Advies, naast druppels en poeders voor de maagzweer en darmen: 6 weken rust, waarbij hij enkele keren in de week rustig gereden mag worden, zo veel mogelijk languit (dus geen longe) en na stap, een drafje en een galopje is het klaar. Meneer is het hier niet mee eens. Meneer barst van de energie en ontploft onder het zadel. Meneer wil gewoon rennen. Hij staat (helaas) in een paddock waar hij niet de mogelijkheid heeft zelf uit zijn plaat te gaan. Dit doet hij dus onder het zadel, tot grote paniek van mij. Mijn staleigenaresse belde mij gisterochtend om mij te waarschuwen als ik zou gaan rijden, omdat hij ontploft was in zijn paddock

Naast dat ik op zoek ben naar een stuk land waar hij zijn energie kwijt kan zonder mij op zijn rug, begon ik ook ineens te twijfelen aan het voer. Hij krijgt namelijk nog steeds zijn draversbrok van havens, al dan niet in kleine hoeveelheden, maar toch wel een energierijke brok. Ik voer hem al enige tijd magnesium van pharmahorse bij.
Om rekening mee te houden: hij is grote hoeveelheden gras niet gewend, dus om hem direct 24/7 op het land te zetten vind ik vragen om problemen. Daarbij: de dierenarts heeft afgeraden om luzerne te voeren. Hier kreeg hij mij bij toch wel een redelijke hoeveelheid van, maar nu dus nog enkel zijn brok.
Meneer is een enorme vreetzak (maar is verre van dik), voelt zich enorm verongelijkt als hij niet minstens evenveel eten krijgt als zijn buurman en kan echt chagrijnig 'hangry' worden als hij geen voer naast zijn hooi krijgt.
Ik ben dus op zoek naar een brok of muesli die ik hem wel veilig kan voeren, zodat hij beter hanteerbaar is, zonder luzerne en weinig suikers.
Na rond zoeken op internet en bokt, zit ik nu te denken aan havens cool-mix, maar ik kan niet vinden of en in welke hoeveelheid hier luzerne in verwerkt zit. Iemand tips?