Pijn / ongemak herkennen bij paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N4N4

Pijn / ongemak herkennen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:48

Dag bokkers ,

Ik heb een vraag ;

Hoe kan je nou bij je eigen paard zien of ze pijn hebben ..

Heb al diverse filmpjes bekeken die daarover gaan, en gelezen over de "pijn face" ..
maar hoe zagen jullie bij je paard dat ze verrekten van de pijn ?
( Kreupel lopen is wel te zien ..meestal )

Ben benieuwd..

Bedankt alvast voor de reacties :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:56

Dat is best lastig te beschrijven, als ik een paard behandel en een pijn punt tegen kom zijn er allerlei tekens die een paard kan geven om aan te geven dat iets vervelend is. Zoals bijv neusvleugels optrekken, onderlip klapperen, oren in de nek, omkijken, staart zwiepen, oogwit tonen, hoofd heffen/hoofd schudden, bijten, stampen etc etc
Elk paard heeft zijn eigen manier veelal aangeleerde signalen welke door de eigenaar herkent worden en welke dus werken. Mijn ervaring is dat paarden die signalen eerst laten zien, klein en wellicht onduidelijk wanneer die niet worden herkend gaan ze de signalen vergroten of andere signalen gebruiken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:56

Mijn pony vertrok helemaal, ogen wit, oren naar achteren. ,staart zwiepen en deed de mond echt ver open, was een hel om te zien.

Ze is twee dagen erna overleden

Guusje113

Re: Pijn / ongemak herkennen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:18

Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat een paard verrekt van de pijn, maar signalen zoals staart zwiepen, hoofd schudden en rug wegdrukken zijn hier in ieder geval signalen van pijn.

foxytoffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:32

Ik denk dat bovengenoemde signalen de meest voorkomende zijn en de meest duidelijke. Ik merk bij mij aan eigen paard dat ik het bijna meer voel aan haar dan dat ik het kan zien. Gewoon omdat ik haar zo goed ken en zo vaak zie. (Ze staat aan huis). Dat t net zo is al mensen: als ze manken of een pijnlijk gezicht trekken, maar soms ook gewoon omdat ze niet lekker meekomen en in zichzelf gekeerd zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:42

Het is meestal het afwijkende gedrag. Als ze ineens niet eten dan is er vrijwel zeker iets mis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:48

Klauwen met een voorbeen is ook een heel typische uiting van pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:09

Toevallig heb ik daar een paar maand geleden nog een topic over geopend met alle manieren waarop je bij een paard aan zijn gezichtsuitdrukking signalen van pijn kunt herkennen; [MD] Hoe herken je paarden met pijn

Hier zie ik het vooral aan de ogen van mijn paard, die worden dan kleiner/strakker doordat hij zijn onderste ooglid dan straktrekt, terwijl hij als hij zich goed voelt echt kogelronde oogjes heeft. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:12

Ik denk dat je daarvoor ook vooral het paard moet kennen. Je weet hoe een paard zich normaal gedraagt en dat is plots anders. Meeste paarden zijn attent als er dingen om hun heen gebeuren als ze erg pijn hebben dan reageren vaak niet of sloom.
Mijn paard laat niet goed merken wanneer ze pijn heeft of ziek is. Daardoor is het voor andere heel lastig vast te stellen. Gezien ik haar nu wel aardig ken is dat voor mij gelukkig wat makkelijker. Maar het is gewoon haar manier van doen die anders is. Slomer, niet meer attent zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:19

Ieder paard is daar weer anders in, dus je moet je eigen paard eerst goed leren kennen in gewone doen en dan valt je ineens afwijkend gedrag of afwijkend "aanwezig zijn" van het paard je zeker op.

Het ene paard flamet met koliek, de ander stampt met een voorbeen, de derde gaat liggen en komt niet meer overeind, de volgende gaat rollen en weer opstaan, de volgende schopt met zijn achterbenen naar zijn buik, weer een ander zwiept alleen wat met zijn staart, mijn vorige paard ging heel raar draven met haar hoofd bijna op de grond op het land om dan weer stil te staan en te gaan liggen, proberen te rollen, toch maar niet, weer overeind, hapje eten, toch maar weer in draf met haar hoofd omlaag( en naar voren gestrekt) enzovoorts.

Het is moeilijker te signaleren als het een soort van chronische pijn is die langzaam komt en verergert. Wat me aan die paarden wel opvalt is dat ze zich vaak wat afzonderen in de groep, op stal wat vaker achterste voren in de box staan, een beetje een afgesloten gevoel geven als je bij de box staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:58

Bij de mijne viel me opeens zijn matte vermoeide blik op. Afwezig, in zichzelf, alsof hij zei " ik ga op de automatische piloot".
Nu hij met pensioen is, is die blik wel iets verbeterd maar helemaal lekker zeker niet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:00

Dit is trouwens ook een teken van erge pijn. Beweegloos op de rug liggen
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:02

Niet meer bewegen in de wei, weglopen wanneer je wil rijden terwijl dat nooit een probleem was, schrapen, onrustig zijn, naar de buik happen, zich laten vallen, gevoelig lopen, probleemgedrag vertonen tijdens het rijden en zo zijn er nog wel veel meer. Wanneer je je paard goed kent dan zie je het meteen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 18:12

Bedankt voor de antwoorden allemaal..
Ik ken mijn paard best goed en weet dat ze niet in orde is , maar het gaat om een chronisch iets wat niet meer kan verbeteren ..( en denk /weet dat het al speelde voordat ik haar kocht )
Ik zit er dagelijks bovenop en leg op elke slak zout ( waar je stapelgek van word )
Ik wil gewoon weten hoe ze zich voelt ..
Pff het is zo lastig allemaal ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:15

Lastig he. Exact waar ik nu mee zit.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 18:18

Nou, ik heb er slapeloze nachten van ..
wat is er met jou paard darkcrystal
Mag ook via pb hoor
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 07-08-17 18:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:19

Ik ook, ik snap je gevoel.
Kan je er met iemand over praten?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 18:22

Jawel , maar er word gezegd dat er maar 1 is die de keuze moet maken en dat het lastig is :D
Én dat is een waarheid als een koe

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:26

dat is lastig, heb nu ook een paardje wat het bijna niet toont!
Wat bij mij werkt is observeren op afstand, omdat ze thuis staat kan dat en dan doet ze dingen die ze anders doet niet. De shet weg jagen, achteraan de hond rennen.
Omdat zij de alfa merrie is staat ze altijd op wacht, doet ze dat niet....dan is het weer zover.En al eerder genoemd de uitstraling en de blik in de ogen.