Mijn verzorgpony is 20. We zijn bezig haar af te laten vallen want ze is best heel erg dik (nek, kont , bovenbenen en buik). Ik rijd dus dressuur, doe buitenritten, longeer en wandel. Ik wil graag beginnen met springen. Is ze hier te oud voor? Kan ik dit doen met een dikke oude pony?
Als ze verder gezond is en een goede conditie heeft zou het qua leeftijd nog moeten kunnen, maar door het gewicht komt er wel veel extra gewicht op de gewrichten in de benen. Dus ik denk dat dan hetzelfde geld als voor koudbloeden. Af en toe een klein sprongetje kan geen kwaad, maar niet te hoog en te vaak Cavaletti en balkjes draven kan wel al heel goed zijn!
Ik zou idd eerst even trainen tot ze conditie heeft, en daarna rustig beginnen met opbouwen. Qua leeftijd zou het makkelijk kunnen, onze vroegere verzorgpony springt nu nogsteeds op 22 jarige leeftijd. Maar hij vind het ook super leuk om te doen en is heel fit. Het ligt er natuurlijk aan hoe jouw verzorgpony reageert op het springen!
Eerst af laten vallen en zorgen dat de conditie beter wordt. Dat is het allerbelangrijkste. Daarna kun je eens heel rustig aan een sprongetje maken en kijken hoe de pony er op reageert. Maar doe het met mate. Het diertje is toch al wat op leeftijd
Begin laag en kijk eens hoe het gaat. Forceer haar niet. Ik had ooit een paard van 23 waarmee ik ben gaan springen. Ging prima en we vonden het allebei leuk.
Ik zou zelf beginnen met balkjes draven, dit zorgt ook gelijk weer voor wat afwisseling. Heeft je pony dat je weet in het verleden wel gesprongen? Zoja zou ik als de balkjes goed gaan en ze is wat af gevallen is een laag sprongetje proberen en kijken hoe het gaat. Heeft ze nog nooit gesprongen lijkt t me niet onmogelijk op die leeftijd maar zou ik wel hulp inschakelen. Als je niet weet of ze ooit gesprongen heeft kun je ook een keer een laag sprongetje neerzetten en haar vrij laten springen
mairead
Geplaatst: 03-07-17 08:49
Leeftijd hoeft geen belemmering te zijn. Mits ze door ouderdom niks mankeren aan de gewrichten. Ik heb nog een (zeer fitte) pony meegemaakt die de 30 aantikte en af en toe een sprongetje maken heel leuk vond! Amazone was echter wel licht en wist wat ze deed. En er werd niet vaak gesprongen.
Het overgewicht daartegen is wel een probleem. Ik zou je verzorgpony dus eerst laten afvallen voordat je ermee gaat springen!
Laatst bijgewerkt door mairead op 03-07-17 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb ervaring met mijn vorige paard dat springen geweldig vond en we het vaak deden; vanaf haar 19e werd het wel minder. De wil was er nog wel maar het kostte haar echt enorm veel kracht en inspanning. En dan is het wel; wil je haar lang gezond en heel laten? Dan is het een overweging om rustig aan de blijven doen.
Hoewel een balkje, cavalletie en een laag kruisje natuurlijk wel moet kunnen.
Nou sommige reacties vind ik wat overdreven. Het lijkt me niet verstandig om al hele parcoursen te springen maar een aantal sprongen (laag beginnen) moet geen probleem zijn ook als hij te dik is niet, leeftijd hoeft evenmin een probleem tr zijn.
Ik denk dat leeftijd inderdaad geen probleem hoeft te zijn. Ik doe zelf nog steeds wel eens een sprongetje, en hij is nu 27. Hij vindt het zelf erg leuk en juist daarom is het een goede oefening. Zolang je hem goed in de gaten heeft en oplet dat hij het niet te zwaar vindt kan het best!
Ik denk persoonlijk dat je niet naar de leeftijd moet kijken maar naar de pony/het paard. Heeft hij/zij ergens last van? Vindt hij /zij het nog leuk? En als je toch merkt dat hij/zij het niet (meer) leuk vindt of pijn krijgt, gewoon stoppen .
Niet doen: paard is op leeftijd, niet in conditie en kent het niet. Dat is vragen om blessures. Wacht sowieso tot ze in goede conditie is.
Neem aan dat TS niet meteen de grote prijs van Aken gaat rijden. Mijn schimmel is ook te dik, maar liep op 19 jarige leeftijd nog M eventing. Mits TS gewoon rustig aan begint is er geen belemmering. We hebben het hier over een paard. Van nature kunnen ze allemaal springen
Ik zou eerst de conditie wat verbeteren en dan beoordelen of je paard nog kan springen. Persoonlijk zou ik het niet meer doen want als ze op leeftijd zijn is de kans op blessures toch wat groter
bentefoto
Geplaatst: 18-08-17 12:49
Ligt volledig aan de pony! Ik kende een paard van 26 die nog 80cm sprong, maar een andere paard die bv 22 is zou misschien wel niet meer kunnen springen door bv artrose ofzo. Ik zou gewoon kijken naar de gezondheid van je paard en wat ie wel of niet aan kan. Want dat is per paard verschillend!