Speciaal beslag en foto's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zomerzon1977

Speciaal beslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 18:03

Sinds anderhalf jaar is onze kanjer in ons bezit. Ze is bij de ouwe eigenaar hoefbevangen geweest dus ze staat bij mij niet op de wei en krijgt 6 dagen in de week beweging.

Woensdag krijg ik op vakantie ineens telefoon ze loopt wat gevoelig. Na het zien van het filmpje direct aan gegeven haar het graasmasker op te doen al staat ze in de paddock. Donderdag was het helemaal foute boel dus direct van vakantie naar huis gegaan. Onderweg met veearts contact opgenomen en in overleg direct gestart met metacam. De dag erop is de veearts gekomen en diagnose acuut bevangen dus ascal & korrels erbij gestart. Ze staat in de natte modder en loopt nog wel als is het moeizaam. Echt vooruitgang is er niet na 3 dagen achteruitgang ook niet.

Veearts wilt nu dinsdag foto's maken en speciaal beslag eronder zetten. Nu ben ik erachter gekomen dat ze niet 1x maar heel vaak hoefbevangen is geweest bij ouwe eigenaar. Vraag me nu dan ook af of het niet slimmer is eerst te kijken of en hoe ernstig de schade is voor we met beslag gaan werken. Echter zoals ik begreep moet de hoefsmid bij foto's maken zijn om direct het beslag te kunnen bepalen.

Iemand ervaring met eerst foto's en aan de hand vd foto's later eventueel speciaal beslag ?

Geryon

Re: Speciaal beslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:09

Ik zou foto's laten maken en met die foto's gaan naar een bekapper die veel ervaring heeft met hoefbevangen paarden. Goed bekappen is key hierin. En paard nooit meer op het gras zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:31

Geryon schreef:
Ik zou foto's laten maken en met die foto's gaan naar een bekapper die veel ervaring heeft met hoefbevangen paarden. Goed bekappen is key hierin. En paard nooit meer op het gras zetten.

En geen ijzers.. pootjes doen al zo'n pijn nu.. en dan nog extra gewicht eronder -O-
Succes, de mijne leeft ook nog na zo'n zelfde verhaal, op blote voeten!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:38

Ijzers kunnen juist de zool ontlasten is mijn ervaring. In spanje waar ik gewerkt heb kregen de paarden die gevoelig waren voor HB altijd ijzers met een siliconenlaag er tussen voor extra drukverdeling. Heb er zo geen foto van, kan wel eens een voorbeeldje zoeken

Edit: zo zag het er ongeveer uit

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:44

Wat ik niet helemaal begrijp uit je openingspost is dat ze sowieso al niet op de wei stond en dus geen gras at, en nu op de paddock staat met graasmasker om? Hoe moet ze dan nog hooi eten?
Uithongeren is absoluut niet goed, zeker niet bij zieke/hoefbevangen paarden.

Als ze vaker HB is geweest dan is foto's maken misschien inderdaad geen slecht idee. Dan zie je namelijk ook hoeveel er gecorrigeerd moet worden qua stand en hoeveel ruimte er nog is als het hoefbeen bijvoorbeeld al wat verzonken/gedraaid is.
Er zijn veel manieren om HB paarden corrigerend te bekappen, maar daar moet wel ruimte voor zijn. Als het paard net bij de bekapper is geweest dan is er ook weinig plek om bijvoorbeeld de hielen verder in te korten of de hoefwand verder af te rollen. Ook een perfecte, net bekapte hoef kan namelijk hoefbevangen worden. Als er aan ijzers gedacht word dan wordt er vaak gedacht aan break over ijzers of heart bar ijzers.
Veel paarden voelen verlichting als ze druk op de straal krijgen, bijvoorbeeld door frog support achtige kussens in de hoefschoen/ijzers/met ducktape aan de hoef getaped. Misschien dat dat nog iets kan helpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:51

Hoefbevangen is opvangen is teamwerk. Dit moet samen met veearts en hoefsmid doen en het liefst tegelijk. Eerst proberen de aanval te stoppen en de pijn te verlichten.
De druk moet van de zool en de teen af, dat kan een goede hoefsmid doen. Aan de hand van de foto's kan de smid zien tot hoe ver hij kan snijden.

Er is een utgebreid topic op bokt met ervaringsdeskundige. In de openingspost staan tips.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:34

Ze kan prima hooi eten met graasmasker om :-). Ze moest zoiezo minder eten ivm over gewicht en op stal zetten vond ik geen optie ivm dat ze nu lekker in de natte modder staat en beweging de door bloeding bevorderd. Wil het liefst ook geen beslag ze loopt al 10 jaar op blote voeten maar ze heeft zoveel pijn dat ik dit ook niet aan kan zien..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:12

Met speciaal beslag erg uitkijken. Als het hoefbeen is gekanteld, moet de hoef in de nieuwe stand bekapt worden. De teen moet eraf. Best veel smeden doen er enkel speciaal beslag op en zit je dan aan vast.

Een bekapper die tijdelijk gebruikt maakt van beslag zie ik geen kwaad van in!

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:24

Wat ik me dus echt af vraag is hoeveel schade er al zit en of dat nog dierwaardig is :-(

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:27

Ik zou zeker ook bloed laten prikken bij een paardje wat zo gevoelig is voor hb. In bijna alle gevallen heeft dit een onderliggende oorzaak. Laat testen op cushing en insulineresistentie. Ik heb een merrie gehad die drachtig was en een veulen aan de voet had en toch bevangen werd. Die bleek insulineresistentie te hebben. Een gezonde pony die drachtig en zoogt wordt niet Hb. Ze heeft daarna op expirimentele humane medicijnen gestaan en deed het hier super op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:33

Zomerzon1977 schreef:
Wat ik me dus echt af vraag is hoeveel schade er al zit en of dat nog dierwaardig is :-(

Met een goede behandeling is het in veel gevallen zeker nog dierwaardig hoor!
Ik zou jezelf erin verdiepen, daarvoor raad ik je thehappyhoof op youtube aan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:37

Lastig, onze pony is een aantal jaar geleden ernstig bevangen geweest, heel veel pijn gehad en met medicatie, speciaal beslag (ijzer met siliconen zool), na 4 weken er weer af gehaald er weer bovenop gekomen. We blijven alert en bij de eerste tekenen van het bevangen zijn direct weer starten met medicatie. Eerlijk is eerlijk, hij was toen een stuk jonger en hij is er weer bovenop gekomen, maar mocht hij nog een keer zo ziek zijn denk ik niet dat ik hem nog zo laat lijden.

Je voelt je zo machteloos als je ze zoveel pijn ziet hebben, medicatie werkt maar minimaal en er is niets extra's wat je nog kunt doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:42

Renee_S schreef:
Ijzers kunnen juist de zool ontlasten is mijn ervaring. In spanje waar ik gewerkt heb kregen de paarden die gevoelig waren voor HB altijd ijzers met een siliconenlaag er tussen voor extra drukverdeling. Heb er zo geen foto van, kan wel eens een voorbeeldje zoeken

Edit: zo zag het er ongeveer uit

[ [url=m/7gh0zV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is zo ongeveer het slechtste beslag wat ik ooit gezien heb :oo

Soms kan beslag verlichtend zijn, maar ik zou niet meteen te veel rommelen, eerst goed bekappen, pijn stillers en van het gras af. Beslaan kan altijd nog.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:45

Oke....hier een pony uiteindelijk kwijt geraakt aan cushing, hoefbevangenheid en druk van de tumor op de zenuwbanen naar zijn achterhand. Hij was pas 11 en was al eerder hoefbevangen geweest en kreeg zeer weinig weidegang.
Op het laatst hebben we hem op een flinke dosis buut gehad en is de dierenarts voor de zoveelste keer geweest en zijn er foto's gemaakt van zijn hoeven om te zien hoe erg het was. Met die beelden is door de dierenarts contact opgenomen met mijn vaste hoefsmid en deze heeft alsnog de pony beslagen met speciaal beslag waarbij de druk van de teen was. Toen de hoefsmid kwam was de dierenarts daarvan op de hoogte en was afgesproken dat als het te pijnlijk zou zijn de dierenarts direct paraat zou staan om zijn beentjes te verdoven. Het was zeker geen pretje voor hem, maar wel het laatste wat we nog konden proberen, helaas heeft het hem niet verder kunnen helpen vanwege de tumor-druk en falen daardoor in zijn achterhand.
Veel sterkte....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:49

Op zich snap ik wel dat dat Spaanse beslag de pijn vermindert, want het geeft (per ongeluk?) druk op de straal en dat verlicht bij heel veel HBpatienten de pijn.
Maar voor de rest ga ik helemaal met je mee; het break over punt ligt veel te ver naar voren en zo wordt de hoefwand op geen enkele manier ontlast. :n
Die siliconenzooltjes zijn ook in een slimmere variant te krijgen waarbij het stukje onder de straal extra dik is zodat die extra ondersteuning krijgt.

@ Dieseltje: jeetje, 11 is ook jong voor al zoveel problemen... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:36

Ik was wel benieuwd hoe het gaat? Als me wil weten of t nog paardwaardig is en hoe je het beste de hoeven kunt behandelen, kun je bijna niet zonder foto's.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:43

Joolien schreef:
Ik was wel benieuwd hoe het gaat? Als me wil weten of t nog paardwaardig is en hoe je het beste de hoeven kunt behandelen, kun je bijna niet zonder foto's.

Eens, foto's zijn in zo'n traject met die klachten echt waardevol. Wij dachten dat het hoefbeen flink gekanteld moest zijn, op de foto's bleek dat dus echt mee te vallen en daardoor durfden we het aan om toch nog speciaal beslag te laten plaatsen. Voor de hoefsmid zijn die beelden van grote waarde, daardoor weet hij ook wat nog mogelijk is en kan zowel DA als hoefsmid beter helpen.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 18:51

Vandaag zouden er foto's gemaakt worden echter gister had ze zoveel pijn dat ik er op stond dat er een veearts
Kwam. Die is gekomen en de foto's zijn direct gemaakt.. Eigenlijk dachten we dat het einde verhaal zou zijn maar de foto's waren boven verwachting goed. Lichte hoefkanteling maar !! Na overleg met veearts gaf hij het advies om haar toch op te laten nemen in de kliniek. Gister hebben we meteen door gepakt en hebben we haar naar de kliniek gebracht. Prognose is goed !! Echter komen nu andere keuzes naar boven..ze moet 100 kilo afvallen en waar ze nu staat heeft ze 24/7 toegang tot ruwvoer (vaak kuil). We zijn gestart om deze cirkel waar we in vast zitten te doorbreken maar nu moet ik gaan kijken als ze vd kliniek af komt hoe verder....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:54

Positief nieuws. Goed dat je foto's heb laten maken. Beterschap

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:02

Je zult geen andere keus hebben om een plek voor je pony te zoeken waar deze niet 24/7 toegang heeft tot voer.

Helaas spreek ik uit ervaring. Mijn shetlander kreeg ik omdat ze bevangen was geweest en de oude eigenaresse er geen geld aan uit mocht geven. Wow wat heb ik me vergist in hoe stipt je met dit soort beestjes om moet gaan.
Na meerdere aanvallen waarvan ik bij de laatste huilend op heb gebeld naar de kliniek, staat ze op break over ijzers. Tevens krijgt ze geproportioneerd te eten en zeker geen gras. Ook zij moest 100 kilo afvallen.
Haar laatste aanval is inmiddels 1,5 jaar geleden en eigenlijk had ze van het voorjaar van haar ijzers af gemogen. Echter gaat het zo enorm goed dat ik haar 1 september weg breng om beleerd te worden voor de kar, en heb ik de ijzers dus laten zitten.