Paard niet lekker in zijn vel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solica

Paard niet lekker in zijn vel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 22:31

Sorry als dit verkeerd staat :)

Mijn 10 jarige ruin is de laatste maand een beetje anders. Hij is heel veel afgevallen, maar dat heeft hij eigenlijk elk jaar wel wanneer het weer wat kouder wordt en krijgt hierom 's nachts nu altijd een stal deken op. Hij is nu alleen zo veel afgevallen dat ik hem ook wat wil bijvoeren, maar ik heb niet zo veel verstand hier van dus tips zijn welkom. Ook is hij de laatste tijd ontzettend narig. Hij trapt naar andere paarden, komt niet meer om te knuffelen, blijft maar rondjes rennen in de wei en bokt tijdens het rijden. Verder oogt hij wel gezond en glimt zijn vacht ook nog mooi. Ik krijg alleen wel het idee dat hij niet zo veel plezier meer heeft in het rijden. Op concour gaan vind hij volgens mij nog wel leuk, want dan is hij best enthousiast. Tandarts en ostheopaat zijn recent nog langs geweest en die hebben niks gevonden. Iemand advies? Ik maak me best wel zorgen om hem en ik ga ook zeker de dierenarts binnenkort even opbellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:32

Even bloed laten prikken misschien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:35

Wat eet je paard dan op een dag?

Ja en verder het hele rijtje af gaan he.
Gebi goed laten controleren....heb je al gedaan dus
Goed ontwormen.

Eventueel bloedonderzoek doen.
Maagzweer kan ook dit soort problemen geven.

Maar kouder worden? Het is hier vandaag 26 graden overdag, en snachts is het juist nu heerlijk voor de paarden.
Zelfs de oudjes bij ons lopen nog gewoon zo rond
Een deken zou dan echt nog lange niet nodig zijn,het is nog zomer he
Zou dus zeker op korte termijn een dierenarts in schakelen.

En kijk hier voor voedingstips
[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 22:42

Bloed laten prikken ga ik zeker laten doen bedankt!

Hij krijgt 's ochtends hooi en gaat rond 10 uur de wei op en dan komt ie 's avonds rond 6 uur binnen en krijgt hij nog wat hooi. Hij krijgt op dit moment ook 's ochtends en 's avonds een halve schep muesli met cubarmix (?) er door, omdat hij een wond op zijn nek had die heel erg was gaan ontsteken. Da had dat voorgeschreven.

Ja het is nu inmiddels ook wel even geleden dat ik ze ontwormd heb ga ik ook zeker doen!

Hij heeft een enorme dunne vacht en omdat het 's nachts niet meer zo warm is gooi ik er nu een dekentje op. Overdag staat hij wel zonder hoor tenzij het regent.

Bedankt voor het mee denken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:47

Hoe staat het met het gras op de wei dan?
Staat er nog veel?

Weet je ...als ze dunner worden moet je eerst kijken of de hoeveelheid gras of ruwvoer omhoog kan..
Zou zeker voor de nacht op stal dan echt een flinke hoeveelheid hooi in de stal doen.
Heb je ook een idee hoeveel kilo hooi hij krijgt.?
En hoe is de kwaliteit, ruikt het lekker fris, is het niet stoffig.
Maar kijk ook even in dat topic, staan veel tips in.
En eventueel iin overleg met je dierenarts

Kinke

Re: Paard niet lekker in zijn vel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:48

dat vroeg ik me ook af, hoeveel gras is er nog?
Die van mij zouden omvallen met zo'n klein beetje hooi, ondanks het feit dat ze de hele dag in de wei staan.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 22:51

Ze staan sinds een week in een nieuwe wei en daar staat nog heel mooi gras in. De kwaliteit van het hooi zou ik zelf niet kunnen beoordelen geen verstand van, maar er ligt nog altijd wat als ik de stallen in kom dus ik neem aan dat ik wel genoeg voer. Of meneer vind het niet zo lekker :')
Ik ga dat topic eens doorlezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:54

Voor je gaat ontwormen zou ik even een mestonderzoek laten doen, dan weet je beter waar je tegen moet ontwormen. Zulk mestonderzoek is nooit 100% betrouwbaar, maar als ze bijvoorbeeld lintworm aantreffen dan weet je dat je in elk geval een ontwormmiddel moet gebruiken dat tegen lintworm werkt. ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 01:35

Hoe laat krijgt hij zijn laatste voerbeurt en zijn eerste voerbeurt?
Ik zit te denken aan een eventuele maagzweer.....

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:56

Ik zou niet te lang wachten met de da bellen of de tandarts.

Bloed en mest zou ik laten onderzoeken.

Qua voer zou ik hem speedibeet geven met eventueel een beetje slobber erdoor.

Hij Krijgt dus nu alleen maar 2x per dag hooi?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 13:19

Morgen komt de dierenarts langs. Speedibeet ga ik naar kijken!

Hij krijgt inderdaad maar 2x per dag hooi, maar dat lijkt mij genoeg aangezien geen van mijn paarden alles op heeft. 'S ochtends rond 6 uur voert mijn vriend de paarden en als ze weer op stal komen eten ze de restanten daar van op. Om 8 uur voer ik ze nog een keer en meestal ligt er 's ochtends nog wat.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:29

Solica schreef:
Morgen komt de dierenarts langs. Speedibeet ga ik naar kijken!

Hij krijgt inderdaad maar 2x per dag hooi, maar dat lijkt mij genoeg aangezien geen van mijn paarden alles op heeft. 'S ochtends rond 6 uur voert mijn vriend de paarden en als ze weer op stal komen eten ze de restanten daar van op. Om 8 uur voer ik ze nog een keer en meestal ligt er 's ochtends nog wat.

Maar je doet dus wedstrijden met hem?

Ik vind 2x per dag hooi beetje weinig...staat hij de rest van de dag op de wei?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:31

Ja hij staat van ongeveer 10 tot 6 op de wei anders zou ik het ook te weinig vinden. En ik ga inderdaad 1x per week of 1x in de 2 weken op concours. Ene keer springen andere keer dressuur.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:02

Solica schreef:
Ja hij staat van ongeveer 10 tot 6 op de wei anders zou ik het ook te weinig vinden. En ik ga inderdaad 1x per week of 1x in de 2 weken op concours. Ene keer springen andere keer dressuur.

Is geheel mijn mening :o Maar dan vindt ik 2 x per dag hooi echt te weinig.

Bij Pavo kun je gratis voeradvies vragen, wellicht kun je dat eens overwegen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:20

Als hij van 10 tot 6 op de wei staat en hij krijgt daarnaast nog 2x per dag een flinke portie hooi zou dat moeten kunnen lijkt me.
A;s het 2x een plakje is, is het wel weinig inderdaad.

Om hem dikker te krijgen zou ik inderdaad mestonderzoek naast het bloedonderzoek laten doen.
Qua voer kun je bietenpulp, lucerne en omegamix toevoegen, dat is geen krachtvoer, maar ze zetten er goed van aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:30

Snap niet waarom 2x per dag hooi te weinig zou zijn als hij het niet op heeft.

Vind het zelf idd ook wel vreemd dat ie een deken op zou moeten met deze temperaturen, zelfs met een dunne vacht. Meeste paarden voelen zich comfortabeler als het niet te warm is.

Zou het probleem niet kunnen voortkomen van die onsteking? Zal je normaal wel kunnen achterhalen via bloedonderzoek.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:32

Als het hooi op de grond gevoerd wordt, is het logisch dat hij niet alles opeet. Dan vermengd het namelijk met mest en urine....

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 16:48

@byjou Hoe zou jij het dan doen? Niet om een eigenwijze reactie te geven ben oprecht geïnteresseerd. Dat voeradvies lijkt me een goed idee ga ik zeker wat mee doen zodra de da is geweest.

@Nouvel Bedankt voor het voeradvies!

@hwn Ja daar zat ik ook al aan te denken, dat zal ik morgen ook wel even aan de da vragen.

@idylle Wij voeren het hooi voor de stal door een gat in de deur. Het ligt zo wel op de grond maar ze kunnen het dus niet verlopen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:10

Wij doen het hooi in een hooinet en ze vind het geweldig en zo voorkom je dat er veel op de grond terecht komt en ook tegen de verveling omdat het langer duurt voor het leeg is

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:20

Ben benieuwd wat eruit de bloedtest komt (kunnen ook bloedwormen zijn en die zien ze dan ook in de test)

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 14:21

Dierenarts was gisteren geweest en dacht dat het een maagzweer is. Poeder voor door het voer gekregen en als het over een paar weken niet is verandert mag ik weer bellen. Iedereen bedankt voor de reacties!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:01