peesblessure / verstapping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

peesblessure / verstapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 13:17

Hallo allemaal,

onze pony loopt sinds vorige week vrijdag ineens kreupel in draf. In stap niets te zien.
Dochter had springles en er was geen rare afzet en geen rare landing of iets dergelijks. Iets eerder in de les heeft struikelde ze wel 1 keer, dus misschien was de sprong daarna net niet lekker voor haar?

Dochter is toen uit gaan stappen en gaan koelen. 's Avonds zijn we nog een keer gaan koelen. We hebben haar tot nu toe lekker met rust gelaten, buiten dagelijks 10 minuten stappen op het harde en 2 keer per dag 10 minuten koelen. Vanmorgen is dochter er weer even opgegaan maar ze liep meteen bij aandraven onregelmatig (in stap en sukkeldrafje niets te zien) dus meteen weer gestopt.

Ik zag dat de pees nu juist weer wat dikker was dan gisteren, de pony's hadden gister ook even gek gedaan in de wei (als in elkaar opgejaagd) dus wss komt het dikker zijn nu daardoor. De eerste 3 dagen was de achterkant van de voorknie wat warmer maar dat is nu niet zo.

Bovenstaande doen we allemaal op advies van instructrice want ik heb geen ervaring met dit soort blessures.
Advies instructrice is zo doorgaan en het per dag te bekijken; dus 1 keer per dag stappen op het harde, een minuut of 10 en 2x pd 10 min. koelen.
Ik vraag me af of het niet al verbeterd had moeten zijn als het een simpele verstapping is?

Bokkers met ervaring hiermee; wat is jullie advies? DA erbij? Kreupelheidsonderzoek bij de kliniek? Inderdaad gewoon nog een week afwachten en zo doorgaan?

UrbanL

Re: peesblessure / verstapping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:22

Stappen en koelen voor een week niet gek laten doen dus niet rennen in weiland. Stappen op het harde... als er na een week geen verbetering is Dierenarts bellen en een scan laten maken dus geen pinnstillers of andere zaken wat dat is alleen maar uitstellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:22

Wat ik zelf altijd doe bij een verstapping 10 dagen stappen, dat gaat je DA ook zeggen.
Bij een vermoeden van een peesblessure zou ik gewoon scannen, dan weet je het zeker.

Als je aangeeft dat de pees dikker is dan normaal dan denk je aan een peesblessure, direct scannen heeft ws weinig zin door het vocht wat erin zit, dan zien ze vrij weinig op de scan en moeten zxe later opnieuw komen. Dan zou ik paar dagen wachten tot het vocht wat weggetrokken is en dan een scan laten maken.

Koekie73

Re: peesblessure / verstapping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 18:10

Dank @UrbanL en @ElCamino. Ik heb maar even met de kliniek in Wolvega gebeld en afgesproken idd vrijdag te kijken hoe pony er bij staat en of de pees dan weer geslonken is. Ik zou dan vrijdag kunnen bellen zodat we maandag terecht kunnen. Even overleggen op stal of tot dan een apart stukje wei een optie is.