Welke muesli voor energieke bom op rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Welke muesli voor energieke bom op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 13:51

Mijn Engels volbloed wordt normaal gesproken vrij intensief uitgebracht in de sport (twee disciplines). Na een incident op ons laatste toernooi heb ik een bezoek gebracht bij Laarakker en hier kwam uit dat mijn paard een maagzweer heeft icm een schimmel in de dunne- en blindedarm. Tevens zat hij wat vast in zijn lichaam en had hij spierpijn. Ook heeft hij de laatste tijd een enorm opgeblazen buik, terwijl je zijn ribben door de dunne vacht heen ziet.

Advies, naast druppels en poeders voor de maagzweer en darmen: 6 weken rust, waarbij hij enkele keren in de week rustig gereden mag worden, zo veel mogelijk languit (dus geen longe) en na stap, een drafje en een galopje is het klaar. Meneer is het hier niet mee eens. Meneer barst van de energie en ontploft onder het zadel. Meneer wil gewoon rennen. Hij staat (helaas) in een paddock waar hij niet de mogelijkheid heeft zelf uit zijn plaat te gaan. Dit doet hij dus onder het zadel, tot grote paniek van mij. Mijn staleigenaresse belde mij gisterochtend om mij te waarschuwen als ik zou gaan rijden, omdat hij ontploft was in zijn paddock :') Ik had die dag al gereden maar hij was één blok spanning. En ja, ik raak daar ook wat meer gespannen van en dat voelt hij feilloos aan. Neemt niet weg dat hij momenteel een energieke bom is.

Naast dat ik op zoek ben naar een stuk land waar hij zijn energie kwijt kan zonder mij op zijn rug, begon ik ook ineens te twijfelen aan het voer. Hij krijgt namelijk nog steeds zijn draversbrok van havens, al dan niet in kleine hoeveelheden, maar toch wel een energierijke brok. Ik voer hem al enige tijd magnesium van pharmahorse bij.

Om rekening mee te houden: hij is grote hoeveelheden gras niet gewend, dus om hem direct 24/7 op het land te zetten vind ik vragen om problemen. Daarbij: de dierenarts heeft afgeraden om luzerne te voeren. Hier kreeg hij mij bij toch wel een redelijke hoeveelheid van, maar nu dus nog enkel zijn brok.

Meneer is een enorme vreetzak (maar is verre van dik), voelt zich enorm verongelijkt als hij niet minstens evenveel eten krijgt als zijn buurman en kan echt chagrijnig 'hangry' worden als hij geen voer naast zijn hooi krijgt.

Ik ben dus op zoek naar een brok of muesli die ik hem wel veilig kan voeren, zodat hij beter hanteerbaar is, zonder luzerne en weinig suikers.

Na rond zoeken op internet en bokt, zit ik nu te denken aan havens cool-mix, maar ik kan niet vinden of en in welke hoeveelheid hier luzerne in verwerkt zit. Iemand tips?

Sokje_6

Re: Welke muesli voor energieke bom op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:59

Wat altijd goed is, is een simpele geperste grasbrok. Zoiets als Mühldorfer ofzo, van die heucobs (deze hoef je niet te weken, van de andere merken weet ik het niet). Zit niks anders in dan hooi, maar ze doen er bij ons op stal een moord voor. Ook de hoefbevangen paarden bij ons mogen het hebben, en die mogen verder bijna niks. Ze doen het hier super op.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:01

Hebben ze bij Laarakker niet meteen het voer getest en je advies gegeven?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:02

Hoeveel uur komt je paard buiten in de wei per dag?
Lucerne is juist een mooi product om aan je paard te geven iov krachtvoer moment.
Welke reden gaf de dierenarts om het niet te geven, want hier wordt 't juist aangeraden bij een paard met een maagzweer.
Hoeveel hooi krijgt je paard?
Ik zou het krachtvoer achterwege laten zeker in de periode dat hij minder arbeid heeft

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:04

Op de website van voervergelijk kan je veelal opzoeken wat de samenstelling is van een bepaald voer en ook vergelijken. Waarom eigenlijk zonder luzerne als ik vragen mag? Want dat is gewoon ruwvoer en ze moeten er best wel even op kauwen, waardoor hij denkt meer eten te hebben =P. Mijn paard krijgt Care4Life van Pavo daar zit wel luzerne in. Zit maar weinig suiker in, ze vindt het lekker en daardoor eet ze haar vitamine korrel op. Ze krijgt een halve voerschep en het is een flinke KWPN'er.

Edit: lees nu iets over een maagzweer. Ja ik heb ook vernomen dat luzerne kan irriteren in de maag. Zelf niet op die manier ooit iets van gemerkt.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:09

Is een overstap op een pure vitaminebrok zoals Metazoa een optie? Sowieso onbeperkt hooi voeren, al dan niet in een slowfeeder.
Mijn paard heeft er een hekel aan om op stal te staan. Van de winter had ze (vanwege andere redenen) de strezz-druppels van Phytonics. Ik moet zeggen dat ze daarmee ook veel rustiger op stal stond, is dat voor die van jou een idee om tijdelijk te geven?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:21

Bedankt voor de hoeveelheid reacties al!

Sokje_6 schreef:
Wat altijd goed is, is een simpele geperste grasbrok. Zoiets als Mühldorfer ofzo, van die heucobs (deze hoef je niet te weken, van de andere merken weet ik het niet). Zit niks anders in dan hooi, maar ze doen er bij ons op stal een moord voor. Ook de hoefbevangen paarden bij ons mogen het hebben, en die mogen verder bijna niks. Ze doen het hier super op.

Bedankt, zal hier eens naar kijken! Ik ken dit merk niet :)

Djilna schreef:
Hebben ze bij Laarakker niet meteen het voer getest en je advies gegeven?

Ja zeker wel, hier zeiden ze dat de draversbrok neutraal was en wel gegeven kon worden. Tevens werd aan de hand van dat onderzoek afgeraden luzerne te voeren. Ik had mijn eigen hartog luzerne mee, maar ze heeft ook andere soorten luzerne bij hem getest en allen sloegen negatief uit. Magnesium was prima, reageerde hij zelfs erg goed op. Mijn elektrolyten heb ik ook moeten schrappen (maar hij werkt nu toch nauwelijks, dus dat geef ik nu sowieso niet). Verder voerde ik voorheen ook een muesli met haver voor juist extra energie en power tijdens wedstrijden, nu dus niet. Deze sloeg ook neutraal uit dus kon ik blijven voeren.

knollentuin schreef:
Hoeveel uur komt je paard buiten in de wei per dag?
Lucerne is juist een mooi product om aan je paard te geven iov krachtvoer moment.
Welke reden gaf de dierenarts om het niet te geven, want hier wordt 't juist aangeraden bij een paard met een maagzweer.
Hoeveel hooi krijgt je paard?
Ik zou het krachtvoer achterwege laten zeker in de periode dat hij minder arbeid heeft

Als je mijn post iets beter leest: mijn paard komt niet op het land maar staat in een paddock ivm beperkte mogelijkheden in mijn omgeving. Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt hooi, maar staat op pension en ik kan dat daardoor niet goed bijhouden. Hij staat eigenlijk bijna nooit zonder. Bij de voertest die ze bij Laarakker hebben uitgevoerd kwam luzerne als negatief uit de bus, advies was om die reden tijdelijk achterwege laten. Het krachtvoer wil ik in zoverre achterwege laten dat ik wel iets anders kan voeren omdat hij enorm voernijd krijgt als hij wordt achtergesteld en als enige geen voer naast zijn hooi krijgt. Op stal zetten in die periode heeft geen zin, breekt de hele tent af.

__elise__ schreef:
Is een overstap op een pure vitaminebrok zoals Metazoa een optie? Sowieso onbeperkt hooi voeren, al dan niet in een slowfeeder.
Mijn paard heeft er een hekel aan om op stal te staan. Van de winter had ze (vanwege andere redenen) de strezz-druppels van Phytonics. Ik moet zeggen dat ze daarmee ook veel rustiger op stal stond, is dat voor die van jou een idee om tijdelijk te geven?

Zal eens kijken naar die brok van Metazoa, bedankt! Onbeperkt hooi krijgt hij al. Ik voer liever geen extra druppels bij omdat hij bij Laarakker al een zorgvuldige combinatie van allerlei druppels heeft gekregen en ik dit niet in de war wil schoppen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:23

AlphaDaemon schreef:
Op de website van voervergelijk kan je veelal opzoeken wat de samenstelling is van een bepaald voer en ook vergelijken. Waarom eigenlijk zonder luzerne als ik vragen mag? Want dat is gewoon ruwvoer en ze moeten er best wel even op kauwen, waardoor hij denkt meer eten te hebben =P. Mijn paard krijgt Care4Life van Pavo daar zit wel luzerne in. Zit maar weinig suiker in, ze vindt het lekker en daardoor eet ze haar vitamine korrel op. Ze krijgt een halve voerschep en het is een flinke KWPN'er.

Edit: lees nu iets over een maagzweer. Ja ik heb ook vernomen dat luzerne kan irriteren in de maag. Zelf niet op die manier ooit iets van gemerkt.

Sorry, jouw post vergeten in mijn reactie :Y)
Luzerne was voor mij inderdaad een ideale uitkomst, hij at het heel graag en was langer bezig met kauwen. Helaas voor nu dus even niet mogelijk, daardoor valt C4L ook af.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:24

Ik geef mijn paard Cavalor Pianisimo. Werkt prima voor mijn sensibele druktemaker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:29

Nou dan ga ik even heel kort door de bocht, maar als jouw paard niet fatsoenlijk z'n benen kan strekken sta je daar dus niet goed. Een paard hoort elke dag goed te kunnen bewegen liefst met een paar vrienden. en niet solitair in een postzegelpaddock te staan, dat is mijn mening, als de Lucerne niet goed is voor hem is dan de grasmix een optie? Daar zou je dan een vitamine brokje bij kunnen doen en als hij weer werkt en het nodig heeft een krachtvoer.
Ik zou het hele probleem dus eerder zoeken inDe ruimte die je paard heeft en ws vind je daar ook de oorzaak van de maagzweer...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:48

knollentuin schreef:
Nou dan ga ik even heel kort door de bocht, maar als jouw paard niet fatsoenlijk z'n benen kan strekken sta je daar dus niet goed. Een paard hoort elke dag goed te kunnen bewegen liefst met een paar vrienden. en niet solitair in een postzegelpaddock te staan, dat is mijn mening, als de Lucerne niet goed is voor hem is dan de grasmix een optie? Daar zou je dan een vitamine brokje bij kunnen doen en als hij weer werkt en het nodig heeft een krachtvoer.
Ik zou het hele probleem dus eerder zoeken inDe ruimte die je paard heeft en ws vind je daar ook de oorzaak van de maagzweer...

Daar ben ik mij heel goed van bewust en ik denk ook zeker dat ik het daarin moet zoeken. Je denkt dat de maagzweer het gevolg is van de paddock? De dierenarts wist de oorzaak namelijk niet direct te benoemen, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar je mening hierover, voor mij namelijk onbekend. Mag ook in pb!

Ik ben ook al langere tijd op zoek naar een andere plek, maar overal moet ik ergens in schikken en helaas is het op deze stal de ruimte, verder is de verzorging, aandacht, liefde en mogelijkheden voor mijn paard hier perfect. Ik heb zo'n beetje alle stallen hier in de omgeving bezocht en nergens vind ik voor mijn paard een perfecte plek. Ik ben hier ook echt niet blij mee, maar toen hij nog vol in het werk stond was deze ruimte prima. Zijn kilometers en gekke sprongen kon hij kwijt in het werk dat we deden. Hij staat gelukkig niet alleen, maar met enkele andere paarden.
Het is even schipperen met de mogelijkheden die ik hier heb, een nieuwe stal vind je hier helaas niet 1,2,3.

Grasbrok is een optie, zal daar eens verder naar kijken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:53

Ik dacht even aan carli waffer daar zijn ze langer mee bezig, voer het zelf niet omdat er nog een klein beetje graan in zat (voer graanloos) maar misschien is het wat voor jou?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:57

Je hebt ook los gras ook van hartog gedroogd en wel, zonder toegevoegde suikers
Een maagzweer is een aandoening die kan Komen uit stress, een welzijnspeobleem V. Jouw paard zou kunnen zijn dat hij z'n energie niet kwijt kan in de ruimte die hij heeft, dat levert stress op en dat kan Zich uiten in een onrustig paard. Maar die stress kan zich ook in z'n lichaam uiten m. A. G. Een maagzweer in de mensenwereld noemen we dat een psychosomatische aandoening.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 15:04

knollentuin schreef:
Een maagzweer is een aandoening die kan Komen uit stress, een welzijnspeobleem V. Jouw paard zou kunnen zijn dat hij z'n energie niet kwijt kan in de ruimte die hij heeft, dat levert stress op en dat kan Zich uiten in een onrustig paard. Maar die stress kan zich ook in z'n lichaam uiten m. A. G. Een maagzweer in de mensenwereld noemen we dat een psychosomatische aandoening.

Bedankt voor je bericht. Dat het voort kan komen uit stress wist ik inderdaad. Toch lijkt hij geen stress te ervaren op zijn huidige plek, hij staat altijd heel rustig te dommelen of te eten. Hij gaat vaak mee op reis (meerdaagse wedstrijd), maar is over het algemeen absoluut geen gestrest of onrustig paard. Paarden komen juist bij hem altijd tot rust, hij is normaal echt de stabiele factor in de kudde. Maar ik hou zeker in mijn achterhoofd dat hij goed is in het verbloemen van symptomen, altijd door gaat tot het te laat is. Misschien is het juist nu goed om hem vakantie te geven bij mijn ouders op het land. Ik had dat al in mijn hoofd, maar nu ik jouw posts lees wordt ik alleen maar meer bevestigd in mijn eigen gevoel dat al veel langer speelt: hij mist de ruimte. Dan zie ik hem tijdelijk maar heel weinig omdat de afstand daar naar toe te groot is, maar kan hij even tot rust komen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:05

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:11

Je zou Safe&Sound van Dodson&Horrell kunnen proberen. Dat is een structuurvoeder waar geen pit in zit (speciaal ontwikkeld voor HB paarden) en wat ze wel graag eten. Het is oa te bestellen bij Rene Wielens in Haaksbergen. Voor zover ik me herinner zit hier geen lucerne in.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:15

https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-mash.html

https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html

https://www.rwdh.nl/paard-maridil-esparsette.html

https://www.rwdh.nl/stance-equine-cools ... kokos.html

kijk hier aub een x naar - ik zou nooit meer anders willen dan dit... paard staat mooi in de vacht is nog nooit zo mooi geworden dit samen met equiline balanser...(vitamine ) paard van ons was verzuurd van binnen (hoesten mok sjaggie darmgassen boeren en sjaggie) eenmaal langzaam overgegaan hierop en is het zonnetje in huis geworden :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:40

Ik zou alleen een vitamine brok geven. Ik voer zelf de balancer van Je paard gezond & fit. Daarnaast natuurlijk het hooi wat je al geeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:11

Unseen schreef:
knollentuin schreef:

Bedankt voor je bericht. Dat het voort kan komen uit stress wist ik inderdaad. Toch lijkt hij geen stress te ervaren op zijn huidige plek, hij staat altijd heel rustig te dommelen of te eten. Hij gaat vaak mee op reis (meerdaagse wedstrijd), maar is over het algemeen absoluut geen gestrest of onrustig paard. Paarden komen juist bij hem altijd tot rust, hij is normaal echt de stabiele factor in de kudde. Maar ik hou zeker in mijn achterhoofd dat hij goed is in het verbloemen van symptomen, altijd door gaat tot het te laat is. Misschien is het juist nu goed om hem vakantie te geven bij mijn ouders op het land. Ik had dat al in mijn hoofd, maar nu ik jouw posts lees wordt ik alleen maar meer bevestigd in mijn eigen gevoel dat al veel langer speelt: hij mist de ruimte. Dan zie ik hem tijdelijk maar heel weinig omdat de afstand daar naar toe te groot is, maar kan hij even tot rust komen.

Ik denk dat je paard heel blij met je is, langzaam aan op zoek naar een plek waar hij meer bewegen kan raad ik je aan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:26

Over het niet kunnen vinden van een goede stal; Je woont in Zwolle? Hoe ver wil je rijden?

In Oosterwolde (Gelderland, niet friesland!) Is plek op een hele fijne stal.
https://link.marktplaats.nl/m1186814581
Er staan 2 pony's van mensen uit zwolle. Afstand valt ook echt heel erg mee.

Hier staan ze écht altijd buiten, wat het weer ook is. Súper goede bak met verlichting en spiegel, fijne longeercirkel, kantine, wasplaatsen (Binnenkort ook warm water), springmateriaal...

Én ik denk dat als je de prijzen in zwolle gewend bent, dat je ook van de prijs héél gelukkig word :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 10:57

maitestar23 schreef:
Zelf ben ik sinds kort gek op de Agrobs producten.
Zoals de muesli bijvoorbeeld:
https://www.agrobs.de/futter/en/shop/10000/20000/AlpenGruen+Muesli/?card=1637

Veel natuurlijke ingrediënten en hier moeten ze toch even op kauwen. Eventueel de vitamine brok er bij.

Dankjewel! Ik ga hier eens na kijken na de controle bij Laarakker, nu vind ik het ook spannend om teveel te veranderen in kruiden etc.

claud1 schreef:
https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-mash.html

https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html

https://www.rwdh.nl/paard-maridil-esparsette.html

https://www.rwdh.nl/stance-equine-cools ... kokos.html

kijk hier aub een x naar - ik zou nooit meer anders willen dan dit... paard staat mooi in de vacht is nog nooit zo mooi geworden dit samen met equiline balanser...(vitamine ) paard van ons was verzuurd van binnen (hoesten mok sjaggie darmgassen boeren en sjaggie) eenmaal langzaam overgegaan hierop en is het zonnetje in huis geworden :)

Zelfde als hierboven! :) Dank voor de tips.

Daphne__ schreef:
Over het niet kunnen vinden van een goede stal; Je woont in Zwolle? Hoe ver wil je rijden?

In Oosterwolde (Gelderland, niet friesland!) Is plek op een hele fijne stal.
https://link.marktplaats.nl/m1186814581
Er staan 2 pony's van mensen uit zwolle. Afstand valt ook echt heel erg mee.

Hier staan ze écht altijd buiten, wat het weer ook is. Súper goede bak met verlichting en spiegel, fijne longeercirkel, kantine, wasplaatsen (Binnenkort ook warm water), springmateriaal...

Én ik denk dat als je de prijzen in zwolle gewend bent, dat je ook van de prijs héél gelukkig word :)

Super, hartstikke bedankt. Ik ga ze een belletje doen. Locatie vind ik alleen wel een stuk minder dan waar ik nu sta. Paard staat nu in Hattem, aan het bos. Ik rijd oa endurance en heb geen eigen trailer om naar het bos te gaan. Staat helaas geen prijs bij, maar dat hoor ik aan de telefoon wel. Ziet er wel erg mooi uit en is een goede optie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:04

Tessebes schreef:
Ik zou alleen een vitamine brok geven. Ik voer zelf de balancer van Je paard gezond & fit. Daarnaast natuurlijk het hooi wat je al geeft.

Deze krijgen ze hier ook allemaal inderdaad. Verder voeg ik daar 2 keer per dag nog 20 ml lijnzaadolie aan toe, en een paar keer per week een pompje chevivit voor de vit e. in overleg met de da, zo krijgen ze absoluut alles binnen zonder suikers etc waar ze druk van worden. Ook hoef je er niet veel van te geven, dus minder belastend voor de maag.

Met andere stalling valt vast ook wel wat te winnen, maar goed je bent op zoek, meer dan je best kan je niet doen. Succes daar mee!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:14

Ik voer mineralenbikkels van Subli, een hele verademing na al die minuscule vitamine brokjes voor mijn paarden, omdat het gewoon volwaardige maat brokken zijn. Hierdoor zijn ze net zo lang bezig als de buurtjes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:21

Waarom nog brok voeren, daar word hij niet dikker van. Gewoon zorgen voor onbeperkt goed hooi, ook veel beter voor zijn maag. Maagzweer kan ik begrijpen maar er is ook gewone medicatie voor een maagzweer bij paarden. Los van het feit dat je paard zeker iets zal mankeren, ik hoor zo vaak dat ze bij hollistische dierenartsen altijd schimmels vinden, begin er toch sterk mijn verdenkingen bij te krijgen(drankjes en druppels zullen flink aan de prijs zijn) En een paard wat zo energiek is zou ik gewoon vaker gaan rijden dan zij aangeven, blijkbaar werkt de rust het genezingsproces hier juist tegen, hij wind zich op en dat is weer helemaal verkeerd voor zijn maagzweer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:30

Hij krijgt nu neem ik aan wel onbeperkt hooi toch?