oid wil gaan voeren

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:55

Ik voer sinds een paar maanden de vitalbix daily complete. Mijn beide paarden zijn in deze paar maanden enorm gegroeid in bespiering. Na het rijden krijgen ze allebei een halve schep slobber van havens en verder onbeperkt hooi en de Vitalbix... wellicht ook iets voor jou?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:56

Ik ken wel paarden die baat hebben gehad bij (tijdelijk) een supplement. Maar dat waren wel paarden die al goed bijgevoerd werden en dus voorzien waren van alle vitamines en mineralen die zij nodig hadden om te kunnen presteren. Als je echt fanatiek gaat rijden zit er doorgaans niet genoeg voeding in gras/hooi dus ik zou eerst je gewone voer gaan ophogen en eerst eens kijken wat dat doet. Een handje van het een of ander is voor de lekker maar doet verder niks voor je pony.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:08

Ik zou beginnen met een kilo sportbrok verdeeld over 2 giften. Kun je eventueel nog ophogen. Welke maakt eigenlijk nog niet zoveel uit. Kijk eerst wat je paard hierop doet. De cavalor perfomix is een fijne musli, maar iets van havens of pavo kan ook. Je kunt ook nog de care 4 life ophogen naar 2 x 1,5 schep per dag en kijken hoe dat gaat. Volgens mij is dat lucerne met een brokje erin verwerkt (en nog meer natuurlijk ;) ).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:11

Mijn paard heeft heel veel baad gehad bij NAF Magic. Was ook wat schraal, nu een mooi vol paard geworden.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 11:14

Ik zal mij eens verdiepen in de luzernebrokken en de vitalbix daily complete.

Ik heb vorig jaar de pavo vital complete geprobeerd maar zij zat na 3 dagen voeren onder de bultjes dus ben hier per direct mee gestopt (mijn andere pony doet het hier wel hier goed op).

Dee_Es schreef:
Een handje van het een of ander is voor de lekker maar doet verder niks voor je pony.

Klopt, maar omdat wij alleen recreatief reden een paar keer per week had ik niet het idee dat zij veel extra's nodig had. Ze zag er toen ook prima uit.

edit; in de winter krijgt ze nog wel altijd wat grasmix bijgevoerd bij haar handje haver en vanaf maart t/m juni (de periode dat ik gras weer aan het opbouwen ben na de winterperiode) krijgt ze nog magnesium.