Ik heb de laatste tijd wat "miserie" gehad met mijn merrie. Begin Juli had ze een abces in de bal van haar rechtervoorhoef, wat een chaos werd. Ze verloor ook enorm veel toplijn, mede door de pijn, gokken we. Larven die zich hadden genesteld in een gat onder dat abces, waardoor het abces nog groter was geworden. Na het vinden van de larven hebben we ze er kunnen uitspuiten en hebben we het gezond kunnen houden. Het abces heelde nadien gestaag, maar het zat vlak onder de bal van haar straal. Nu het abces droog is, is de aanhechting van haar straal aan een kant doorgescheurd. Je kan letterlijk de helft van de dikke kussens van de straal optillen.

Onder haar straal ziet het er perfect netjes uit, maar ja... zonder straal. Geen bloed, geen etter, gewoon droog. De hoefsmid komt deze avond kijken of hij er iets aan kan doen, of ik het gewoon moet laten zijn voor wat het is.
Nu hebben we op trektocht (we zijn een week op trektocht geweest met 90 procent stap) gemerkt dat ze in stap in héél lange intervallen iets vreemds doet. Soms lijkt er een achterbeen op slot te gaan en krijgt ze die niet goed opgetild, en sleept ze met de tip van haar hoef over de asfalt of over grind. We merken hier niets van in het gras of op zachte grond, natuurlijk, want daar is het volgens mij veel minder duidelijk.
Soms kreunt ze als dit gebeurt, dus volgens mij heeft ze wel degelijk pijn op dat specifieke moment. Haar achterhand voelt te strak aan naast de staartwortel, en op een van de overnachtingsplaatsen haalde ik haar van de weide met een bibberende achterhand. Ik neem de overnachtingsplaats absoluut niets kwalijk, de paarden hebben een zalige weide gehad en nog betere verzorging.

Nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar.
Mijn dierenarts zou ik kunnen bellen, maar die bekijkt veel dingen totaal niet in detail en is al weg voordat het in je brein klikt dat ze gekomen was. Ik heb niet veel zin om terug 40 euro te betalen voor iemand die simpelweg komt zeggen "Bel een osteopaat ofzo."
Dus mijn vraag bij deze is ook - Wie moet ik bellen? Een osteopaat? Een dierenarts? Een "fysio" zoals ik dat hier veel hoor komt denk ik overeen met een kinesitherapeute in het Vlaams, maar daar ken ik niemand van...