Shet bijvoeren of niet en hoeveel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tieneslover

Shet bijvoeren of niet en hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:59

Hey allemaal,

Ik ga waarschijnlijk binnekort een shet aanschaffen. Deze komt in de zomer overdag in een wei met kort gras te staan en s'nachts op stal in de winter op de paddock. Ik ga elke ongeveer een uurtje dag iets met m doen bijv. longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen, wandelen, met de sulky. Moet ik hem dan in de zomer nog hooi of biks bijvoeren, hoeveel dan en hoeveel in de winter? En zouden jullie een graasmasker aanbevelen in de zomer?

Bedankt!! :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:02

in de zomer hoeft hij niks bijgevoerd te krijgen. een weide is genoeg voor een shet. alleen voor de nacht op stal evt. een pluk hooi

in de winter op de paddock onbeperkt hooi. liefst van een wat lagere kwaliteit. zo heeft hij de hele dag door eten (dit is nodig voor een paard!) maar word hij er niet dik van. dit is bij shetlanders al heel snel :=
brokjes zijn bij de meeste shetlanders niet nodig :)

tieneslover

Re: Shet bijvoeren of niet en hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 22:06

Oké dankjewel! :)

tieneslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 22:07

En zou een graasmasker nodig zijn? :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:09

als het gras kort blijft niet. zodra je hem in een 'nieuw' stuk volle wei zet (met langer gras) wel.

ik zou eerst even kijken hoe hij het doet op het korte stukje. je kan hem altijd nog aanschaffen als je merkt dat hij er toch dik van word :)) nadeel is alleen dat hij met kort gras niets meer kan eten met graasmasker omdat de sprietjes er niet doorheen komen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:09

Al je vragen zijn geheel afhankelijk van de pony die je koopt. Kijk naar het dier en baseer daar je voedingsplan op.

Ik heb bijna 30 jaar een kudde shetten gehad, er waren er een aantal met een gelijke voerbehoefte en anderen die daar weer vanaf weken.

Koop je shet en vraag om informatie bij de oude eigenaar.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:19

Wanneer ze altijd voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben zou ik geen krachtvoer bijvoeren. Misschien een mineralen en vitaminen brok maar voor dit werk vind ik krachtvoer echt niet nodig.

Een shet is een sober ras en heeft doorgaans niet veel nodig. Natuurlijk moet je blijven kijken naar je pony maar ik zou voorzichtig zijn met brok geven :)
Voldoende ruwvoer is belangrijker.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:25

Kijk inderdaad naar de shet zelf. Kijk wel uit met hele dagen op de wei, ook al is het gras kort. Kort gras (gestrest gras) bevat vaak in verhouding meer fructaan. Door de korte sprietjes gras krijg de pony qua grashoeveelheid minder binnen dan een wei waar het gras hoog staat.
Maar de fructaanindex is zeker iets om in de gaten te houden i.v.m. de kans op hoefbevangenheid.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html

Zelf heb ik twee shetlanders lopen en ik heb rondom heel de wei een 2.5 meter breed pad. Zo kunnen ze heel de dag buiten, zonder onbeperkt gras te eten. Bij mij hebben ze nog nooit hoefbevangen gestaan, maar hebben ze wel de neiging te dik te worden. Ik pas het liefst strookbegrazing toe. Ik laat gerust het gras in het zaad schieten en geef ze dagelijks een klein strookje gras. Dat doe ik door prikpaaltjes met stroomdraad te verzetten.

Vraag dus eerst na hoeveel de shet op de wei stond, want onbeperkt in de zomer op de wei is voor een shet vaak vragen om problemen.

Als hij 's nachts op stal staat zal je hem hooi moeten geven, zodat hij altijd iets te knabbelen heeft.
In de winter kun je hem prima op hooi houden. Hier staan ze in de winter op onbeperkt hooi uit slowfeedernetten, zodat ze langzamer eten.
In de zomer dus strookbegrazing.

Brok heeft een shet niet snel nodig om op gewicht te blijven. Je kunt ze beter goed ruwvoer geven. Ik geef in de winter wel Pavo Care4life bij om te zorgen dat ze voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen. Daar doen ze het bij mij prima op!
http://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-care4life

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:32

Ik zou altijd een mineralenbrok/vitaminekorrel bijvoeren en stro. Ze vinden vaak een hapje vezel erg fijn, ook als er voldoende gras staat. En van stro moeten ze extreem veel eten om dik te worden (een shet van 150kg moet 5kg tarwestro eten om aan zijn energiebehoefte te voldoen, iedere kg stro is minder gras dat ze eten). Onze shetten kregen heel lang marstall Force, 45g per shet van 150kg (30g/100kg paard), de hoeveelheid is uitgerekend aan de hand van de aanbevolen hoeveelheden van het cvb ( http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx ).

Tegenwoordig krijgen ze ieder een halve koek summerfit omdat we van de grond voeren en het daardoor lastig in te schatten is wie wat binnenkreeg, de koeken zijn duidelijk, maar dan moet je wel opletten dat ze niet gaan schuren, sommige paarden hebben er last van op pavo, geen idee waarom, want de suiker- en zetmeelhoeveelheid is echt niet extreem (havens bijvoorbeeld bevat vaak een dubbele hoeveelheid zetmeel+suiker in hun krachtvoeren, maar daar hoor je zelden schuurproblemen bij).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:56

Denk er bij kort gras ook om dat ze zand mee naar binnen kunnen krijgen.

Die van mij krijgen in zomer niks bij, zeker geen summerfit koek dat is echt net een suikerklont. Als het gras echt op is dan krijgen ze wel hooi bij.
In de winter staan ze hier overdag buiten met hooi en krijgen ze 2x daags een handje onderhoudsbrok, daar doen ze het al 20jr prima op.
Als ze meer gewerkt hebben dan krijgen ze wel een beetje extra maar niet veel.
Ik voer op het oog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:04

De summerfitkoek is niet net een suikerklont, het bevat 16% zetmeel en 6% suiker.

Een handje onderhoudsbrok zou ik dan weer nooit geven, onderhoudsbrok bevat minimaal net zoveel zetmeel en suiker als summerfit per kg (pavo condition 22+6 Z+S, pavo basic+ 22+7, subli ponybrok 16+6, havens basisbrok 25+6), maar bevat maar een fractie van de mineralen en vitaminen omdat het bedoeld is om 500-600g/100kg paard te geven. Het is dus eigenlijk alleen energie en een beetje eiwit dat je dan voert, de mineralen en vitaminen zijn verwaarloosbaar.

tieneslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 20:34

Heel erg bedankt allemaal, ik heb alles even berekend op www.paardnatuurlijk.nl en ben uitgekomen op een himalaya zoutsteen :9

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:46

Alles krijgt bij ons een vitaminen/mineralenbrok het geheel jaar door veulens, 1 en 2 jarige en drachtige en zogende merries. In de zomer strookbegrazing en in de winter onbeperkt goed hooi. De dragende merries worden in de laatste maanden van de dracht bijgevoerd met brok. Maar moet erbij zeggen dat wij een fokkerij hebben dat is anders dan als je een Shetlander om mee te werken/spelen hebt. Een kaal weitje is vaak genoeg of strookbegrazing met lang uitgebloeid gras, desnoods een paar uur per dag. Als het weitje erg kaal is zou ik wat oud hooi erbij voeren evenals 'Snachts op stal. En een vitaminen/mineralenbrokje erbij het gehele jaar