Ervaringen gevraagd paard met longprobleem zonder te hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Ervaringen gevraagd paard met longprobleem zonder te hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 10:35

Hallo,

Ik zal proberen mijn verhaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Mijn paard heeft een long probleem maar hoest niet waardoor het best een traject was om erachter te komen wat het was.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer te achterhalen wat de oorzaak is van zijn longprobleem.

Het gaat om een 11 jarige Friese ruin. Die tot voor kort op Z dressuur niveau gereden werd met afwisseling van bosritten wekelijks.

Ik heb hem als veulentje gekocht en hij heeft altijd op stro gestaan en als ruwvoer voordroogkuil.

Dit ging altijd goed. In de opfok kreeg hij het onbeperkt. Op pensionstalling 3 a 4 keer per dag. (afhankelijk bij welke stal ik toendertijd stond)
Helaas begonnen ze op een stal geld te bezuinigen en helaas op het ruwvoer. Hij kreeg op een gegeven moment heel nat kuil. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij gaskoliek kreeg..... En toen kon hij geen kuil meer verdragen, hoe droog het ook was.
Toen overgezet op hooi. En van stal verhuisd.

Na een aantal maanden stopte hij met hooi eten.... Verschillende soorten hooi geprobeerd maar werkte niet. Toen op deze stal het hooi met hun mooie droge voordroogkuil gaan mengen en uiteindelijk ging het goed op dit kuil. Geen buikpijn meer ofzo en hij at weer goed. Hij kreeg hier 4 keer per dag een flinke plak kuil.
Ook hier stond hij op stro.

Toen ben ik zelf verhuist en moest het paard wel mee verhuizen.
Hij ging van een binnenstal op stro met 4 x per dag een pluk voordroogkuil naar een stal met buitenluik en onbeperkt droog voordroogkuil.

Helaas begon toen de ellende weer.... Weer buikpijn, opgeblazen en op een geven moment werd hij vals en begon te bijten. Toen was ik er alweer klaar mee en heb het kuil laten vervangen voor hooi. Er hangt een hooizak met kleine mazen voor 20 kilo. Met kuil eet hij dit bijna in een dag op. Met hooi soms amper de helft van de zak.
Maar zijn buikpijn en vals zijn was weg en hij knapte weer op.

Maar toen begon er weer wat anders..... Tijdens en vooral na arbeid bleef mijn paard heel lang en zwaar hijgen en pompen. Alsof hij geen lucht kreeg. Dit werd steeds erger en erger. Op een gegeven moment na 20 min rijden had hij 40 min nodig om weer op adem te zijn.....
Verder was hij snel stijf en echt vermoeid.
Paard was vroeger altijd wel snel wat aan het hijgen tijdens en na arbeid en had iets langer nodig dan een gemiddelde kwpn'er bijvoorbeeld. Maar herstelde verder wel gewoon nog binnen de tijd.

Toen heb ik de dierenarts laten komen.
Hart geluisterd, longen en een uitgebreid bloedonderzoek.

Uit het bloedonderzoek kwam niks raars uit. Magnesium waarde enz. Voor zijn spieren/stijfheid kon niet beter. Dus dit kon zijn stijfheid niet veroorzaken.

Hart geluisterd hier hoorde ze aan een kant een ruisje. (was al bekend toen ik hem liet castreren) na arbeid werd het ruisje niet erger. De dierenarts vond dit geen oorzaak voor zijn symptomen. Al liggen de symptomen van het hart en de longen aardig dicht bij elkaar.
Longen klonken in rust goed, maar was wel al te snel. Na arbeid was het veel te hoog. En hoorde ze wel een licht piepje.
Het aparte was wel dat het paard niet hoest. Geen kuchje.... Geen snot uit de neus en geen verhoging.

Op naar dek kliniek en met een camera in zijn slokdarm enz. Gekeken. Dit was verder goed, geen slokdarm verzwakking of vernauwing enz. Strottenkleppen ook helemaal goed.
Wel was er achterin wat etens resten te vinden en toch wat slijm.

Toen aan bal spoeling laten doen (long schoon spuiten) en dat op kweek laten zetten.

Hier kwam uit dat hij een soort astma heeft ontwikkeld voor een plantaardig stofje wat was gevonden in zijn lichaam.

Diagnose en behandel plan:

Wat het laatst is veranderd als eerder terug veranderen. Dus paard van het hooi af gehaald en op kuil gezet. Nu wel wetende dat hij van kuil die buikpijn krijgt. Dus daar een supplement van de arts voor gekregen. Hopen dat dat zijn buikpijn voorkomt.

Zo kunnen we er namelijk pas achter komen of hij ziek word van het hooi.
Verbeterd dit niet dan van het stro af, nog geen verbetering dan staat er misschien iets in de wei of langs de wei waar hij allergies voor is. Het is sowieso een plantaardig iets waar hij zo benauwd van word.

Paard staat nu wel op een pittige kuur van prednisolon en ventipulmin om de ontsteking/irritatie en het slijm uit zijn longen te krijgen en te voor komen dat het chronisch word. Hopelijk slaat het aan en zijn we nog op tijd.

Over 10 dagen moet ik de dierenarts weer bellen om te laten weten hoe het gaat en hoe zijn ademhaling dan is. Paard moet verder wel op rust tot die tijd. Dus hij staat de hele dag op de wei en in de avond en nacht op stal met onbeperkt voordroogkuil nu. Nog wel op stro. Omdat we eerst het ene moeten aan pakken en dan het andere. Als dit niet helpt.

Hebben jullie misschien ervaring met een paard die dit heeft gekregen door hooi?
Of zijn er meer paarden met long problemen zonder te hoesten?
Hebben bij jullie de medicijnen geholpen?
Wat was bij jullie de oorzaak? Het hooi? Stro? Of toch een bepaalde plant?
Misschien mensen ervaring met dit waarbij het paard ook nooit heeft gehoest?

Alle ervaringen zijn welkom! Vind het een beetje spannend allemaal.... Paard heeft namelijk steeds wat. Echt een pechvogel.

Groetjes

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:52

Klinkt ontzettend als mijn verhaal. Mijne heeft ook een vorm van astma type 3 wat in houd dat hij reageert op schimmels uit hooi. Sinds vandaag op de prednison en ventipulmin. We hadden hem voor een ander gezondheidsprobleem op droog hooi staan en nu moet hij toch weer terug naar voordroog. Ook hij krijgt snel last van zijn buik en als het te erg is zullen we aan een hooistomer moeten. Voor ons is dit ook een nieuw iets waar we nog niet helemaal in thuis zijn. Ik moet ook met 14 dagen terug naar de kliniek om te controleren of het beter gaat.

frodo77

Re: Ervaringen gevraagd paard met longprobleem zonder te hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:49

Bedankt voor je reactie!
Dit lijkt echt bijna hetzelfde als bij mijn paard.
Gisteravond begonnen met de eerste medicijnen. Over 10 dagen bellen hoe het gaat.
En dan afwachten hoe het verder gaat als de medicijnen stoppen en hoe het gaat als hij van het hooi af is.
Maar ook weer aan kijken of het op kuil wel goed blijft gaan met zijn buik. Het houd niet op.....

Hoest jou paard?
Ook benauwd na arbeid?
En staat jou paard veel op de wei?
En als stal bodem op stro?
Hadden ze bij jou gezegd dat je paard weer beter van kon worden?

Ben benieuwd hoe het met jou paard verloopt. Wel toevallig dat het bijna hetzelfde is. En dat ook jij vandaag aan dezelfde medicijnen bent begonnen voor je paard.
Ik moet hem wel goed in de gaten houden dat de medicijnen geen hoefbevangenheid veroorzaakt....best eng allemaal.
Helaas is dit ook nieuw voor mij. En houden hem goed in de gaten.

Veel succes met je paard!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:03

Mijn paard heeft 3 dagen een kuchje gegeven tijdens arbeid. In rust hoest hij niet. Het herstel na arbeid duurde langer als normaal en dat was voor mij reden genoeg om met een naar de kliniek te gaan. Ik heb dit 4 dagen voor dat ik naar de kliniek ging geconstateerd. Hij staat van 8 tot 5 buiten in de paddock. Vanwege andere gezondheidsproblemen mag hij niet op de wei. Qua bodem had ik hem op gehakseld stro maar dat gaan we veranderen naar houtkrullen. Prognose weten we nog niet. Ik ga er vanuit dat hij met een aangepast management wel weer terug in de sport kan. Hij heeft ook nog een ander chronisch probleem en nu is het duimen dat we dat onder controle kunnen houden op kuil anders zit ik een beetje met mijn handen in het haar. Mijne is bovendien ook gevoelig voor bevangenheid. Dus ook hier een paard onder scherp toezicht. Jij ook succes met je paard!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:08

Hier een tinker met zware longproblemen. Zolang het niet te warm is gaat het prima, maar anders is hij heel benauwd. 2 jaar geleden is er stof en schimmel allergie vast gesteld, helaas ontstaan door een veel te lakse stal eigenaar die vond dat de paarden beschimmeld hooi moesten eten en weigerde andere balen te kopen.

Tink mag niet meer op stro staan. veel te veel stof. Hij krijgt gestoomd hooi (ik heb zelf een hooistomer gemaakt, vele malen goedkoper!) en inmiddels moeten we het paard zelf ook stomen omdat er allemaal slijm in zijn longen zit wat er uit moet. Gelukkig hebben we een super braaf paard dat boven de hooistomer gaat staan. We zijn nog in afwachting of dit werkt, maar anders zou hij naar utrecht moeten in een dampbox. Ik heb zelf het idee dat hij zich beter voelt nu er met het stomen veel snot en slijm uit zijn neus en mond komt. Ook krijgt hij ventipulmin en heeft hij een astma puf.

Paard staat van half 8 tot het donker wordt buiten. staat verder met pensioen omdat echt rijden te zwaar voor hem was. Hij is wel 22 dus op zich niet heel erg.. Nee bij ons zal hij nooit helemaal meer beter worden, maar we doen er alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Hij is verder happy dus ik denk dat we aardig goed bezig zijn :-)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:16

Onze fries was ook snel buiten adem en duurde lang voor hij herstelde. Hij heeft nooit gehoest of en vieze neus gehad. We zijn naar de da geweest en die heeft de longen na gekeken en kon niet iets vinden wat heel verontrustend was. Alleen wat irritaties in de longen. Paard stond bij ons elke dag buiten. In zomer van 8-21 en winter van 9:30-17:00. Hij kreeg altijd kuil en stond op vlas. Op een dag kwam ik op stal en lag hij plat in de wei met wit schuim dat uit zijn neus kwam. Da dacht eerst dat hij iets verkeerd gegeten had. Paard kreeg er flinke koliek aanvallen bij. Na 2 dagen leek beter te gaan. Maar de derde dag at hij weer niks en stond heel erg te schrapen. Savonds werd hij heel onrustig meteen de da weer gebeld. Bleek dat zijn longen helemaal kapot waren dus meteen laten inslapen. Waardoor hij zo snel buiten adem was is nog steeds een raadsel. Ik hoop dat bij jouw paard de oorzaak wordt gevonden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:07

Al een keer bloed laten testen? Leverproblemen kan voor vocht achter de longen zorgen

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 19:27

Oké,dus bij jou helaas ook een zoektocht en van alles proberen. Mijn paard krijgt gaskoliek van kuil maar nu we denken dat het stofje uit het hooi komt, heb ik geen keus om het zo te testen. Hij vind kuil sowieso lekkerder. Ik heb hem wel gelijk op een supplement van de arts gezet zodat hij hopelijk niet ook nog eens buikpijn/koliek krijgt.

Eerste bijwerking van de medicijnen zijn er wel al, hij drinkt heel veel. Verder maar heel goed in de gaten houden.

Paard heeft een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Ook van de nieren, lever enz. Daar kwam niks uit. Uit de longspoeling kwamen plantaardige deeltjes waar hij een soort astma door krijgt. Vandaar dat hij met name tijdens en na arbeid erg benauwd is.
Nu is het achterhalen waar dat plantje/stofje in zit. Om te voorkomen dat het chronisch word. En dus hopen dat de medicijnen hun werk nog kunnen doen en wat er nu beschadigd is kunnen verhelpen zodat hij echt weer helemaal de oude kan worden.

Eerste stap nu is hooi vervangen voor kuil. Omdat dit het laatst voor het paard is veranderd sinds dit langzaam is ontstaan. Paard staat sinds december op deze stal, kan dus ook nog ergens anders aan liggen dan het hooi. Maar we moeten ergens beginnen.

Vreselijk om je paard zo benauwd te zien. Sterkte met het verlies van je paard!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:52

Hoe is het inmiddels met jou paard ts? Ik ben gisteren voor controle geweest en ik mag weer trainen met mijn Paard!

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 18:42

Wat een goed nieuws!
Ik heb helaas nog niet goed nieuws.... Paard is niet verbeterd na 10 dagen de medicijnen.
Nu nog een maand door gaan met de medicijnen, dan weer controle. Maar zijn inmiddels alweer een week verder en hij verbeterd helemaal niet :(

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:51

Jeetje wat balen zeg. Nog een maand die rommel in je paard. Ik hoop voor je dat het dit keer wel effect heeft. Ik vond het ook heel lastig te peilen met de medicijnen en of mijn paard nou opknapte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:20

Ik kende wel een paard die ook zoiets ontwikkelde van de een op andere dag, reageerde toen ook allergisch op een bepaalde stof in de omgeving. {dit was een soort hooikoorts}
Zijn ze uiteindelijk achter gekomen door hele uitgebreide allergie testen te doen, en bij dit paard werden uiteindelijk meerdere malen de longen gespoeld? {als ik het goed begrepen heb en dat kan}
Omdat de medicijnen ook niet aansloegen..

Dit was in het najaar van de een op andere dag over en nooit meer terug gekomen.

Ik vraag me af..wat voor een plantaardig stofje heeft jouw paard in zijn lichaam waar hij op reageert? als je dat weet dan kun je die stof gaan vermijden.
Volgens mij zijn de medicijnen alleen symptoombestrijders als de oorzaak niet aangepakt word.

Hoe reageert hij nu op kuil? veel paarden reageren op schimmels in hooi en kuil.
Klei of groene leem zijn myotoxine binders en zuiveren het lichaam van binnenuit, je zou daar een kuurtje mee kunnen overwegen als je gestopt bent met de medicijnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:29

lianne125 schreef:
Klinkt ontzettend als mijn verhaal. Mijne heeft ook een vorm van astma type 3 wat in houd dat hij reageert op schimmels uit hooi. Sinds vandaag op de prednison en ventipulmin. We hadden hem voor een ander gezondheidsprobleem op droog hooi staan en nu moet hij toch weer terug naar voordroog. Ook hij krijgt snel last van zijn buik en als het te erg is zullen we aan een hooistomer moeten. Voor ons is dit ook een nieuw iets waar we nog niet helemaal in thuis zijn. Ik moet ook met 14 dagen terug naar de kliniek om te controleren of het beter gaat.

Ik had mijn zieke paard ook op voordroog maar heb nu een Hooi stomer staan (passen 5 plakken hooi in) en ben blij dat ik die heb aangeschaft. Het gestoomde hooi word graag gegeten.
De voordroog zit ook vaak toch wel schimmel in namelijk.
Kan een hooistomer echt aan raden bij paarden met chronische long problemen!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:39

Vervelende situatie. Mijn paard heeft een aantal jaren geleden gehoest en dat ging maar niet over. Ik vond destijds dat de dierenarts erg snel met de prednison aan kwam. Toch gedaan in combinatie met ventipulmin. Werkte niet. Al tijdens de eerste verschijnselen heb ik om een antibiotica kuur gevraagd, maar de dierenarts wilde eerst prednison proberen. Uiteindelijk toch na lange tijd een antibiotica kuur gedaan op mijn vraag. De klachten waren na de kuur helemaal weg.
Nu lees ik dat jouw paard niet hoest, maar de klachten komen verder wel overeen.
Misschien met de da eens overleggen over antibiotica?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:42

Ik vind alleen eerlijk gezegd de hay gain wat aan de dure kant. Plus dat ik op een pensionstal sta die dat ook maar moet willen. Dus vond ik eigenlijk geen optie. Hij doet het erg goed op voordroog en wij hebben een mooie kwaliteit. Dus ik hou het lekker zo. Arts was ook zeer te spreken hoe het met hem ging.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:56

Hier ook een vergelijkbaar verhaal. Had een friese merrie die benauwd was. Hoestte ook niet en had alleen wat waterige druppels uit haar neus, maar stond wel te pompen en te knijpen. Diverse onderzoeken tegenaan gegooid en haar luchtpijp was eerst behoorlijk geïrriteerd. Later niet meer, maar toen had ze ondertussen een overgevoeligheid ontwikkeld. Heb haar uiteindelijk na lang ploeteren wel weer goed gekregen, maar ze heeft totaal ruim een jaar op ventipulmin/prednisolon poeder gestaan.

In eerste instantie heb ik haar van het stro afgehaald en op rubber matten gezet met zaagsel. Maar als de buurpaarden op stro staan, heeft dit niet veel zin, stof dwarrelde ook bij haar naar binnen. Uiteindelijk kon ik haar 24/7 buiten bieden en dat was de oplossing waardoor ze zonder medicatie kon. En ik moest de medicatie heel, heel langzaam afbouwen. Op het laatst bijna korrel voor korrel.

En wat misschien heel gek is, maar zijn er kippen of koeien in de buurt van jouw stal? De mijne reageerde daar dus blijkbaar ook op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:25

lianne125 schreef:
Ik vind alleen eerlijk gezegd de hay gain wat aan de dure kant. Plus dat ik op een pensionstal sta die dat ook maar moet willen. Dus vond ik eigenlijk geen optie. Hij doet het erg goed op voordroog en wij hebben een mooie kwaliteit. Dus ik hou het lekker zo. Arts was ook zeer te spreken hoe het met hem ging.

Daar heb je gelijk in. Het blijft ook lastig als je op een pension staat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:45

Ik geef deze een schopje... het is een wat ouder topic, maar komt het meest overeen met mijn merrie.

Hoe gaat het inmiddels met jullie paarden?

Ik stoom inmiddels mijn hooi, maar ben nog niet tevreden.... ik ga dus een nog betere kwaliteit hooi regelen en die stomen, en bij vorst voordroog voeren.
Na van alles geprobeerd te hebben ga ik nu iig maar laten scopen om te kijken wat er speelt.

Maar iets wat ik me bedacht:
mijn paard zal, hoogstwaarschijnlijk, net als veel van jullie paarden overgevoelig zijn voor stof of schimmels uit hooi.
Nu staan mijn paarden aan de bosrand, met veel eikenblad. Als je daar rondloopt ruik je een hele sterke schimmelgeur. Dat maakt dat het bladerdek verteert en is ook normaal. Maar al die schimmelsporen gaan de lucht door natuurlijk..... dan kan ik alles elimineren uit het hooi, maar dan vliegen die schimmels uit het gebladerte nog steeds rond toch?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:17

Mijn paard is inmiddels weer helemaal fit. wel een hay gain aan moeten schaffen maar dat was in mijn paard zijn geval wel de oplossing. Hij heeft wel 2x een prednison kuur gehad icm ventipulmin en nog een antibiotica kuur. Ik merk wel dat hij het beter doet op gestoomd voordroog dan op gestoomd hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:23

Vervelend probleem. Hopelijk vind je een oplossing...

Mijn merrie hoest ook niet enorm. Heeft soms een kuchje maar zeker niet noemenswaardig. Wel had ze redelijk vaak een infectie (geel snot) en dus antibiotica nodig en ik merkte dat ze meer geluid ging maken met ademen. Voor sommigen niet noemenswaardig voor mij een duidelijke aanwijzing dat ze goed oogde maar niet was. Kliniek dus bezocht en met gewoon onderzoek niets te horen. Maar endoscopie liet zien hoe enorm vol ze zat. We hebben met veel medicatie dit schoon proberen te krijgen maar was snel weer terug bij af. Voor nu stofvrij, dus idd ook voordroog wat voor de buik minder ideaal is, buiten en weerstand hoog houden.

Ze hoest eigenlijk ampèr en dat is wel lastig omdat het dus alleen met een scope te zien is of ze schoner en beter gaat of vol en slechter is. Pas toch wet een infectie opgetreden in het aanwezige slijm helaas.

Ik heb er een hard hoofd in dat wij iets vinden waar ze schoner van wordt. Ik heb dat al opgegeven en probeer haar stabiel te houden en niet op stal.

NIets echt tips wat dat betreft dus maar wat je wel nog kunt bekijken is een vernevelaar. Ik heb zelf een flexineb aangeschaft om zelf thuis mee te vernevelen met nacl.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:39

jeetje wat een verhaal :(

mijn paard heeft een stofallergie,ze stond altijd op stro en kreeg hooi al 3 jaar toen begon ze benauwd te worden zag het met ademen ze ''kneep'' bij de flanken.
voor de rest kon je niks aan dr merken hoesten niet.
met rijden ook niks aan de hand ze was nog hartstikke fit,toch vertrouwde ik het niet helemaal dierenarts naar de longen laten luisteren die hoorde in de linker long duidelijk een soort geknisper.
2 weken op rust werd niet beter eerder erger .ik dacht zelf het eerste aan stof ik heb ze van het stro afgehaald en op hempbed met eucalyptus gezet ,en kuil ipv hooi gaan voeren.
met 2 weken de benauwdheid weg! maar toen kwam ze helemaal onder de bulten te zitten ,weer een allergische reactie voor de eucalyptus dit keer. |o
dus nu al een jaar op gewoon hempbed en voer kuil. nergens geen last meer van gelukkig :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:48

Wat een zoektocht he? Dit soort paarden zijn toch beter af op de wei denk ik..... Maar goed, in mijn geval (sober paard) vind ik 24/7 op het gras ook wel wat spannend. Ik heb een afspraak gemaakt om te scopen. Ik wil nu weten wat er speelt. Klachten komen en gaan en ze oogt over het algemeen best fit, en dan vind ik toch ineens weer taai slijm ergens.... waarschijnlijk opgehoest.
Er zit iets te klooien, maar wat? Door het feit dat ze niet of nauwelijks hoest weet je het soms gewoon niet..... stom is dat.
Hoop nu maar dat er geen schade is....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:17

Mijn paard heeft ook astma. Bij hem begon het met hoesten en snotneuzen, versnelde ademhaling in rust en extreem versneld na vijf minuten arbeid. In totaal bijna €1500 uitgegeven aan onderzoeken en medicijnen. Hij heeft vijf maanden overdag buiten gestaan en 's avonds in een buitenstal. Hij staat nu weer binnen omdat de buitenstal enorm op de tocht staat. Hij krijgt nu elke dag nat hooi vanuit de kruiwagen.
Hij staat overdag lekker buiten. Hoesten doet hij niet meer en op een incidentele snotneus na doet hij het goed.
Wel is hij lekker met pensioen nu. Hij moet niks meer, alles is leuk en ik rijd hem incidenteel.
Okt 2016: hoefzweer
Nov 2016: oedeemvorming in zijn koker
Jan2017: hoesten begint. Met tussenpozen van weken. Hij zit letterlijk slecht in zijn vel. Bloedonderzoek laat niks zien. Nog steeds wat oedeemvorming in de koker.
April 2017: hoesten en flinke snotneuzen, energiegebrek. Prednisolon, ventipulmin en fluimicil. Vitaminen en mineralen bijvoeren.
Mei 2017: longscopie, vol met slijm. Nieuwe kuur medicijnen. Wel cornage geconstateerd.
Juni 2017: 2e longscopie laat niet de gewenste verbetering zien. BAL spoeling: astma. Verhuisd naar buiten
Juli/aug 2017: verliest gewicht maar doet het verder goed.
Sept 2017: blijft redelijk stabiel maar loopt onregelmatig
Okt 2017: verhuist terug naar binnen en begint langzaamaan op te knappen qua gewicht. Onregelmatigheid blijft. Komt vanuit de knie en heup.
Nov 2017: gewicht weer goed, paar buitenritjes gemaakt in het bos en zelfs weer vliegles gehad.
Dec 2017: onregelmatigheid is weg maar nu weer een dikke koker.

Hij heeft een slecht jaar achter de rug en kwakkelt zo af en toe maar hij is verder happy, heeft veel energie en kan mij nog steeds na 13 jaar verrassen. Ik durf niet te zeggen hoe lang hij het goed blijft doen maar hij mag zijn ouwe dag bij mij slijten. Goed, hij is slechts 16 jaar maar echt oud gaat hij niet worden.