Ik zou inderdaad geen granenmix geven in zo'n situatie, en gerstemix valt daar ook onder, maar een mineralenbrok. Als je wilt bijvoeren omdat hij anders te weinig voer binnen krijgt kan je ruwvoermix gaan voeren, en als er op zich genoeg ruwvoer gevoerd wordt zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Als hij nu nog niet te dik is zou ik gaan voor vitalbix daily complete, 75g/100kg paard. Als hij al wel echt te dik is zou ik gaan voor Marstall Force of Pavo Vitalcomplete, 30g/100kg paard.
Van de winter raad ik aan om vooral naar je paard te kijken. Ik voer bij voorkeur Pavo Nature's Best bij, tot 250g/100kg paard hoef je de vitaminekorrel niet te verminderen. De volledige dosis NB is 500g/100kg paard (maar mag opgevoerd worden tot 1kg/100kg paard als er echt alleen ruwvoer naast gevoerd wordt of het paard zelfs ruwvoer slecht wegkrijgt).
Stel, jouw paard heeft een ideaalgewicht van 500kg.
Nu voer je er dan 350g vitalbix DC bij (75x5 = 350)
Van de winter blijkt hij in te vallen (hoeft niet, maar als voorbeeld). Je besluit NB bij te voeren.
2kg Nature's best (=2.5 schep)
dan moet je nog 75g vitalbix DC ernaast voeren (2000/500 = 4, dat betekent dat er voor 400kg paard al vitaminen en mineralen gevoerd wordt. Het paard weegt 500kg, dus 500-400 = 100kg waarvoor nog gevoerd moet worden. Dat is 75g vitalbix).