Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:13

Sinds een aantal maanden hebben wij voor het eerst onze paarden volledig in eigen beheer. Gaat opzich goed, maar we zijn nog erg aan het stoeien met de voeding.
De paarden hebben altijd op voordroog gestaan en deden het hier goed op. Echter kunnen wij voordroog niet goed houden in de zomer, na een paar dagen schimmelt het al. Daarom overgestapt op gewone baaltjes hooi.
Genoeg voordelen, geen schimmel meer, geen hoestende paarden meer, geen honderden kilo's beschimmeld hooi meer weggooien. Maar ook nadelen, veel werk om te halen, er passen maar 20 baaltjes in de aanhanger en de paarden vallen gigantisch af ondanks toch genoeg voeren.

De paarden staan 2 aan 2.
Ene koppel: gezonde mini pony (100 kg) en welshXshet (300 kg) met cushing en chronische HB. Krijgen 13 kg hooi per dag, verdeeld over 3 voerbeurten. Tussendoor kunnen ze aan takken knagen en de graskantjes kort houden. Verder krijgen ze per pony 60 gram equilin balancer per dag. Nou wordt de mini pony echt gigantisch dik en de grote pony valt erg terug en lijkt continue honger te hebben.
Andere koppel: new forest en Engelse volbloed. Staan op een weide met kort gras, wel altijd wat te knabbelen maar geen grote hoeveelheden eten. Daarnaast krijgen ze 2 keer per dag hooi, totaal zo'n 25 kg. New forest krijgt 60 gram pavo vital complete, EV krijgt 100 gram vital complete en driekwart kilo basis brok. New forest ontploft bijna, de EV kan je alle ribben van tellen. Meer brok of sport brok wordt hij te druk van.

Ik zou graag de welshXshet en de Engels volbloed iets bijvoeren, wat ze relatief snel kunnen eten en waar ze van aan komen. Er mag geen suiker inzitten vanwege de HB bij de pony en de EV moet iets waar hij niet teveel energie van krijgt (ieder iets anders is ook prima).
Ik dacht aan iets gezonds als een ruwvoer vervanger, maar ik zie door de bomen het bos niet zoveel is er. Wie heeft er tips voor mij?

ItsMe2

Re: Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:19

Heb je al eens gekeken naar Fibra?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:22

Hoeveel hooi is genoeg en is het wel goede kwaliteit dan?

Ruwvoer vervangen kan wel maar ik zou bang zijn voor maagproblemen etc door te lang zonder staan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:47

Staat in de OP toch?
De kleine ponys krijgen 180% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid volgens de voedingscalculator van paard natuurlijk. Daarnaast is er altijd wat te scharrelen dus nooit een lege maag.
De grote krijgen 100% alleen aan hooi, daarnaast staan ze altijd op de wei. Overdag is hun hooi nooit op, 's nachts zullen ze een uur of 4 zonder staan, maar kunnen ze dus gewoon gras eten.

Ik was niet van plan minder hooi te geven, Maar ik wil iets extra's voor de 2 die te dun zijn.

Naar Fibra ga ik kijken bedankt!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:59

Misschien kun je eens kijken naar seniores priores van subli (dit moet wel goed geweekt worden) of lucerne (evt een mix ervan, ik vind de havens mix fijn, omdat daar een juiste calcium fosfaat verhouding in zit.
Ik zou niet helemaal blind staren op de suikers, ook in ruwvoer kan veel suiker zitten, dus een beetje suikers in aanvullend voer is meestal geen enorm probleem.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:02

Ik voer Seniores Priores, geef er luzerne doorheen zodat hij er wat langer over doet en dat gaat heel goed! Hij is prima op gewicht en ziet er weer goed uit. Het weken gaat makkelijk, en het wordt goed gegeten. Hij is een kieskeurige eter en wilde nooit geen slobber-achtige massa's eten, maar de Seniores Priores gaat er heel goed in. Is ook ideaal om eventuele supplementen of bv zandkuur in te verstoppen, dat gaat er nu ineens ook allemaal goed in.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:57

Ik zou het even voorleggen aan Astrid van Pure Paardenvoeding , zij heeft het in het assortiment wat aan je wensen voldoet, weinig suiker en zetmeel maar wel aankomen en langzaam vrijkomende energie.
http://www.purepaardenvoeding.nl/

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:05

Is het mogelijk om de 2 dikkerds bij elkaar te zetten en de pony met cushing en de EV? Dan wordt het makkelijker wat voerbeleid betreft; het ene stel onbeperkt, en de andere in afgewogen porties zodat ze niet uit elkaar ploffen en toch regelmatig kunnen eten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:11

Luzernebrokken (bv. van Metazoa) zou een optie kunnen zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:13

Ik gebruik zelf graag Nature's best als er geen insuline resistentie verwacht wordt. Voor jouw EV is dat dus geschikt. Bij wel IR (en dus bij cushing indien niet apart getest) zou ik gaan voor bietenpulp of eventueel SP.

Bij jouw EV zou ik beginnen met een kg en dat rustig opvoeren tot maximaal 5kg (6 scheppen, en dan vervalt de vitalcomplete en de basisbrok), op het moment dat hij goed aan begint te komen kan je stoppen met opvoeren, vanaf 3kg (incl. basisbrok) vervalt de vitalcomplete in principe. Maximaal 0.5kg per 100kg lichaamsgewicht per maaltijd.

Voor je kruising is ongemelasseerde bietenpulp het verstandigst. Je kunt daarvoor speedibeet gebruiken, maar dat is wel vrij prijzig (13-14€/15kg). Je kunt er ook Arie Blok Pulpbrok voor gebruiken, dit kost 12.50€/25kg en heeft een suikergehalte van 7% (t.o.v. 5% bij speedibeet en gem. 10% in hooi). Je mag maximaal 1kg bietenpulp per 5kg hooi voeren als je de Ca:P-verhouding optimaal wilt houden, in zijn geval dus maximaal 2kg. Speedibeet moet minimaal 15 minuten weken, Arie Blok pulpbrok moet minimaal 4 uur weken. Op iedere kg bietenpulp (speedibeet is 800g/schep, pulpbrok is 1200g/schep) moet minimaal 3L (meer dan 5L is echt niet nodig, het hoeft geen soep te zijn. Een droog-rul product is goed genoeg).
Daarnaast kan je er wat olie bij doen, maximaal 100ml/100kg paard, maar vaak is niet meer dan 25ml/100kg paard nodig.

De bietenpulp beginnen met 250g (=een krappe ¼ schep, in een gewone voerschep gaat 1100-1200g) en dan rustig opbouwen met 250g per 4 dagen tot 2kg. Als hij de bietenpulp goed eet kan je olie gaan toevoegen, begin met 35ml en iedere 4 dagen met 35ml opvoeren. Ik gebruik zelf de maatbeker van robijn klein en krachtig (die losse dop er bovenop https://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produ ... es_JPG.JPG ).
Zodra hij goed aankomt, niet verder opbouwen.

Als je liever SP voert: dat mag je tot 1.5kg/100kg lichaamsgewicht voeren. In een schep gaat 800g, dus 5.5 schep. Begin met een halve schep en voer iedere 4 dagen een halve schep meer. Daar mag alsnog de olie overheen zoals hierboven beschreven. Opnieuw, zodra hij goed aankomt, niet verder opbouwen.

Wat ook belangrijk is: afbouwen gaat op hetzelfde tempo (of langzamer) als opbouwen (behalve bij bietenpulp, dat mag met 500g per 4 dagen afgebouwd worden, het opbouwtempo heeft ook vooral met de smaak te maken). Veel mensen bouwen te snel af of stoppen per direct waardoor het darmstelsel een klap krijgt en het paard direct weer invalt. Zeker met de olie moet je echt rustig afbouwen, want het werkt ook een beetje als glijmiddel en plotseling stoppen kan dan voor verstoppingen zorgen, zeker bij een paard dat daar al gevoelig voor is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:15

Bietenpulp, dit is geen vervanger want dit ís ook ruwvoer

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:19

Seniores Priores van Subli is een mooie dikmaker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:22

Bietenpulp valt wel degelijk onder de ruwvoervervangers omdat het geen volwaardige vezellengte heeft en niet als enkelvoudig ruwvoer gevoerd kan worden zonder dat het paard tekorten op loopt. Het is absoluut beter dan geen ruwvoer (bij bijvoorbeeld paarden met tandproblemen), maar dat maakt het nog geen compleet ruwvoer, waardoor het als ruwvoervervanger wordt aangegeven. Het valt als je het verdeeld in de catergorieën ruwvoer, krachtvoer, supplementen inderdaad wel onder de categorie ruwvoer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:35

Simpelste is allebei een schep grasbrok geven. Kan geweekt, hoeft niet. Wil je je echt geen zorgen maken over verstoppen ervan, doe het in de grootste maat hondenvoerbal (die in blauw of rood met pootjes en botjes er op) in een speciekuip (tegen meeeten zand, etc.). In die grootste maat bal past ongeveer 1 gele voerschep qua volume.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:46

josie schreef:
Ik zou het even voorleggen aan Astrid van Pure Paardenvoeding , zij heeft het in het assortiment wat aan je wensen voldoet, weinig suiker en zetmeel maar wel aankomen en langzaam vrijkomende energie.
http://www.purepaardenvoeding.nl/

Al ben ik niet de TS, toch bedankt voor je berichtje. Lijkt precies wat ik zoek!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 23:16

Bedankt allemaal *\o/*

Mizora: dat is mooi uitgebreid uitgelegd! Ook fijn om te weten wanneer de vitamine brokjes vervallen idd. Speedibeed wordt helaas niet gegeten, dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Misschien nog langzamer opbouwen of ik probeer die ander die je noemt.

Floortz: bedankt voor je tip. Klinkt logisch idd, ik heb daar zelf ook aan gedacht, Maar ik denk niet dat het werkt. De een mag echt geen gras en de ander doet het juist het beste op gras. Alleen heb ik niet genoeg gras, dat is het grootste probleem voor de EV.

Seniores priores vind ik dubieus omdat het ook krachtvoer bevat. Zorgt dat niet voor veel meer energie bij de EV en suiker bij de pony?

Grasbrok zou een goede kunnen zijn voor de EV, zeker omdat ik weet dat hij het op gras het beste doet (hij valt sowieso in de winter altijd erg terug, Maar normaal heeft hij dan nog wat zomer vetjes. Daarom baart het mij ook zorgen dat hij nu al afvalt dan gaat hij helemaal zonder reserve de winter in). Voor de pony lijkt grasbrok me erg risicovol. Of zit er net als in gedroogd gras weinig fructaan in?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:22

SP bevat 7% zetmeel en 5% suiker, daar hoef je dus echt niet bang voor te zijn.

Subli Athleet bevat 5.5% zetmeel en 8% suiker, maar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:51

Je zou ook eens naar de grasbrokken van Agrobs kunnen kijken. Ze hebben normale wiesencobs die laag in suiker en eiwit zijn en de fetura die wel eiwitrijk is doordat het als groen gras word gedroogd in hete lucht en er dan veel voedingswaarde van het gras blijven, dan heb je misschien voor beide paardjes een optie? Die laatste wil ik deze winter ook gaan bijvoeren aan mijn oudje die het in de zomer altijd goed doet op gras.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:23

Ik voer nu speedibeet en fibra bij pony vind het heerlijk. Seniores priores zit veel suiker in. Raad ik af te voeren. Speedibeet is de veiligste dikmaker.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:35

Ik bedoelde Fibra ook meer als aanvulling ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:46

Hier ook Seniores Priores, voor mijn belg die snel te mager wordt en geen suikers verdraagt. Hij doet het hier uitstekend op.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:04

Waar je ook nog je gedachten over zou kunnen laten gaan, is de hoeveelheid eiwit die ze nu binnen krijgen. Mijn ervaring is toch h dat er in voordroog meer eiwit zit.

Ik had namelijk hetzelfde probleem. Op voordroog deden mijn pony's het beter dat op hooi. Ook de spieren werden minder. Degene die wel dik bleven, werden buikig dik.

Omdat ik ook heel beperkt suiker wil voeren, een gaat schuren van te veel suiker, geef ik een klein beetje sojaschroot bij, puur voor het eiwit. En de pony's zien er inmiddels echt weer super uit.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:10

Je kan ook eens kijken naar verschillende leveranciers, zijn erbij die het voordroog erg goed en dik inpakken En dat blijft over het algemeen wel goed.
Wij kijken er ook altijd naar dat het zo droog mogelijk van het land af Komt, dat vermindert ook weer kans op schimmel.
Verder zou ik zeggen lekker onbeperkt voeren. In principe mogen ze best meer hebben als ze het helemaal op kunnen. Ruwvoer is toch de belangrijkste basis wbt gezonde voeding. Evt kun je inderdaad ook analyses laten uitvoeren op je hooi.

Met fibra heb ik inderdaad ook goede ervaring, maar ik gebruik het vnl door het krachtvoer zodat ze daar ook wat langer over doen.

Staan ze in de zomer ook op gras? Of heb ik daar overheen gelezen? Dat wil meestal ook wel aanzetten.
Ik heb een paard gehad wat pas aankwam toen ze 24/7 op een volle wei stond. (Dat is niet voor alle paarden geschikt, maar wellicht het overwegen waard) als dat niet kan, zag ik hierboven de tip van grasbrok voorbij komen, dat kan ook een optie zijn. Je moet dat wel voorzichtig opbouwen las ik ergens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:05

_suus19_ schreef:
Seniores priores vind ik dubieus omdat het ook krachtvoer bevat. Zorgt dat niet voor veel meer energie bij de EV en suiker bij de pony?

Nee dat merk ik totaal niet zelfs niet bij onze oude merrie die van nature al enorm veel looplust heeft, dat is niet veranderd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:26

Zweer ook bij Senior Priores heb een fjord die van brok helemaal gek word, maar van de SP bleef hij gewoon normaal. Speedibeet eet die van mij ook niet echt tenzij ik er iets lekker doorheen doe. :+ Voordeel dat ik van SP kleine beetje kon gebruiken om weer aan te laten komen.