PSSM

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendymatjo

PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:45

Hoi..

Ik ben Wendy en ik had een vraagje..
Mijn 20 jarige Tinker matjo heeft de laatste tijd veel.. Ik heb al aantal onderzoeken gedaan maar niemand komt der achter wat hij heeft..
Ik zelf vind dat hij helemaal niet meer zich zelf is.. Hij heeft de laatste tijd heel weinig energie.. zweet heel veel. Heeft nergens meer zin in en loopt onregelmatig kreupel. Vaak als ik der iemand bij haal zie je niks meer.. Iemand zei tegen mij dat ik hem op PSSM moest laten testen.. maar wat houd dat in en heeft iemand daar ervaring mee? Hij heeft ook een mega dikke vacht.. dus twijfel om hem te scheren.. iemand nog tips? Groetjes Wendy

PreciousViva

Re: PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:01

PSSM uit zich vaak (naar mijn weten) op jongere leeftijd al.. een tinker van 20 klopt niet helemaal in het plaatje. Is hij getest op Cushing? Hoe is zijn voeding? Onregelmatig kreupel op 1 been of meerdere benen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:06

Klinkt voor mij ook meer als PPID (cushing).

Als je de zoekfunctie even gebruikt :)* kom je een erg goed en redelijk recent topic over PSSM tegen.

Wendymatjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:08

PreciousViva schreef:
PSSM uit zich vaak (naar mijn weten) op jongere leeftijd al.. een tinker van 20 klopt niet helemaal in het plaatje. Is hij getest op Cushing? Hoe is zijn voeding? Onregelmatig kreupel op 1 been of meerdere benen?

Meerdere benen.. maar vooral zijn achterbeen/heup.. ja klopt maar ik heb hem nog niet zo lang vandaar..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:01

Cushing kan, met been problemen en sok kan mok/mijt/cpl ook (of samen). Hoe ziet de huid onder de sokken er uit? Jeuk/stampen/schuren? Is hij wel netjes op gewicht?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:45

Toevallig heb ik bijna 2 weken geleden de test aangevraagd en haren opgestuurd naar de usa.
Ook hier een tinker met vage klachten en die 4 tientjes zijn nog te behappen om het te testen.
Ik heb de test aangevraagd via animal genetics.
Uitslag moet ik nog krijgen.

Wendymatjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:25

tamary schreef:
Cushing kan, met been problemen en sok kan mok/mijt/cpl ook (of samen). Hoe ziet de huid onder de sokken er uit? Jeuk/stampen/schuren? Is hij wel netjes op gewicht?

Ik scheer zijn benen elke keer kaal om juist zijn mok goed te kunnen behandelen.. Hij is wat dikker maar ook niet heel dik.. komt omdat hij nu lekker veel op het land loopt!

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:34

Hoi Wendy,
misschien heb je deze info al, maar op internet is een site die heet pssm.eu daar kan je informatie vinden en op Facebook is er een pssm pagina waar ook heel veel informatie op staat en gegeven wordt.

heel veel succes met je paardje en hopelijk kom je er snel achter wat hij heeft.