Koliek advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Koliek advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 17:54

Eén van mijn pony's is al een paar dagen niet helemaal lekker.
Sinds zondag laat hij zijn ontbijt (600 gr. Fibra) staan en is suffig. Had lichte diarree. Hij krijgt Prascend voor PPID en is daardoor wel vaker wat afwezig, zeker rond deze tijd van het jaar dus er ging niet direct een alarm af.

Vanochtend was het echter helemaal fout. Hij heeft opeens vreselijke diarree, lag plat en wil niks meer aannemen. Geen Fibra, geen brok, geen brood, niks.
Omdat ie ook erg aan zweten en trillen was, heb ik mijn VA gebeld en die is meteen gekomen.
Echter knapte mijn pony tijdens het wachten wonderwel erg op (hij kwam in de benen en ik ben met hem gaan lopen) en was het trillen en zweten over.

Mijn VA heeft hem toch even onderzocht. Omdat hij erg bang is voor de VA heeft dat niet heel veel opgeleverd en heb ik het advies gekregen te temperaturen en de mest op zand te onderzoeken, zodra die weer vast is. Hartslag en slijmvliezen waren oké.

Zijn verzorgster heeft hem net gemeten op 38.4 en hij staat er nu weer bij zoals de afgelopen dagen. Hij heeft echter nog helemaal niet gemest, vanaf vannacht niet meer.
Ik maak me toch een beetje zorgen, heeft iemand tips? Om nou het spoednummer van mijn VA te gaan bellen vind ik een beetje overdreven.
Hoe lang kan die suffigheid aanhouden en wanneer moet ik toch bellen als ie straks niet gemest heeft?

Anoniem

Re: Koliek advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:25

Ja dat kan twee kanten op gaan, of de boel komt weer op gang, of niet. Ik zou gewoon even bellen met je dierenarts, vertellen dat hij al de hele dag niet heeft gemest. Eet hij nu wel?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:28

Ik zou gewoon weer bellen inderdaad. Hele dag niet mesten en niet willen eten is niet goed en reden genoeg om weer contact op te nemen :n

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:36

Ik zou met hem gaan lopen en de da bellen, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:39

Ik zou ook gewoon bellen niet mesten is niet goed hoor, beter te vaak bellen als dat je achteraf moet zeggen had ik maar.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 18:39

Echt eten is het niet. Ik heb de Fibra laten staan en hooi aangeboden, hij knabbelt af en toe wat maar stopt daar weer vrij snel mee.
Ga om half 8 weer die kant op en hopelijk heeft hij gemest. Zal dan inderdaad ook nog even een stukje gaan lopen en contact opnemen indien nodig.

Hij was rond een uur of 5 wel attent/alert maar toch ook weer niet. Lastig uit te leggen.
Bedankt voor jullie advies :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:43

Een paard kan diarree hebben en toch bijna verstopt zitten. Die diarree kan er nog net langs. Goed dat je weer de da belt want dit is toch wel redelijk zorgwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:55

Als hij nog niet gemest heeft, zou ik sowieso bellen en vragen om paraffine.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:58

En goed in de gaten houden of hij wel drinkt. Een emmer / speciekuip ipv een automatische drinkbak is handiger, dan kun je goed monitoren hoeveel hij drinkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:01

Je moet echt de veearts laten komen. Drinkt hij wel? Let daar ook even goed op!

Als een paard koliek heeft en het komt niet op gang, kun je ook een rondje met een trailer gaan rijden. Mijn ruin had ooit koliek en niks hielp. We zouden hem op dag 3 na meerdere veearts bezoekjes en parafine behandelingen, naar de kliniek brengen en toen zat de hele veewagen onder de mest. veearts heeft nog even gevoeld, maar was al een hoop uit en daarna knapte hij goed op

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:42

Dat heb ik ook gedaan :)

Ik heb gisteravond drie keer telefonisch overleg met de spoedarts gehad, maar toen ie om 23 uur nog steeds niet gemest had en de temperatuur op 39 zat, is ie gekomen. Echter geen typische koliekverschijnselen, al zakte ie op een gegeven moment wel door de benen. Had nog steeds niet gemest en at ook niet. Hij wilde wel gewoon lopen.

Omdat mijn pony erg lastig te behandelen is en het algemene beeld oké was, heeft ie op advies psyllium gehad gemengd met water. Daarna begon ie weer wat te knabbelen aan het hooi en leek het wat beter te gaan, dus ik ben met een gerust hart gaan slapen.
Het niet mesten zou te wijten zijn aan het niet eten en niet bewegen (ik had hem gister op de paddock gehouden).

Hij staat er nu weer bij zoals de afgelopen dagen. Suffig, eet minimaal, drinkt overigens wel goed (heb specie kuipen staan indd) en had vanochtend 38.4 en heb vanochtend mijn eigen VA nog even gesproken.
Heeft nu wel gemest gelukkig. Ga straks even wat mest brengen voor onderzoek en misschien even wat metacam voor de koorts. Dan zou het eten etc. ook weer wat op gang moeten komen.

Wat een gedoe zeg...... bedankt voor jullie meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:05

Ik zit even te denken of koorts wel of niet hoort bij koliek... Zei je da dar nog wat over?
Hoe gaat het nu?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 09:50

Nee eigenlijk niet. Het is ook niet bij me opgekomen om dat te vragen. Ik weet wel dat ze standaard altijd temperaturen, maar dat zal zeker bij het algemene onderzoek horen.

Gisteravond ging het matig. Ik heb hem voor een gedeelte geschoren (zit alweer aardig in zn vacht door de PPID en met deze temperaturen + de koorts niet fijn) en dat leek hem goed te doen. Zag wat mest liggen wat redelijk dik was maar ging een uur later opeens weer aan de schijterij.

Vanochtend geen koorts meer, heb drie keer gecheckt. Dacht mijn thermometer is niet goed, maar het was toch echt 37.4. Wilde ook weer wat eten en staat nu te grazen maar het gaat nog zeker niet van harte.
Ben de mest aan het testen op zand en ligt nu ook bij mijn VA op onderzoek. Ik vroeg me af of koliek ook een uiting kan zijn van pijn. Het was een heftige aanval dinsdagochtend maar heb hem niet meer koliekerig gezien.

Wellicht een wormbesmetting? Ik krijg vanmiddag de uitslag. Morgenmiddag komt mijn tandarts ook nog even checken, just to be sure.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:09

Met name ondertemperatuur is een slechte aanwijzing.
Bij lage temperatuur betekent het vaak een slag in de darm.
Het paard trekt al het bloed naar de organen die het meest nodig hebben.... het dier wordt met name koud op de hals, benen etc.... hier had een manege dier ooit 36 en dat werd lager, dier is direct afgevoerd naar de slager, bleek idd een knoop in de darm.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:33

Koliek verschijnselen komen ook wel door iets anders. Onze shet had koliek, is daarvoor behandeld, dag 2 leek beter, dag 3 was weer knudde. Naar Utrecht en bleek EOTRH te hebben en gewoon erg veel pijn.

De veearts moet gewoon actie ondernemen, want ik acht de kans groter dat hij bijv iets verkeerd gegeten heeft of iets dergelijks.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 11:28

Bedankt voor jullie meedenken en advies.

Mijn pony is inmiddels goed opgeknapt. Diarree en koorts is weg en hij eet bijna weer als de oude. Mest nog wel kleine beetjes dus ik hou dat nog wel even in de gaten.

Half oktober wordt hij weer geprikt voor zijn PPID waardes, dus ik neem dan gelijk een algemeen bloedonderzoek mee. Zo lang het algemene beeld oké blijft ga ik hem niet onnodig plagen want dat prikken is echt een drama.

Heb overigens wel wat zand gevonden in de mest maar niet veel. Mestonderzoek kwam ook niks uit.
Het blijft vreemd, al zei de spoedarts dat het net zo goed een virus zou kunnen zijn.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 00:47

Paarden kunnen van de prascent ook misselijk worden. Mijn pony ging ook ineens stoppen met drinken en at dan wel, maar met hele lange tanden. Zijn gedrag was ook veranderd. In plaats van heel suf ging hij zich extreem misdragen. Steigeren, niet luisteren, hangen, noem maar op, 32 jaar oud en dit gedrag al jaren niet laten zien.
Maar omdat ik hem toch ook wat angstig vond en het weinig tot niet drinken me niet aanstond heb ik in overleg met de dierenarts toch de dosering wat verlaagd. Inmiddels begint onze oude man weer een beetje op zichzelf te lijken.
Succes!!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 06:34

Denk dat wij hetzelfde hebben gehad met onze haflinger. Ze at niet meer, stond er heel lusteloos bij en er kwam ook geen mest af. Temperatuur ook 38.4. Maar dierenarts haar opgevoeld en leek haar ook geen koliek. Uiteindelijk kwam er een heel klein beetje mest af wat tevens ook heel slijmerig was. Later werd de mest wat natter. Heeft bij ons goed anderhalve dag geduurd, daarna knapte ze op. Ook dierenarts denkt aan een virus.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 09:59

CloudDancing schreef:
Paarden kunnen van de prascent ook misselijk worden. Mijn pony ging ook ineens stoppen met drinken en at dan wel, maar met hele lange tanden. Zijn gedrag was ook veranderd. In plaats van heel suf ging hij zich extreem misdragen. Steigeren, niet luisteren, hangen, noem maar op, 32 jaar oud en dit gedrag al jaren niet laten zien.
Maar omdat ik hem toch ook wat angstig vond en het weinig tot niet drinken me niet aanstond heb ik in overleg met de dierenarts toch de dosering wat verlaagd. Inmiddels begint onze oude man weer een beetje op zichzelf te lijken.
Succes!!

Dat herken ik wel. Het beeld bij mijn pony is heel wisselend mbt zijn eetgedrag. Soms wil hij opeens niet meer hebben wat hij maandenlang lekker vond en andersom. Hij was ook vaak nukkig en ontzettend sloom. Maar dat is nu bijna weg.
Lelijke bijwerkingen, maar zonder is ook geen optie. Dankjewel en jij ook succes!

Mimp, ik stuur je even een pb.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:46

Ik denk bij je verhaal meteen aan zand in de darmen. Dat het er niet mee uitkomt in de mest wil namelijk niet zeggen dat het niet in de darmen zit. Als het er altijd uit zou komen, zouden ze er namelijk niet zo'n last van hebben.

Ik zou hem zelf een kuurtje psyllium geven en evt. daarna een tijdje gekookt lijnzaad.
Tijdens de kuur zou je nogmaals de mest kunnen testen op zand..

Wel fijn dat het inmiddels beter gaat, hopelijk blijft dit zo :D

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:04

Heb je ook Colosan gegeven? Bij het vermoeden van koliek is dat het eerste wat ik geef! Heb het daarom ook altijd op voorraad staan voor het geval dat. :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 18:54

Ja, maar kwam geen enkele reactie op. Ik heb het standaard in de stal apotheek.

Het gaat overigens nu weer heel goed, hij eet alsof ie wat in te halen heeft.... ;)