fjord op dieet zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

fjord op dieet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:28

Hallo,

Ik heb een fjordenruin die behoorlijk aanleg heeft om dik te worden. Ik Heb hem sinds begin van het jaar verplaatst van 24/7 weidegang naar een stal waar hij van 10 tot 14 op de weide staat. Hij krijgt daarnaast 3x daags een hooiruif vol goede kwaliteit ruwvoer en 1 klein handje basisbrok. Helaas is mijn gezondheid door omstandigheden niet je van het waardoor hij nu begint dicht te groeien. Ik heb zijn weide gehalveerd maar wil daarnaast andere zaken aanpakken. Ik ga hem vanavond eerst weer longeren en wil hem weer oppakken dus de beweging komt wel. Maar wat kan ik nog aan het voer doen? Ik dacht zelf om evt bietenpulp aanvullend te voeren bv in de ochtend zodat hij al maaginhoud heeft voor hij de weide op gaat?

Lennox

Re: fjord op dieet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:35

Hier werkt een graasmasker op de wei. Dan wordt de voedselinname beperkt. Ideaal is het niet maar de mijne barstte ook bijna uit haar voegen en dan is het toch keuzes maken. Grazen doen ze wel. Ik zou geen pulp bijvoeren, dat is juist ook een dikmaker.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:37

Lennox schreef:
Hier werkt een graasmasker op de wei. Dan wordt de voedselinname beperkt. Ideaal is het niet maar de mijne barstte ook bijna uit haar voegen en dan is het toch keuzes maken. Grazen doen ze wel. Ik zou geen pulp bijvoeren, dat is juist ook een dikmaker.

Ik heb idd al eerder naar een graasmasker gekeken maar vrees dat hij dat ding snel sloopt danwel afheeft. Hij maakt ook zijn staldeur los en heeft andere handigheidjes.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:41

Wat voor ruwvoer voer je? Misschien kun je overstappen op armer hooi. Dat scheelt een hoop.

Pulp is vaak juist om paarden dik te krijgen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:43

Blon_D schreef:
Lennox schreef:

Ik heb idd al eerder naar een graasmasker gekeken maar vrees dat hij dat ding snel sloopt danwel afheeft. Hij maakt ook zijn staldeur los en heeft andere handigheidjes.

Ik vlecht hem altijd met een stukje van de maantop vast, dan kan hij geen kant meer op.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:43

Nies_ schreef:
Wat voor ruwvoer voer je? Misschien kun je overstappen op armer hooi. Dat scheelt een hoop.

Hij krijgt voordroog, dat zit bij de stalling in.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:45

Lennox schreef:
Ik vlecht hem altijd met een stukje van de maantop vast, dan kan hij geen kant meer op.

O dat is wel een goede tip! Wat voor graasmasker gebruik je?

Hij heeft vrij natte mest dus ik denk dat het met name door het gras komt dat hij dikker word

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:47

Blon_D schreef:
Nies_ schreef:

Hij krijgt voordroog, dat zit bij de stalling in.

Dan is alles wat je doet dweilen met de kraan open. Daar groeien ze van dicht.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:49

Blon_D schreef:
Lennox schreef:

Hij heeft vrij natte mest dus ik denk dat het met name door het gras komt dat hij dikker word

De natte mest komt van de voordroog. Er zijn paarden die meer structuur in het ruwvoer nodig hebben, en voordroog is vanwege de fermentatie niet structuurrijk genoeg.
Wat je evt. zou kunnen doen is dagelijks een zak schraal hooi of stro geven. Meestal gaat het dan beter met de mest.
En van het gras af.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:51

Het enige wat bij mijn werkloze fjord met aanleg helpt is nauwelijks op het gras, af en toe een uurtje op onbemest land als extraatje. Verder staat ze op de track van het PP en krijgt 's ochtends 2 plakken stro en 1 plak hooi (arm, onbemest komt van een slootkant) en 's avonds idem met een vitaminebrokje. Zo houdt ik haar redelijk op gewicht, maar nog steeds dikker dan ik zou willen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:00

Hier ook een te dikke kruising Fjord. Hij had ook een vrij harde manenkam. Kwam 2x per dag een uur in de wei en daarnaast volop schraal hooi. Sinds een paar weken heb ik hem nog maar 1 uur in de wei en de rest in de paddock en rijbak met volop schraal hooi. Zijn manenkam is nu weer mooi soepel. Nou nog wat kilootjes eraf :-) De rest loopt overdag op een Paddock Paradise maar dat is voor hem alleen in de winter geschikt. Op de tracks staat nu op div. plekken nog heel kort gras en ook dat is zomers teveel gebleken voor hem. Daarnaast krijgt hij nog een vitamine, mineralenpoeder wat ik door een klein beetje bietenpulp geef.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:34