Opbouwen na halfjaar stilstaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LaraXBboy

Opbouwen na halfjaar stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 02:01

Heihoi, mijn verzorgpony sinds 2 weken staat al een halfjaar stil en we (ik en mn vriendin) gaan het nu weer opbouwen. We hebben al een redelijke band met de pony en kunnen alles doen. Hoe kunnen we het het best opbouwen? We hebben met de eigenaar een kwartier gelongeerd en daarna een uur gereden (eigenaar wilde het zo) en hij was niet extreem bezweet en snel weer op adem. Ik galop (in draf en stap is die redelijk braaf) bokt, gooit hoog op, maakt scheinbewegingen en slidingsstops omdat die enorm druk is (bij longeren ook). Dit is een aandachtspuntje bij de opbouw☺️

Othilly

Re: Opbouwen na halfjaar stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 05:27

Ehhh opbouwen en dan meteen 5 kwartier lopen?? Dat lijkt me geen opbouwen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:18

Hoe oud is de pony? In hoeverre is hij vroeger getraind?
Beginnen met 3x een half uurtje is voor een gezonde volwassen pony prima en dat dan uitbouwen. Wel met een rustdag er tussen... dus niet vrijdag, zaterdag, zondag en dan de rest van de week helemaal niks :Y)

Ik zou iig eerst alleen stap en draf doen tot hij daarin mooi ontspannen is en echt goed te controleren is voordat je gaat galloperen onder het zadel omdat hij dan zo druk doet. Je zou hem dan wel 1 of 2x per week aan de longe laten galloperen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:20

Er valt niks "op te bouwen" als je begint met 5 kwartier werk. Dat is namelijk de volle mep aan werk.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:38

Waarom heeft de pony 2 jaar stil gestaan? Was het een blessure of geen tijd?

In het opbouwen vanuit een blessure ga je eigenlijk al snel uit van het volgende:
Week 1 t/m 6: 10 minuten stappen aan de hand en dit per week uitbreiden met 5 minuten.
Week 6 t/m 12: totaal 45 min 3x3min draven en tussendoor goed stappen.
Dat draven bouw je iedere week met een minuut uit
Na week 12: totaal 60 min, stap/draf onbeperkt, 2x2 min galop en dat bouw je ook steeds verder uit.

Opbouwen van conditie na een periode van rust www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
Je kunt daarmee opbouwen totdat jij zeg dit is genoeg.

Verder zal je toch, omdat jij geen eigenaar bent, naar de eigenaar moeten luisteren en daar vanuit gaan. Als die meteen 5 kwartier aan het werk wil is dat zijn/haar keuze, maar moet je ook bedenken of jij dat wel wil.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:03

Zoals je het beschrijft in de OP, is dat geen opbouwen.
Voor de eerste week is 3 keer per week ongeveer een half uur, zeker voldoende.
Als je merkt dat dat goed gaat, kun je het verder uitbouwen.

Ik zou inderdaad tussen iedere training een rustdag plannen om je paard de kans te geven om zich aan te passen en om te voorkomen dat je hem overvraagt. Het opbouwen van conditie en spiermassa kost tijd.

Met galop zou ik wachten tot de stap en de draf ontspannen en beheerst is. Dus in het begin vooral veel stappen en draven. Je kan hem wel al laten galopperen aan de longe, maar ik zou nog even wachten met galopperen onder het zadel.

Weet je zeker dat het zadel goed past? Misschien goed om dat eens na te kijken, zeker omdat hij bokt etc.

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:51

Dat opbouwen was meer kennis maken en dat wilde de eigenaar, nu mogen we overigens gewoon alles zelf bepalen, dus vergeet dat eerste

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:53

Hij is 10, gezond en heeft niet meer gelopen doordat ze m 1x in de twee weken reed en ze er dan altijd werdt afgebokt. Hij heeft geen blessure of iets. Ras is waarschijnlijk 10% arabier, 75% welsh en een volledige mix

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:54

In de OP was ik dus ook duidelijk niet aan het opbouwen, maar dat was wat de eigenaar de eerste keer wilde. Dus let daar NIET op

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 09:56

Het zadel en tuig past goed, toen ze hem 2 á 3x per week reed, was die heel braaf. Soms dat t saai werdt, dus daar ligt het niet aan

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:15

Logisch als je 1x per 2 weken rijd dat je er dan wordt afgebokt. Lekker temperament zal er wel in zitten.
Maar een paard gooit je er niet zomaar af en als iets pijn doet (voeten/gebit/zadel/oid) zou ik ook degene die op mijn rug zit eraf gooien.

Als alles is nagekeken en goed is kun je het opbouwschema volgen voor conditie die in de link staat uit mijn vorige post.

Ik wens je succes met rijden, hopelijk wordt het paard minder bokkerig, want het is best een risico wat je neemt met je eigen lijf als hij zo explodeert.

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 10:33

Haha, ben er al 1 keertje afgevallen, maar zijn tuig is prima in orde. Dat hebben we gecontroleerd. Het schema ga ik volgen, hier en daar wat aanpassingen en het komt goed, Bedankt voor je hulp!

Unicorntuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:22

Je kan een band niet al beoordelen als je een pony pas 2 weken doet. Een band kost echt veel tijd. Je kan niet de conditiescore bepalen van dat het paard niet heel erg bezweet was en snel op adem. Dit zegt niks over conditie. Als je meteen begint met rijden kan het paard snel blessures opraken na een lange tijd stilstaan.Eventuele problemen in de vorm van blessures die het paard nu heeft, of gehad heeft zijn ook belangrijk om rekening mee te houden. Ze vertellen wat over de zwakke plek. Ik zou eerst rustig beginnen met longeren, (Kan in combinatie met grondwerk en loswerken) als hij hier uiteindelijk braaf in is doorgaan met rijden en dat ook rustig opbouwen omdat hij een tijd heeft stil gestaan. In principe is grondwerk al het werk of training wat je met je paard op de grond doet, dus waarbij je er niet op zit. Werken aan de hand, werken in vrijheid, enkel longeren, dubbel longeren, lange lijnen werk en als we nog even doorgaan éigenlijk vrijheidsdressuur ook, Horse Agility, schriktraining, wandelen etc.In hoofdzaak gebruiken wij de term ‘grondwerk’ ook wel als we gaan werken met het paard puur op houding en lichaamstaal. De basis dingen, zoals het volgen, wijken voor druk. Je inleven in de lichaamstaal van het paard en proberen bewust te worden van je eigen signalen naar het paard toe, zodat hij eigenlijk heel simpel begrijpt wat je bedoelt. Grondwerk doen veel mensen voor een paard makkelijker onder het zadel te kunnen rijden. Als je hem nog niet lang hebt en snel vertrouwen wilt winnen kan je schriktraining doen, je laat hem gewoon los staan in de bak en gaat zelf ergens in de bak staan met een paraplu, als het een paard snel nieuwsgierig is zal hij vanzelf uit de nieuwsgierigheid komen kijken. (Dus niet zelf naar hem toe komen) bijvoorbeeld. Sowieso moet eerst het paard jou vertrouwen en jij het paard ook voor dat je terug in het zadel gaat. Ook zou ik het niet zomaar doen op een pony zoals dit als je hem nog nauwelijks kent. Door grondwerk leert het paard ook jou meer kennen, want het zal natuurlijk best raar zijn voor een paard dat er opeens nieuwe gezichten zijn.

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 12:58

Ik zei ook niet dat die een goede conditie had, of iets over zijn conditiescore, ik snap dat je de band hechter moet maken. Ik doe zelf ook grondwerk etc met mn minishet. Maar ik heb bij Bboy een speciaal gevoel en hij reageerd heel goed op me. Ik snap dat we Natural Horsemanship moeten doen. Maar rijden bouwt ook wel een band op in hoe jij bent. Als je in het zadel één met je paard bent. Daarboven op maakt het niet zo heel veel uit als er opeens iemand in zn zadel zit. Jij kent de pony en ik niet, dus oordeel daar niet te vroeg over.

Unicorntuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:15

Ik geef alleen maar hulp hoor -.- en je kan beter beginnen met grondwerk dingen beginnen als je aan conditie begint met opbouwen. Ik help alleen maar...

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:31

Ik snap dat hoor ;), maar je kraakte me een beetje af. En dat klopt, maar met deze pony met zo veel energie helpt dat natuurlijk wel, maar rijden helpt beter voor zn spieren ook.

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:30

Ik zou dit met de eigenaar wel overleggen en aangeven dat je voor een stuk langzamer tempo wil gaan - om verschillen van inzicht later te voorkomen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:51

LaraXBboy schreef:
Hij is 10, gezond en heeft niet meer gelopen doordat ze m 1x in de twee weken reed en ze er dan altijd werdt afgebokt. Hij heeft geen blessure of iets. Ras is waarschijnlijk 10% arabier, 75% welsh en een volledige mix

Pak even dit stukje, eigenaar rijdt niet meer omdat ze er elke keer afgegooid werd omdat ze maar 1x per twee weken reed, maar daarvoor reed de eigenaar 2 a 3x per week en was het saai.
Op wat voor manier kan rijden saai zijn.

Pony is dus al langere tijd niet bereden.
Dan is het zeker van belang rustig op te bouwen.
Ga rustig beginnen met 3x in de week een half uurtje, laat die galop zitten.
Neem aan dat de pony lekker buiten loopt en daar zijn energie kwijt kan.