Langdurige energie tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Langdurige energie tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 10:15

Al een hele tijd zijn we zoekende met voer voor mijn koudbloed kruising.

Toen ze bij ons kwam stond ze bij de oude eigenaren op de Subli zonder. Hier deed ze het niet super op.
Haar overgezet op de Pavo Vital compleet, ook hier deed ze het niet super op. Ze wilde het slecht eten en ging opeens mest eten. We hoopte dat dit tijdelijk was, maar ze bleef het doen.
Na een tijdje haar over gezet op op de Marstall Force, helaas hetzelfde verhaal als bij de Pavo.
Helaas toen maar weer opzoek naar een ander voer. Begonnen met de Metazoa SuperFit Broxxx. Hier heeft ze het eigenlijk altijd super op gedaan. At het goed, geen mest eten, glom als een spiegel.

In 2016 heeft ze een veulen gehad en toen een tijdje op de Pavo Lac gestaan. Ook hiermee geen enkel probleem gehad.
Nadat het veulen is afgespeend haar weer terug gezet op de Metazoa SFB. Al snel werd ze een echte bom met rijden. In eerste instantie dachten we dat het kwam dat ze weer wat meer energie kreeg omdat haar veulen best veel van haar gevraagd had.
Maar dit bleef eigenlijk. Mijn dochter kon haar amper nog rijden, dat resulteerde in zandhappen. Medisch was ze in orde (da, ostheo, zadelmaker zijn allemaal geweest), ze was gewoon blij en zat iets te goed in haar vel.

In het werk gingen we haar steeds meer oppakken. En merkte dat ze wel echt de langdurige energie miste. Na 20/25 minuten was ze echt helemaal leeg. Hierin was geen verschil met longeren, rijden etc.
Door de tijd heen verbeterde dit niet. Ook extra olie erbij geven had hierop geen effect.
Aan de andere kant niet raar, want in een vitamine/mineralen korrel zitten toch wat minder energie's in.

Ondertussen staat ze nu sinds 2 maanden op de Horse Food Appelmix gecombineerd met de Omega 3 power mix.
Ze houd het hiermee toch wel beter vol qua energie.
Ze krijgt nu 2x daags
Halve schep appelmix
Kwart schep omega 3 power mix
Hand lucerne
Overdag de hele dag op de weide (welke een bemeste weide is)
Voor de nacht nagenoeg onbeperkt ruwvoer (hooi)

Alleen nu gaat ze dus toch best veel schuren aan haar manen en staart. Ik vermoed dat dit toch voorkomt uit de suikers/zetmeel. Hiervoor heeft ze dit nog nooit gedaan.
Maar goed welk voer dan?

Het lijkt dat we al heel vaak gewisseld zijn van voer zo, maar dit is over een tijd bestek van ruim 6½ jaar geweest.
Qua werk is het 3/4x rijden (afwisselend dressuur, balkjes draven, buitenritje) 2x longeren in de week (afwisselend, enkele lijn, of met bijzet, dubbele lijnen).

Ze ziet er super uit verder. Ze glimt tegen je op, goed in haar bespiering.

Afbeelding
Eerste keer op wedstrijd. Ze deed het super (deden mee in de BB) 1e proef 205.5 en 2e proef (was ze al een stuk moeier) 189,5
Afbeelding
Afgelopen voorjaar

ClauH

Re: Langdurige energie tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:20

Mijten Quattro misschien ? Hier deed mijn quarter het altijd goed op, genoeg energie maar niet kriegelig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:27

Ik ben fan van cavalor.
Dan de structo mix voor langere energie en een muslie zonder haver .
Die van mij draver merrie die onploft op teveel haver doet het hier super op.
Ik voer wel icm vitamine brokje van pavo luzerne en magnesium ;)

Heel uitgebreid voer dus

detje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:36

Heb je al eens een uitgebreide wormentest laten doen en laten testen op leverbot? Bij mijn Welshje was dat de reden van zijn tekort aan energie.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:40

Ik voer mijn koudbloed heel sober maar mistte ook wat uithoudingsvermogen.
Ik geef nu, naast Vitalbix en wat slobber (beide graanvrij en suikerarm) een aminozuren/eiwitsupplement. Bevalt echt heel goed, hij houdt het werk zo veel beter vol.
Ik geef Marstall Amino Muskel Plus.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:21

detje06 schreef:
Heb je al eens een uitgebreide wormentest laten doen en laten testen op leverbot? Bij mijn Welshje was dat de reden van zijn tekort aan energie.

Ja is ze ook op getest, geen leverbot

Mara2000 schreef:
Ik voer mijn koudbloed heel sober maar mistte ook wat uithoudingsvermogen.
Ik geef nu, naast Vitalbix en wat slobber (beide graanvrij en suikerarm) een aminozuren/eiwitsupplement. Bevalt echt heel goed, hij houdt het werk zo veel beter vol.
Ik geef Marstall Amino Muskel Plus.

VitalBix heb ik trouwens ook geprobeerd, zie dat ik die vergeten ben erbij te zetten. Heb 1 zak gevoerd, maar ze deed het er slecht op. At het amper, en opeens giga mol explosie. In de tijd dat ik haar heb nooit geen mok gehad. Idee dat haar spieren gingen verzuren (was stijf).

little_birdy schreef:
Ik ben fan van cavalor.
Dan de structo mix voor langere energie en een muslie zonder haver .
Die van mij draver merrie die onploft op teveel haver doet het hier super op.
Ik voer wel icm vitamine brokje van pavo luzerne en magnesium ;)

Heel uitgebreid voer dus

Ga ik even op zoeken. Ze moet er idd niet heter van worden.

ClauH schreef:
Mijten Quattro misschien ? Hier deed mijn quarter het altijd goed op, genoeg energie maar niet kriegelig.

Even opgezocht. Jammer dat ze het suiker gehalte niet vrijgeven. Zetmeel is 28 gram per kg, best hoog als daar de suiker nog bijkomt.

Bedankt iedereen!
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 12-08-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:25

En simpel zwarte haver icm met een (andere) vitaminebrok?
Vitaminebrok voor de basis en de zwarte haver voor de langzame energie. Dit werkt anders dan de gele haver. Werkt bij mijn haflinger super, zonder dat hij er druk van wordt.
En die wordt druk van heel veel dingen :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:32

Amanda schreef:
En simpel zwarte haver icm met een (andere) vitaminebrok?
Vitaminebrok voor de basis en de zwarte haver voor de langzame energie. Dit werkt anders dan de gele haver. Werkt bij mijn haflinger super, zonder dat hij er druk van wordt.
En die wordt druk van heel veel dingen :D

Dat is idd ook een optie, terug naar een vitamine korrel en zwarte haver erbij gaan geven.
Kijk op de Metazoa heeft ze het eerder altijd echt super gedaan. Ik vermoed (heb hier geen bewijs van, maar hoorde het van meer die het voerde) dat er vorig jaar toch iets verandert is hieraan. Meer paarden die er opeens drukker van werden.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:13

Heeft ze geen selenium tekort?
Koudbloed van een vriendin van mij, miste ook uithoudingsvermogen. Na een uitgebreid bloedonderzoek bleek dat ze een selenium tekort had. Met een goed supplement erbij toen is dat mooi opgelost.
Schijnbaar hebben koudbloeden daar vaker een tekort aan???

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 07:42

Heeft een tijdje viatmine E + Selenium gehad voor haar spieren maar merkte we qua uithoudingsvermogen geen verschil.

Vanuit Horsefood adviseren ze de summer mix, deze is een stuk lager in suiker/zetmeel.
Gelukkig is de jeuk nu wel onder controle te houden met de spray van Equi Protecta (lotion).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:18

Krachtvoer is maar een klein deel van het voer.
Omdat hooi het grootste bestanddeel is van het voer, naast gras, zou ik eerst jouw hooi laten testen op suikers en enrgie waarde.
Bij pavo kan je jouw hooi in een quickscan laten testen op energie waarde, suiker en eiwit.
Kosten 20 euro en dan weet je al veel meer wat je voert.
Je krijgt er een voer advies bij.
Pas dan kan je kijken wat je moet aanvullen en wat hij teveel krijgt. En als je helemaal wil laten testen op vitamines en mineralen kan dat ook, maar dat is een stuk duurder. Maar nog altijd goedkoper dan telkens allerlei supplementen uittesten.

Ik ben erg van het meten is weten :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:21

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:45

Ben ermee bekend dat je hooi kan laten testen.
Maar sta op een pensionstal en hier hebben ze verschillende partijen per jaar. Helaas soms ook door elkaar.
Half jaar terug bloed onderzoek laten doen door de da, geen tekorten.

Van pensionstal veranderen die ik niet. Is hier in de regio een van de weinige waarbij de paarden met de winter overdag buiten komen, andere stallen als je geluk hebt max 4 uur.

Volgens de da heeft het ermee te maken dat ze te kort heeft aan alleen hooi, gras en een vitamine/mineralen brok. Hier kan ze te kort energie uit halen.
Met meer krachtvoer (horsefood appelmix en omega 3 power mix) ging het dus een stuk beter. Allen doordat het meer suiker/zetmeel bevat krijgt ze daar waarschijnlijk jeuk van.