Artrose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FFDP

Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 11:45

Ervaring gezocht...

Ik heb een 14-jarige draver, hij heeft in de koers gelopen van 2006-2010.
Hij heeft ongeveer 60 koersen gelopen in die periode.
Ik heb hem sinds mei 2013.
Nu valt me de laatste tijd op dat hij zich vaak misstapt/struikelt.
En ik heb het idee dat hij in draf niet helemaal regelmatig loopt, hij kreupelt niet echt. (voorbenen)
Zijn benen staan niet warm of dik...

Iets in mijn hoofd zegt artrose...
Heeft iemand ervaring met dezelfde symptomen ofzo?
De dierenarts komt zwz in de loop van volgende week, maar ik wil weten waaraan ik mij kan verwachten...

Pumpkins

Re: Artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:20

tja, je kan jezelf helemaal gek gaan lopen maken met wat het allemaal kan zijn. Bij dit beeld denk ik gelijk aan hoefkatrol maar het kan ook zo wat anders zijn. Ik zou eerst de dierenarts afwachten. Heel veel strekte en hoop voor je dat het mee valt.

Zorg in ieder geval er voor dat je DA een gedegen kreupelheidsonderzoek doet met buigproeven o het harde en zachte en van onderaf uitverdoven. Een goed opgeleide DA doet dit standaard maar het verbaast me toch wat ik soms op bokt lees.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:41

Bedankt voor je reactie, ja ik zal er zeker op letten dat het een degelijk onderzoek is. Bedankt voor de tip!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:44

Het zou artrose kunnen zijn ja, met zulke symptomen. Het zou echter vanalles kunnen zijn. Eerlijk? Haal je DA er bij, vraag of er fotos gemaakt kunnen worden en dan heb je duidelijkheid.

Overigens hoeft artrose met een juist beleid echt geen eind te zijn he! Mijn fjord met artrose (3jaar geleden op fotos vastgesteld) loopt nog steeds Z 2span en ongeveer L/M onder het zadel! Dus ik zou aanraden laat fotos maken, stel een juist beleid op en je kan nog jaren plezier hebben van elkaar :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:58

Ik zou eerder denken aan goed bekappen ( moderne bekapper, geen reguliere smid) die de teen inkort en de hielen op de juiste plek zet. en aktiever laten lopen. Hij valt waarschijnlijk op zijn voorhand. Dit kun je trainen door veel balkjes te lopen e.d.
Daarna eens verder kijken als hij dan nog veel struikelt

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:43

Hij wordt goed bekapt, door een natuurlijke bekapper.
Het is ook echt struikelen en niet op de voorhand vallen.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:44

@Renee_S bedankt voor je reactie! Geeft me toch al iets meer vertrouwen...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:17

De dierenarts rontengenfoto's laten makken dan kom je er hopelijk snel genoeg achter.
Mocht het artrose zijn dan valt het proces prima te vertragen met supplementen, zoals gelatinaat. Je kan er ook voor kiezen om de gewrichten in te spuiten, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:34

Bij mijn fjord van 10jr is onlangs ook artrose vastgesteld in beide voorbenen in het hoefgewricht. Qua symptomen gelijkaardig, althans op harde ondergrond.. op zachte ondergrond liep hij 100% zuiver, op harde ondergrond mankte hij zéér lichtjes.
Hij struikelde of misstapte zich niet.

Het snelste om er achter te komen is een mankheidsonderzoek, dat weet je het meteen.