paard met pensioen of nog niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

paard met pensioen of nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 11:56

Hallo Bokkers,

Graag jullie mening gevraagd 

Vorig jaar heb ik mijn paard, na 9 jaar met veel plezier bij een stal te hebben gestaan, verhuisd naar een nieuw plekje om diverse redenen. Op het nieuwe plekje ging het heel moeizaam met mijn paard, heeft veel stress van de verhuizing gehad wat ik van te voren niet had verwacht.

Mijn huidige plekje, is echt een super stal! Mijn paard heeft het nog nooit zo goed gehad. Echter, vorige maand heb ik toch de knoop doorgehakt om hem weer te verhuizen. Mijn huidige stal is 37 km enkele reis en geen bos. Ik zie steeds meer tegen die reisafstand op en ik mis het buitenrijden heel erg, zeker gezien mijn paard 22 is ik gewoon lekker wil boshobbelen. Het dressuren hebben we wel gehad. Zeker nadat we een aantal jaar geleden zijn gestopt met wedstrijden, is die motivatie weg.

Goed, over 2 weken gaan we dus naar een heel leuk nieuw plekje verhuizen! Ik heb er super veel zin in, lekker dichtbij huis en midden in het bos. Maar maak mij wel zorgen om mijn paard, hij gaat hier zeker weer stress van krijgen. Ik wil ook liever hierna niet meer verhuizen.

Nu kwam ik gisterenavond op stal en paard loopt niet goed linksom. Zadel af gedaan en aan de longe en zie hem minimaal kreupel lopen. 3 jaar teug heeft hij peesblessure gehad aan het check ligament, en daarna nooit echt de oude geworden. Soms gaat hij een paar maanden weer goed, maar vaak speelt het toch weer op. Ondanks dat ik hem de eerste keer 1 vol jaar rust heb gegeven.

Enerzijds denk ik, is het niet gewoon klaar met hem. Er is in Putten een heel mooi pensionado plekje. Lekker 24/7 buiten met schuilstal en dan ga ik gewoon 1x per week worteltje brengen. Anderzijds denk ik, we gaan gewoon naar mijn nieuwe stal en kijk daar hoe het verder gaat met de kreupelheid (ik moet ook eerst duidelijk hebben dat het weer de pees is d.m.v. dierenartsbezoek, maar ik vermoed het wel). Wie weet gaat het bij mijn nieuwe stal snel weer goed en kunnen we nog lekker 2x per week boshobbelen. Aan de andere kant, ik wil niet dat als het straks niet goed blijkt te gaan, alsnog naar Putten. De stal waar ik volgende week heen verhuis, is niet geschikt om hem met pensioen te doen. In de winter komen ze daarvoor niet genoeg buiten plus dat de stal best duur is (te duur als je niets met je paard doet, behalve knuffelen)

Wat zouden jullie doen? O ja, paard is 22 jaar oud.

Heleennn

Re: paard met pensioen of nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:00

Gewoon gelijk naar Putten, je kan niks verkeerd doen met 24/7 buiten. Dan hou je alle opties open en je paard is blij. Je kan daar ook altijd nog wel eens opstappen en een rondje rijden lijkt me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:02

Kan je je verhuizing niet uitstellen totdat je weet wat er precies aan de hand is? Als de dierenarts zegt dat het inderdaad weer de pees is en hij niet meer bereden kan worden verhuis je hem naar Putten, als er iets aan de hand is wat snel geneest neem je hem mee naar de nieuwe stal :)
Rust roest, dus als het kan zou ik hem lekker aan de gang houden :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-17 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:04

Lekker naar Putten inderdaad. Krijgt hij meteen rust om te herstellen en mocht je dan eens willen opstappen dan kan dat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:07

Met een peesblessure is veel stappen (na de acute fase) toch juist goed? Eerst lekker aan de hand het bos in en daarna onder de man. Als je daarvan kan genieten en jouw paard ook, zie ik geen reden om hem al met pensioen te doen. Ik zou alleen vaker dan 2x per week wat met hem doen. Bakzand mocht bij ons paard juist niet tijdens de peesblessure, bij voorkeur ook niet veel op de straat en graag wel lange stukken rechtuit. Bospad voldoet daar ideaal aan, maar het advies was wel bij voorkeur iedere dag maar in ieder geval om de dag.

Geniet jouw paard van aandacht van jou, ook als hij in de groep met eten staat (moet je hem vangen, of komt hij naar je toe)? Dan gaat hij dat zeker missen als je nog maar eens per week komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:08

Blijheid schreef:
Kan je je verhuizing niet uitstellen totdat je weet wat er precies aan de hand is? Als de dierenarts zegt dat het inderdaad weer de pees is en hij niet meer bereden kan worden verhuis je hem naar Putten, als er iets aan de hand is wat snel geneest neem je hem mee naar de nieuwe stal :)
Rust roest, dus als het kan zou ik hem lekker aan de gang houden :j

Hier ga ik in mee als beste keuze. 2x boshobbelen is echt niet veel en als dat nog mogelijk zou zijn is dat heel leuk voor jullie alletwee. Sterkte en succes.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:13

Putten is echt een pensionado stal. Er is daar geen bak of iets. Staan alleen maar oudjes. Dus als hij daar naar toe gaat, is het echt klaar. Voor hem heerlijk daar hoor. Maar het gaat natuurlijk ook wel een beetje om mijn belang. Liefst wil ik gewoon heel graag naar het nieuwe plekje volgende week zodat ik nog een paar jaartjes bos kan hobbelen. Voor hetzelfde geld doet hij het nu weer jaren goed. Maar het kan ook dat die peesblessure op blijft spelen. Dat weet je natuurlijk niet. Ik kan altijd zeggen, ik verhuis hem over een jaar toch als hij blijft tobben met die pees. Maar ja, iedere keer verhuizen is ook zo wat

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:14

Het liefst zou ik de verhuizing overigens ook een maandje uitstellen, maar het probleem is, dat mijn huidige stal al verhuurd is. Ik sta dus volgende week op straat, stal staat helemaal vol

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:28

Mijn merrie staat al 8jr met pensioen maar die is op mijn huidige stal echt weer helemaal opgeleefd. Ze stond 24/7 buiten en ik denk dat als ik haar daar had laten staan dat ze er dan niet meer geweest was, ze was echt niet happy daar. Ze staat nu de zomer wel 24/7 buiten maar in de winter de nachten op stal en mag 3x per week in de molen, dekentje op... Beest is helemaal in haar nopjes.

Rust roest he

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:34

Ik zou dan nu de DA bellen of er nog plek is om deze week nog zijn pees te scannen, en dan pas een keuze maken.
Zou sonde zijn als jullie nog een paar jaar bos plezier zouden kunnen beleven en je het nu opgeeft zonder zekerheid.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:44

Polly schreef:
Mijn merrie staat al 8jr met pensioen maar die is op mijn huidige stal echt weer helemaal opgeleefd. Ze stond 24/7 buiten en ik denk dat als ik haar daar had laten staan dat ze er dan niet meer geweest was, ze was echt niet happy daar. Ze staat nu de zomer wel 24/7 buiten maar in de winter de nachten op stal en mag 3x per week in de molen, dekentje op... Beest is helemaal in haar nopjes.

Rust roest he

Ben ik het ook wel mee eens... Wij hebben een hele tijd geleden (ondertussen al een dik jaar geleden) een manegepaard van 20 gekocht voor mijn moeder om buitenritjes mee te maken. Wij dachten, oh arm beestje zo hard moeten werken we zullen haar maar rustig aan laten wennen. En voor we het wisten was ze kreupel door haar artrose. Rust rust zeker weten, we hebben een leaser gezocht die er makkelijk zes uur mee op buitenrit kon na een periode opbouwen. Dus wij hebben ook de fout gemaakt die jij beschrijft...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:33

Bedankt voor alle reacties! De knoop is doorgehakt! Mijn paard gaat gewoon naar de stal waar hij al heen zou gaan voor hij kreupel werd. Ik laat daar de dierenarts komen. Is het weer de pees, dan ga ik daar gewoon opbouwen en zie ik het wel. Hopelijk blijft hij nu gewoon goed, zo niet, kunnen we altijd volgend jaar nog naar Putten. Ik wil nu toch nog genieten van lekkere bosritjes en heb super veel zin in mijn nieuwe plek. Hopelijk valt de blessure mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:15

Zou precies het zelfde hebben besloten Happy. Ik ga voor je duimen dat het gauw weer OK is met je paard en dat deze keer de verhuizing meevalt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:17

pien_2010 schreef:
Zou precies het zelfde hebben besloten Happy. Ik ga voor je duimen dat het gauw weer OK is met je paard en dat deze keer de verhuizing meevalt.

dank je wel! we gaan daar gewoon de eerste maand wandelend het bos vast verkennen en dan zien we het wel!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:02

Misschien nog iets verder kijken naar een ideaal plekje voor jullie allebei? Ik kom uit deze omgeving en het is wel onwijs moeilijk, maar toch.

Wij hebben 4 iets oudere van 18 tm 24. De ruin van 19 had een peesblessure en is eerder weleens opgebouwd. Heb ik destijds 24/7 buiten gezet met de andere wat hem goed deed. Vandaar ook het opbouwen.
Helaas kreeg hij door gek doen een blessure er overheen en dacht ik dat het over was.

Nu staat hij op een natuur weide en loopt erg goed. Maken denk ik 2x pw een staprondje. De rest van de tijd kan hij dus altijd bewegen en zijn conditie blijft goed genoeg voor dat ene rondje.

De merrie is 24 en had een dip, maar die gaat aan de hand mee. Als zij weer 100% is, zadelen we haar ook wel weer. Ze vindt het veel te leuk en is altijd enthousiast.

De andere 2 zijn nog prima. De 18jr rijden we ook een rondje in het bos en de shet gaat aan de hand mee.

Ik zet ze niet meer op stal, want dat heeft ze vorige winter niet veel goeds gedaan. Maar het is moeilijk om iets te vinden waar ze goed staan, goed te eten krijgen en je wel een rondje kunt rond rijden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 15:23

even een update! paard is toch gelijk naar de nieuwe pensionstal gegaan en niet naar Putten. Kreupelheid bleek een gewone kreupelheid te zijn en was rond de dag van de verhuizing weer over. Daarnaast ben ik helemaal happy op mijn nieuwe stal, we maken veel bosritjes en ik ben weer heerlijk met mijn paard aan het werk. Goede keus geweest dus. Bedankt voor alle reacties