slecht verzorgde hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

slecht verzorgde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 14:56

Hallo iedereen,

Zoals jullie misschien al wel gelezen hebben ben ik bezig met het aankopen van een paardje, waar ik al 8 jaar voor zorg. Nu is het zo dat de huidige eigenaars nooit werk maken van de hoefsmid te laten komen wanneer ik dit nodig acht (er is afgesproken dat dit hun taak is, en zij willen ook niet dat ik dit doe. Ik had zelfs geen contactgegevens van de smid). Ondertussen zien de hoeven er echt schandalig uit en heb ik het initiatief genomen om de hoefsmid zelf op te bellen (ik vond dat ik het recht had aangezien ze bijna van mij is), maar deze kan pas 26/8 of 27/8 komen. Ik maak me toch wel echt zorgen en vraag me af of het nog wel zo lang kan wachten (Indien niet ga ik op zoek naar een andere hoefsmid, wat niet zo simpel is omdat ze heel wantrouwig is naar een hoefsmid toe). Daarom wil ik graag horen wat jullie hierover denken. (Voor de duidelijkheid: het paard loopt nog perfect en heeft geen last momenteel).
Edit: Misschien wat ongelukkig uitgedrukt: er komt dus wel degelijk af en toe een hoefsmid, alleen zit hier soms veel te veel tijd tussen (soms wel 4-5 maanden) waardoor haar hoeven er zo gaan uitzien...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Savannah_XxX op 16-08-17 15:28, in het totaal 7 keer bewerkt

FatCat

Re: slecht verzorgde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:57

Er zijn geen fotos? :)

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:58

Volgens mij is er iets mis gegaan want de foto's zitten er nog niet bij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:58

ik zie alleen geen foto's?

nu,als ze 8 jaar is ze heeft nog nooit een hoefsmid gezien,als 10 daagjes extra ook geen wereld van verschil maken lijkt me?

sterker nog,als dit paard goed en juist loopt,dan moet ze net ijzersterke hoeven hebben.

nu,zonder foto's of meer info rond hoe vaak ze dan wel bekapt wordt,valt er weinig over te zeggen natuurlijk.

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:10

Als ik jou was zou ik gewoon een andere hoefsmid bellen zodat je paard in ieder geval weer even netjes bekapt word en misschien valt de wantrouwigheid wel heel erg mee. Weet niet in welke omgeving je woont. Ik ben destijds aan mijn hoefsmid gekomen vanwege een nood geval en vond hem beter dus hem gehouden!

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:10

Ik woon in Mechelen

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:12

aah dat is België. Ik zou even wat andere hoefsmeden bellen en kijken of er iemand misschien eerder kan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:21

eerlijk,zo'n noodgeval vind ik dat nu niet.

ze zijn droog en scheuren wat,maar om nu te zeggen dat die hoeven er schandalig bij staan,dat nu ook echt niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:25

Het gaat er bij mij niet in dat hier iets van 8 jaar (!) geen een keer een hoefsmid bij geweest is, dan zien hoeven er echt compleet anders uit.
Dit is verwaarloosd, maar geen spoed/nood geval.

Maar blij ben je hier natuurlijk ook niet mee, want als de verticale scheurtjes verder door naar boven, naar de kroonrand, scheuren kan dat lelijke gevolgen hebben...

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:27

neen ik denk dat ik mij wat verkeerd heb uitgedrukt, ik bedoel dat het nu gewoon heel erg is omdat ze er altijd te lang mee wachten, maar er komt wel af en toe (soms zit er wel 4 maand tussen) een hoefsmid

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:29

Als dit paard altijd door dezelfde smid behandelt is, zou ik zeker even wachten tot de datum die je aangeeft. In de tussentijd even rustig aan doen met paard en niet te vaak op straat rijden.
De hoeven zijn wel toe aan een bekapping, maar het kan nog wel even.
Je zou eventueel zelf met een kleine vijl de ergste stukken lichtjes bij kunnen vijlen, zodat de scherpe randen er van af zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:32

jeetje dan.....

hier zien sommige paarden maar 1 keer in het jaar een hoefsmid.
als ze recht op hun hoeven staan,en correct slijten(hier wordt er niet op gereden),dan zijn er die het perfect redden met 1 keer het jaar.(en dan moet er vaak nog amper iets af,is het meer de steunsels en straal vooral wat bijsnijden)
anderen worden om de 2 maand bekapt,maar omdat er 4 maand tussen zit,wil daarom toch nog niet zeggen dat deze hoeven verwaarloosd of schandalig zijn?

tuurlijk zijn ze wat lang,en de scheurtjes zullen eruit gesneden/gevijld worden,maar om dit nu een noodgeval te noemen,dan overdrijf je een beetje.

gewoon de afspraak eind augustus afwachten.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:32

LauraO schreef:
Als dit paard altijd door dezelfde smid behandelt is, zou ik zeker even wachten tot de datum die je aangeeft. In de tussentijd even rustig aan doen met paard en niet te vaak op straat rijden.
De hoeven zijn wel toe aan een bekapping, maar het kan nog wel even.
Je zou eventueel zelf met een kleine vijl de ergste stukken lichtjes bij kunnen vijlen, zodat de scherpe randen er van af zijn.

Inderdaad, nu komt er altijd dezelfde smid, aangezien de vorige niet meer wil komen (paard stampte en beet, gelukkig is ze nu al wel wat rustiger, maar echt gemakkelijk gaat het bezoekje van de hoefsmid nooit). Ik heb echter geen praktijkervaring met het bijvijlen van de hoeven (ik heb hier al wel heel wat rond opgezocht en filmpjes bekeken), kan ik hier veel fout mee doen?

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:34

tengeltje11 schreef:
jeetje dan.....

hier zien sommige paarden maar 1 keer in het jaar een hoefsmid.
als ze recht op hun hoeven staan,en correct slijten(hier wordt er niet op gereden),dan zijn er die het perfect redden met 1 keer het jaar.(en dan moet er vaak nog amper iets af,is het meer de steunsels en straal vooral wat bijsnijden)
anderen worden om de 2 maand bekapt,maar omdat er 4 maand tussen zit,wil daarom toch nog niet zeggen dat deze hoeven verwaarloosd of schandalig zijn?

tuurlijk zijn ze wat lang,en de scheurtjes zullen eruit gesneden/gevijld worden,maar om dit nu een noodgeval te noemen,dan overdrijf je een beetje.

gewoon de afspraak eind augustus afwachten.

het ging mij niet zozeer om de tijd/het aantal maanden die ertussen zitten, maar wel om hoe de hoeven er na die tijd uitzien. Ik ben gewoon heel bezorgd en bang dat ze misschien toch last gaat krijgen in de tussentijd.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:38

Voor zover mijn kennis gaat vind ik het er echt niet rampzalig uit zien. Die scheuren zijn jammer maar ik heb ze veel erger gezien zonder dat het paard er kreupel mee liep.
Ik zou lekker afwachten tot hun hoefsmid komt of tot het paard van jou is.
Mocht je nu dingen gaan doen waar de eigenaren het niet mee eens zijn en je krijgt ruzie is er kans dat je het paard helemaal niet krijgt.
Bijvijlen zou ik niet doen als je er geen ervaring mee hebt.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:03

Ik verwachte erg schokkende foto's, maar (gelukkig!) valt het nog erg mee. Ik zou de afspraak gewoon afwachten en in de tussentijd er zelf niets aan doen als je hier geen ervaring mee hebt. Het zou zonde zijn als je er stukken afvijlt en het paard er dan juist last van gaat krijgen. Nu heeft het paard er geen last van, dus dat zou ik niet riskeren. Gewoon afwachten en niet teveel zorgen maken :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:08

Ze verdienen inderdaad niet de schoonheidsprijs.
Maar die paar dagen zou ik nog wel durven wachten.
Hier gaat je je paard niet door lijden of zo.
En dan ga je vanaf nu wat vaker afspreken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:52

Gewoon de afspraak voor volgende week door laten gaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:03

De hoeven verdienen geen schoonheidsprijs, maar het is ook niet dusdanig ernstig dat het niet even kan wachten.

Wat ik uit je openingspost begrijp is dat de huidige eigenaren jou nadrukkelijk hebben verboden om de hoefverzorging in eigen hand te nemen. Op dit moment zijn zij nog steeds de eigenaren van het paard en zul je je dus nog steeds aan deze regel moeten houden.
Dat het paard bijna van jou is en je dus meent dat je een smid in kunt schakelen is een misvatting. Het paard is niet van jou.

Ik zou de verkoop niet in gevaar willen brengen en de hoefsmid dus pas laten komen op het moment dat jij daadwerkelijk de eigenaar van het paard bent, niet eerder.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:18

fjordnina schreef:
De hoeven verdienen geen schoonheidsprijs, maar het is ook niet dusdanig ernstig dat het niet even kan wachten.

Wat ik uit je openingspost begrijp is dat de huidige eigenaren jou nadrukkelijk hebben verboden om de hoefverzorging in eigen hand te nemen. Op dit moment zijn zij nog steeds de eigenaren van het paard en zul je je dus nog steeds aan deze regel moeten houden.
Dat het paard bijna van jou is en je dus meent dat je een smid in kunt schakelen is een misvatting. Het paard is niet van jou.

Ik zou de verkoop niet in gevaar willen brengen en de hoefsmid dus pas laten komen op het moment dat jij daadwerkelijk de eigenaar van het paard bent, niet eerder.

Dit was ook mijn gedachte. Per wanneer is het jou paard ts?

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:20

Somboby schreef:
fjordnina schreef:

Dit was ook mijn gedachte. Per wanneer is het jou paard ts?

We zijn gisteren tot een akkoord gekomen, en vanavond wordt het contract getekend :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:59

Top, van harte gefeliciteerd!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:04

Gefeliciteerd.
Ik zou ook gewoon nog even wachten. Die anderhalve week dat kan nog wel.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:23

Toppie, gefeliciteerd met de aankoop.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:26

Gefeliciteerd!

Het paard moet inderdaad nodig bekapt worden, maar ik zie geen probleem om te wachten tot de huidige smid langs kan komen.