Welke behandeling voor mijn Friese merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carolina22

Welke behandeling voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 22:52

Ik heb een Friese merrie van 16 jaar jong die in het verleden enorm is getrokken in de mond, een te kleine zadel heeft gehad en daardoor haar buikspieren niet goed gebruikt (vanwege hoofd niet laten ontspannen en omhoog houden). Ik wil haar graag een behandeling geven en nu zit ik te twijfelen over wat ik het beste kan doen...

Ik zit zelf te kijken voor een cranio sacraal behandeling of osteopaat...
Wat zouden jullie doen, en kennen jullie een goede cranio sacraal in Friesland? Of dichtbij Friesland?

colette40

Re: Welke behandeling voor mijn Friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:12

Ik zou voordat je er aan laat zitten zelf al wat voorwerk doen.
Longeren,lang laag en over de rug,
Het heeft best een impact wat een osteo doet met het lichaam van een paard.
Balkjes draven,en als het kan onbelast.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:15

cranio sacraal werkt weer anders dan een osteopaat, ik zou persoonlijk beide doen. Osteopaat zal een stuk heftiger zijn. Door verkeerd lichaamsgebruik grote kans dat er het één en ander niet goed zit in het lijf, dan zou ik dit eerst laten manipuleren door een osteo en vervolgens verder gaan met cranio sacraal om balans van verschillende stromingen weer goed te krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:26

Geen van beide. Begin eerst maar eens met een goede fysio.
Aanrader: http://bist-dierfysiotherapie.nl/

Ondertussen zou ik zelf het paard veel aan de longe laten bewegen, waarbij ik voorwaarts en neerwaarts zou willen stimuleren. Longeerhulpje erbij. Kan allemaal wel aan het halster gebeuren. Als de merrie sterk wordt, dan even ring afzetten zodat het geen touwtrekken wordt.
Als je een goed passend zadel hebt nu, kun je ook lange rechte stukken gaan stappen. Flink doorstappen is goed. Probeer je niet te focussen op het mondgevoel, dus liefst per los teugeltje rijden.
De mond komt later, als het lijf weer fit is. Maar wees niet teleurgesteld als de merrie nooit weer een zachte mond zal krijgen.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:15

Dees schreef:
Geen van beide. Begin eerst maar eens met een goede fysio.
Aanrader: http://bist-dierfysiotherapie.nl/

Ondertussen zou ik zelf het paard veel aan de longe laten bewegen, waarbij ik voorwaarts en neerwaarts zou willen stimuleren. Longeerhulpje erbij. Kan allemaal wel aan het halster gebeuren. Als de merrie sterk wordt, dan even ring afzetten zodat het geen touwtrekken wordt.
Als je een goed passend zadel hebt nu, kun je ook lange rechte stukken gaan stappen. Flink doorstappen is goed. Probeer je niet te focussen op het mondgevoel, dus liefst per los teugeltje rijden.
De mond komt later, als het lijf weer fit is. Maar wees niet teleurgesteld als de merrie nooit weer een zachte mond zal krijgen.

Nee voor mij geen hulpteugels erbij.. mijn paard kan daar totaal niet mee overweg en zelf persoonlijk leer ik het ze liever zonder enkele hulp/druk! Ik ben nu wel bezig met veel overgangen rijden en over bakjes rijden! Fysio zat ik inderdaad ook over na te denken! Ik wil toch wel graag cranio sacraal erbij omdat ze ook last heeft van hoesten wat niet wordt verholpen door de DA.. ik heb gehoord van een vrouw dat het hoesten bij haar paard over is gegaan na een cranio sacraal behandeling! Dus als jullie een goede cranio sacraal weten hoor ik het graag!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:25

Ken je de longeerhulp überhaupt? Dat is werkelijk een heel vriendelijk ding en zeker als je hem aan het halster gebruikt, zul je vrij eenvoudig op een vriendelijke manier je dier uitnodigen om over de rug te gaan lopen. Therapie die haar spieren nodig hebben. Zeker met haar verreden lijf ga jij dat niet redden zonder hulpteugels....

Ik denk niet dat hoesten te verhelpen is door een Cranio Sacraal therapeut. Cranio werkt in op ruggemerg en zenuwbanen - het zal hooguit indirect van invloed kunnen zijn op luchtwegen. Misschien kun je voor het hoesten beter eens een andere DA consulteren. Of met je dier naar de kliniek gaan voor nader onderzoek.

Maar als jij perse een adres wilt voor Cranio: http://www.multisouplesse.com/
Zij zal je vast op weg kunnen helpen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:30

Carolina22 schreef:
Wat zouden jullie doen

Ik zou beginnen bij lang en laag trainen met bijvoorbeeld de longeerhulp. Ik denk dat je met training veel verder komt dan met wat voor masseur, cranio, etc. dan ook.

Je hebt het paard net. Wat heb je zelf al gedaan?

Edit: ik zie dat het vorige maand nog je verzorgpaard was...?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:41

Carolina22 schreef:
Nee voor mij geen hulpteugels erbij.. mijn paard kan daar totaal niet mee overweg en zelf persoonlijk leer ik het ze liever zonder enkele hulp/druk! Ik ben nu wel bezig met veel overgangen rijden en over bakjes rijden! Fysio zat ik inderdaad ook over na te denken! Ik wil toch wel graag cranio sacraal erbij omdat ze ook last heeft van hoesten wat niet wordt verholpen door de DA.. ik heb gehoord van een vrouw dat het hoesten bij haar paard over is gegaan na een cranio sacraal behandeling! Dus als jullie een goede cranio sacraal weten hoor ik het graag!!

Wil je je paard leren hoe ze haar lijf correct moet gebruiken, dan zul je dat toch ergens mee aan moeten geven. Een longeerhulp dwingt niet maar nodigt wel uit.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 15:19

HorseTopShop schreef:
Carolina22 schreef:
Wat zouden jullie doen

Ik zou beginnen bij lang en laag trainen met bijvoorbeeld de longeerhulp. Ik denk dat je met training veel verder komt dan met wat voor masseur, cranio, etc. dan ook.

Je hebt het paard net. Wat heb je zelf al gedaan?

Edit: ik zie dat het vorige maand nog je verzorgpaard was...?

Het is mijn eigen paardje nu! ( je kent mij natuurlijk niet dus dan wist je dat natuurlijk niet ! :D ) ik heb van alles al gedaan , heb er een gediplomeerde orun instructrice bij en een NH instructrice, maar helaas is soms een forum ook niet altijd even handig omdat mensen geen flauw benul hebben van je paard, trainingen etc.. ik heb altijd met een Longeerhulp gewerkt en heb ook aangegeven dat dit niks is voor mijn paardje , zij raakt er helemaal gefrustreerd en onzeker van helaas! Dus moet ik het op een andere manier doen!

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 15:24

Dees schreef:
Ken je de longeerhulp überhaupt? Dat is werkelijk een heel vriendelijk ding en zeker als je hem aan het halster gebruikt, zul je vrij eenvoudig op een vriendelijke manier je dier uitnodigen om over de rug te gaan lopen. Therapie die haar spieren nodig hebben. Zeker met haar verreden lijf ga jij dat niet redden zonder hulpteugels....

Ik denk niet dat hoesten te verhelpen is door een Cranio Sacraal therapeut. Cranio werkt in op ruggemerg en zenuwbanen - het zal hooguit indirect van invloed kunnen zijn op luchtwegen. Misschien kun je voor het hoesten beter eens een andere DA consulteren. Of met je dier naar de kliniek gaan voor nader onderzoek.

Maar als jij perse een adres wilt voor Cranio: http://www.multisouplesse.com/
Zij zal je vast op weg kunnen helpen.

Ik ga geen oordeel geven over een product wat ik natuurlijk nooit zou hebben gebruikt.. dus ja ik heb er vaak mee gewerkt! Het werkt niet bij mijn merrie daarom heb ik ook aangegeven dat dat niet de oplossing is voor haar.. daarom heb ik al mijn hulpjes verkocht via MP..

Ik heb veel gehoord en gelezen dat kwaaltjes en soms erge kwalen verholpen zijn door cranio sacraal.. daarom ook de vraag of jullie een goede cranio sacraal kennen! ( dank daarvoor )! Ik zit bij kliniek Wolvega en die is voor ons doen altijd erg goed! Ik weet zo ook niet wie ik anders zou kunnen hebben als DA! Het is ook niet dat het constant is maar ze kuchelt soms wel..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:34

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een fysio :)

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 15:37

Laurie schreef:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een fysio :)

Oké top! Dankjewel! Hmm dan denk ik toch maar dat ik het alle twee ga doen! :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:38

Als ze in Wolvega niets aan die hoest kunnen doen, dan is het dus chronisch. Iets om rekening mee te houden met de belasting van het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:15

Laten behandelen door fysio of osteopaat, daarna eventueel cranio..en rustig opbouwen aan de longe. Eerst los, later met hulpmiddel/ dubbele longe zodat ze haar lijf correct leert te gebruiken. {het beste kun je dat doen met deskundige hulp erbij} pas dan na een paar maanden weer gaan rijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:18

Wellicht is laten trainen in een aqua trainer wel even goed voor deze merrie. Ze loopt dan op een lopende band met water tot haar buik waardoor ze haar buik gaat bollen.
Sommige klinieken bieden dit aan. Zo kan de merrie onbelast die spieren trainen.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:03

Popstra schreef:
Wellicht is laten trainen in een aqua trainer wel even goed voor deze merrie. Ze loopt dan op een lopende band met water tot haar buik waardoor ze haar buik gaat bollen.
Sommige klinieken bieden dit aan. Zo kan de merrie onbelast die spieren trainen.

Super! Ook nog altijd een idee inderdaad! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:07

Laurie schreef:
Carolina22 schreef:

Wil je je paard leren hoe ze haar lijf correct moet gebruiken, dan zul je dat toch ergens mee aan moeten geven. Een longeerhulp dwingt niet maar nodigt wel uit.

Die longeerhulpen zijn ontzettende krengendingen. Ze dwingen het hoofd omlaag of het paard daar nou aan toe is of niet, of het paard dan in balans kan lopen of niet. En geven druk op de schoft. Precies daar waar je wil dat het paard omhoog komt dus.

TS ik zou ook een osteopaat inschakelen. Succes met de merrie!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:15

Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan; Annika ten Napel (van holische praktijk Den Hoek (Laarakker)) komt regelmatig voor consulten bij Emiel Voest. Je kunt je paard daarvoor aanmelden. Een holistisch DA kijkt naar het hele paard; grote kans dat ze ook kan helpen met het kuchje.

In de tussentijd zou ik eerlijk gezegd niet zoveel spannends doen, aangezien je niet weet wat wel / niet lekker kan qua belasting. Met niet zoveel spannends bedoel ik dat je lekker gaat wandelen, beetje grondwerk.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 00:22

]
[/quote]
Wil je je paard leren hoe ze haar lijf correct moet gebruiken, dan zul je dat toch ergens mee aan moeten geven. Een longeerhulp dwingt niet maar nodigt wel uit.[/quote]
Die longeerhulpen zijn ontzettende krengendingen. Ze dwingen het hoofd omlaag of het paard daar nou aan toe is of niet, of het paard dan in balans kan lopen of niet. En geven druk op de schoft. Precies daar waar je wil dat het paard omhoog komt dus.

TS ik zou ook een osteopaat inschakelen. Succes met de merrie![/quote]

dankjewel :) ! Ik ben ook van mening veranderd over het gebruik van longeerhulpen.. In ieder geval bedankt!

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 00:24

Hilary schreef:
Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan; Annika ten Napel (van holische praktijk Den Hoek (Laarakker)) komt regelmatig voor consulten bij Emiel Voest. Je kunt je paard daarvoor aanmelden. Een holistisch DA kijkt naar het hele paard; grote kans dat ze ook kan helpen met het kuchje.

In de tussentijd zou ik eerlijk gezegd niet zoveel spannends doen, aangezien je niet weet wat wel / niet lekker kan qua belasting. Met niet zoveel spannends bedoel ik dat je lekker gaat wandelen, beetje grondwerk.

Dankjewel! Zal mij daar wat beter in gaan verdiepen! Grondwerk doe ik al inderdaad en wandelen natuurlijk ook! Ik merk wel dat loswerken aan de longe wel helpt! Dus wil dat wel geleidelijk oppakken! :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:43

http://fysiohippique.nl/ Zit in Nuis! :)

Zij heeft ons paard na járen ellende weer op de rit gekregen. Mijn zus heeft 2 keer haar rug gebroken door boksessies van ons paard, gebit van het paard bleek naar de knoppen geholpen te zijn door een gebitsverzorger en daarna bleef ze heel veel verzet vertonen. Was gewoon niks te bereiken met het paard. Stappen kon onder het zadel, meer moest je niet verwachten.

Toen Robin van Fysiohippique kwam bleek ze wel problemen in haar rug te hebben. Ze is behandeld, hebben advies voor oefeningen gekregen en het rijden ging na een paar dagen direct beter. Ze kon ook aan de longeerlijn weer alle gangen, met de neus over de vloer.

Ze is later nog eens geweest en de problemen zijn gewoon over.
Het plan is nu dat ze per 2018 gestart gaat worden, zo goed gaat het! :D

Ook mijn pony is behandeld door Robin en óók zij verbeterd sindsdien heel erg. Kon eerder trainen wat ik wou, maar kracht kreeg ze er maar niet bij. Nu zie ik echt vooruitgang, ondanks dat ze ook nog een veulen van 4 maand aan de voet heeft. Ze zit super in haar vel.

Ze moet een héél eind rijden voor ons en betalen dus 40 euro reiskosten. Hier in de buurt zit ook wel een fysio, die evenveel vraagt voor behandeling. Dat zou dus 40 euro schelen, maar ik vind het het helemaal waard om haar daarvoor te laten komen! Echt een aanrader! :j