27-jarig paard met EOTRH. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

27-jarig paard met EOTRH. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:32

Mijn 27-jarige merrie is al een hele tijd bekend met EOTRH. Vorig jaar zijn de buitenste twee snijtanden getrokken en het is daarna een jaar goed gegaan. Tot nu.
Onder een van de middelste snijtanden zit een plekje waar wat pus uit gedrukt kan worden.
Ze eet op zich goed (alleen het hooi gaat langzaam) en de tandarts kan gewoon op de tanden kloppen zonder dat ze reageert. De tandarts is gisteren geweest en zit samen met mij in dubio. De tand zit helaas heel erg vast (door cementvorming eromheen) dus het trekken zal een heel gedoe worden. Verder moeten de snijtanden eromheen dan ook getrokken worden.
Nu is voor mij heel moeilijk om te beslissen of ik dat haar nog aan moet doen op deze leeftijd.
Vooralsnog hebben we besloten het nog aan te kijken en zolang ze goed eet nog even niks te doen. Ik stap over naar luzernemix en paardenmeel om haar zoveel mogelijk te ontzien met kauwen.
Wat zouden jullie doen?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Bij Zorro heeft de tandarts toen de snijtand uit slijting gehaald (snijtand ingekort waardoor deze de andere tegenover liggende tand niet raakt), zodat de pijn geminimaliseerd werd.

izzie

Re: 27-jarig paard met EOTRH. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:44

Bedankt voor je antwoord.
Dit is in april ook al gebeurd maar hier is de ontsteking dus niet van weg.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:47

Ik vind het vooral lastig in te schatten hoeveel pijn ze er van heeft. Op internet staat overal dat het extreem pijnlijk is maar aan haar eten en gedrag is hier niet veel van te merken.
Mss ook belangrijk om te vermelden dat het geen koudbloed paard is. Het is een echte warmbloed die normaal gesproken pijn best snel laat zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:50

Hoe is het paard verder? is ze fit voor haar leeftijd of heeft ze nog andere kwalen?

Ik vrees dat je toch niet onder het trekken uit gaat komen..als ze gewoon goed fit is dan zou ik het denk ik gewoon doen.

Je kunt ook nog een second opinion overwegen natuurlijk van een andere {tand} arts.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:52

izzie schreef:
Bedankt voor je antwoord.
Dit is in april ook al gebeurd maar hier is de ontsteking dus niet van weg.

De ontsteking gaat daardoor niet weg inderdaad, dat kan alleen als de tand getrokken wordt. De pijn verminderd wel. Pijn zal het paard zeker hebben als de pus eruit gedrukt kan worden. De één laat dat beter zien dan de ander.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:54

Trekken, en als dat niet gaat qua voer overzetten op subli seniores priores. Is ruw en krachtvoervervanger wat je moet.weken. Daar hoeven ze niet op te kauwen en is zacht. Dan weet je iig dat ze genoeg binnen krijgt

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:54

Ze is verder fit en heeft geen andere kwalen mar het is natuurlijk wel gewoon een oud paard. Toen ze in april een verdoving kreeg voor het slijpen duurde het best lang voordat ze weer op de been was. Vervoeren is überhaupt geen optie omdat ze teveel stress heeft op de trailer. Dus dan zou het ook nog op stal moeten.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:03

wij hebben er eentje van 30 jaar met eotrh ook bij hem zitten de tanden te vast en zouden alleen chirurgisch verwijderd kunnen worden
in overleg met DA en tandarts is besloten hem dit niet aan te doen . Op advies laten we hem zoveel mogelijk op gras staan ( eet het makkelijkste voor hem)
in de winter als ze de paddock op gaan krijgt hij naast hooi ,vloeibaar eten. de senior prioris,agrobs , espercette,en coolstance verdeeld over kleine portie per dag
dit gaat goed . regelmatig wordt het tandsteen(cement) zo goed en kwaad als het kan weggeknipt . zodra wij zien dat er ontstekingen zitten krijgt hij in lichte mate pijnstilling en/of antibiotica tegen de ontsteking. Dit gaat al een aantal jaren heel goed. Hij is vrolijk en nog steeds speels .op gewicht houden is hierdoor wel wat moeilijker maar het lukt nog steeds . Het is lastig om te beslissen wat te doen bij oude paarden en het is kiezen tussen twee kwaden . we staan er nog steeds 100% achter om het zo te doen .

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 09:08

Geetje1 bedankt voor je bericht. Fijn om jouw ervaring te horen! Dit stelt me weer een beetje gerust.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:04

EOTRH schijnt zeer pijnlijk te zijn, ook als de paarden dit niet aangeven. Het feit dat er al pus uit komt is geen goed teken. Ik zou zelf ook veel te bang zijn voor het woekeren van de ontsteking waardoor je straks met een doodziek paard zit.

Een vriendin heeft haar paard van eind twintig ook laten helpen aan zijn gebit. Dit is helemaal goed gegaan en het paard geniet nu van een pijnvrij pensioen. Wat dat betreft dus een succesverhaal.
Verder ken ik een paard van een jaar of 12, eentje van 18 en eentje van begin twintig waarbij ook alle snijtanden getrokken zijn op de kliniek. Allemaal succesvol.

Succes met het maken van een beslissing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 02:13

Onze shet was 2jr terug wel stukje jonger, maar zijn snijtanden zijn allemaal verwijdert. Wij hadden nog geen ervaringen met EOTRH, dus kwamen er voor te staan en meteen laten doen. Hij had koliek verschijnselen en toonde echt pijn zoals knarsetanden, veel liggen etc. Hij bleef wel eten en actief.

Het is bij hem operatief gedaan, omdat het staande niet lukte in Utrecht.

Nu bleef hij wat ruiken en was een kies rot. Veearts had al een stuk met veel moeite en pijn eruit, maar nu kwam er een echte tandarts voor jaarlijkse controle en die zag nog een andere helft zitten. Hij had de juiste materialen en had hem er echt snel uit.

Als je een fijne tandarts hebt, die echt goed is in zijn werk, zou ik die de rest laten verwijderen. Onze shet stond 's avonds gewoon al hooi te eten. Hij graast prima en heeft er geen last van. We geven hem ( maar de anderen ook niet ) nooit wortels, snoepjes en dergelijke die hard zijn om af te happen. Maar grote kans dat hij dat kan als je hem ziet grazen en eten.

Het ene paard is het andere niet. Onze shet was verder oke. Onze merrie is bijv 24 en aan de ene kant begint zij echt wat ouder te worden, maar aan de andere kant is ze behoorlijk fit. Er vallen paarden om me heen weg van rond de 20 door ouderdom, kwaaltjes etc. Maar er zijn ook mensen die hun paard boven de 25 nog rijden of iets doen zoals wandelen, vrijheidsdressuur etc.

Als ze zoals het nu lijkt ( want je weet het nooit ) nog een flink aantal jaren mee kan, zou ik het zo snel mogelijk laten doen. Takelt ze af, door andere dingen dan pijn en of slecht eten, moet je ook keuzes maken. Want pijn is pijn.