Op 4 september 2015 heeft mijn paard een stamp van een ander paard gekregen op zijn onderkaak.
Dierenarts gebeld en het moest gehecht worden, maar op het eerste zicht waren er geen problemen binnen in de mond.
De hechting genas relatief snel en zonder problemen konden de draadjes eruit. Maar niet veel later ging er een klein gaatje terug open waar etter uit kwam. Terug de dierenarts laten komen en hij zei dat het waarschijnlijk een fistel gang was van een stukje bot/tandwortel die afgebroken was door de slag.
Volgens de dierenarts was het afwachten tot het stukje eruit ging komen.
Ergens in april 2016 werd hij in de kliniek gecastreerd en omdat het nog niet genezen was had ik gevraagd om een foto te nemen.

Op de foto is dus te zien dat de wortel van de 2de kies kapot is. De dierenarts zei dat het operatief verwijdert moest worden en dat hij dat niet kon. Dizzy moest dus naar de kliniek in Merelbeke.
Toen ik informeerde bij de kliniek werd als snel duidelijk dat dit een zeer dure operatie ging gaan worden. (beste geval 600-800 euro, als er iets misging 1500+ euro). Het sparen kon beginnen om zo snel mogelijk de operatie te laten doorgaan.
In mei 2017 belde de dierenarts mij op en vertelde dat hij een paardentandarts had ontmoet die wel uitgerust was met de materialen om deze tand te verwijderen. Bij hem ging het slechts om 400-800 euro kosten ongeveer.
Ik belde hem op vrijdag op en mocht Dizzy meteen op maandag al brengen.
Daar aangekomen werd me verteld dat het enige wat mis kon gaan was dat de tand afbrak maar er werd me verzekerd dat dit nog nooit voorgekomen was en slechts een kleine kans was.
Hij ging me op dinsdag na de operatie opbellen om me te vertellen hoe het gegaan was. En ik mocht hem op woensdag alweer ophalen.
Na de hele dinsdag gewacht te hebben heb ik zelf op woensdagmorgen gebeld, hij bleek nog niet geopereerd te zijn omdat het complexer was dan hij op voorhand dacht.
Woensdagavond laat werd ik opgebeld: de operatie was mislukt, de tand was afgebroken en ik moest mijn paard naar de kliniek in Merelbeke brengen omdat het boven zijn kunnen was om dit op te lossen.
Daar aangekomen legde hij uit dat de 2de kies dieper zat dan de 1ste en 3de kies. De 1ste kies was schuin gegroeid waardoor ze over de 2de stond. Daarom moest de 1ste kies ook getrokken worden om de 2de te kunnen verwijderen. Doordat ze schuin stond kon ze moeilijker getrokken worden en is hij afgebroken.
We hebben hem toen naar Merelbeke gebracht. Hier werd me verzekerd dat ze het konden oplossen en op vrijdagmiddag kreeg ik telefoon dat alles moeizaam maar goed verlopen was. De operatie had zes uur geduurd en ze hebben langs de onderkaak de twee tanden eruit 'getimmerd'.

Toen ik hem de volgende dag ging bezoeken trof ik 1 hoopje ellende aan. Hij was veel vermagerd en nog half verdooft. Ik was heel hard geschrokken van dit beeld maar gelukkig knapte hij snel terug op. Op dinsdag mocht hij terug naar huis

Thuis aangekomen ging het redelijk vlot allemaal. De wonde genas goed en hij at ook vlot!
3 weken later mochten de nietjes eruit en zijn er foto's gemaakt. Alles zag er goed uit. Zijn kaak zat heel erg dik maar gelukkig is het geen verkalking en ging alles wegtrekken maar het ging waarschijnlijk veel tijd kosten.
Binnen in zijn mond was er een soort silicone gespoten zodat er geen etenresten enz. in de wonde zouden achterblijven. De dierenarts heeft deze samen met de nietjes uitgehaald omdat er toch wat eten ondergekropen is. Hierdoor moest ik iedere dag het 'gat' in zijn mond uitspoelen. De eerste keren ging het moeilijk maar na een tijdje ging dit ook wel vlot!
De zwelling trok heel traag weg, maar ik had het gevoel dat het onderaan dikker werd. Dierenarts gebeld en die vermoedde dat er door de operatie een abces zou ontstaan. Dit ging heel vlug en na 2 dagen had hij een enorme bult.

Ik denk twee dagen erna was er een gaatje in de bult en kon ik al de pus eruit duwen

De huid die onder hoge druk gestaan had door de bult stierf af waardoor een grote vieze wonde ontstond.
Foto hiervan in linkje omdat het niet echt smakelijk is

http://boktimg.nl/img/m/C3zEyL.jpg
Samen met het abces is er een klein deeltje van de operatie wonde opengegaan. Helaas is dit waarschijnlijk weer een fistelgang dus zijn we terug bij af. We zijn ondertussen 3 maanden verder en is er geen verbetering. Mijn dierenarts zegt afwachten of er misschien nog een stukje vuil/bot achtergebleven is of alles terug openmaken om het helemaal te reiningen.
Momenteel ziet het er zo uit

Het is een hele tekst voor eigenlijk 1 vraag. Heeft er iemand hier ervaring mee/ wat zouden jullie in mijn plaats doen? Of zijn er misschien alternatieve manieren om dit op te lossen? Ik zit met mijn handen in het haar en weet niet meer wat te doen :/
Het is een hele tekst geworden maar ik hoop dat er iemand mij wat advies kan geven