Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dees schreef:Geen van beide. Begin eerst maar eens met een goede fysio.
Aanrader: http://bist-dierfysiotherapie.nl/
Ondertussen zou ik zelf het paard veel aan de longe laten bewegen, waarbij ik voorwaarts en neerwaarts zou willen stimuleren. Longeerhulpje erbij. Kan allemaal wel aan het halster gebeuren. Als de merrie sterk wordt, dan even ring afzetten zodat het geen touwtrekken wordt.
Als je een goed passend zadel hebt nu, kun je ook lange rechte stukken gaan stappen. Flink doorstappen is goed. Probeer je niet te focussen op het mondgevoel, dus liefst per los teugeltje rijden.
De mond komt later, als het lijf weer fit is. Maar wees niet teleurgesteld als de merrie nooit weer een zachte mond zal krijgen.
Carolina22 schreef:Wat zouden jullie doen
Carolina22 schreef:Nee voor mij geen hulpteugels erbij.. mijn paard kan daar totaal niet mee overweg en zelf persoonlijk leer ik het ze liever zonder enkele hulp/druk! Ik ben nu wel bezig met veel overgangen rijden en over bakjes rijden! Fysio zat ik inderdaad ook over na te denken! Ik wil toch wel graag cranio sacraal erbij omdat ze ook last heeft van hoesten wat niet wordt verholpen door de DA.. ik heb gehoord van een vrouw dat het hoesten bij haar paard over is gegaan na een cranio sacraal behandeling! Dus als jullie een goede cranio sacraal weten hoor ik het graag!!
HorseTopShop schreef:Carolina22 schreef:Wat zouden jullie doen
Ik zou beginnen bij lang en laag trainen met bijvoorbeeld de longeerhulp. Ik denk dat je met training veel verder komt dan met wat voor masseur, cranio, etc. dan ook.
Je hebt het paard net. Wat heb je zelf al gedaan?
Edit: ik zie dat het vorige maand nog je verzorgpaard was...?
Dees schreef:Ken je de longeerhulp überhaupt? Dat is werkelijk een heel vriendelijk ding en zeker als je hem aan het halster gebruikt, zul je vrij eenvoudig op een vriendelijke manier je dier uitnodigen om over de rug te gaan lopen. Therapie die haar spieren nodig hebben. Zeker met haar verreden lijf ga jij dat niet redden zonder hulpteugels....
Ik denk niet dat hoesten te verhelpen is door een Cranio Sacraal therapeut. Cranio werkt in op ruggemerg en zenuwbanen - het zal hooguit indirect van invloed kunnen zijn op luchtwegen. Misschien kun je voor het hoesten beter eens een andere DA consulteren. Of met je dier naar de kliniek gaan voor nader onderzoek.
Maar als jij perse een adres wilt voor Cranio: http://www.multisouplesse.com/
Zij zal je vast op weg kunnen helpen.
Popstra schreef:Wellicht is laten trainen in een aqua trainer wel even goed voor deze merrie. Ze loopt dan op een lopende band met water tot haar buik waardoor ze haar buik gaat bollen.
Sommige klinieken bieden dit aan. Zo kan de merrie onbelast die spieren trainen.
Laurie schreef:Carolina22 schreef:Nee voor mij geen hulpteugels erbij.. mijn paard kan daar totaal niet mee overweg en zelf persoonlijk leer ik het ze liever zonder enkele hulp/druk! Ik ben nu wel bezig met veel overgangen rijden en over bakjes rijden! Fysio zat ik inderdaad ook over na te denken! Ik wil toch wel graag cranio sacraal erbij omdat ze ook last heeft van hoesten wat niet wordt verholpen door de DA.. ik heb gehoord van een vrouw dat het hoesten bij haar paard over is gegaan na een cranio sacraal behandeling! Dus als jullie een goede cranio sacraal weten hoor ik het graag!!
Wil je je paard leren hoe ze haar lijf correct moet gebruiken, dan zul je dat toch ergens mee aan moeten geven. Een longeerhulp dwingt niet maar nodigt wel uit.
Hilary schreef:Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan; Annika ten Napel (van holische praktijk Den Hoek (Laarakker)) komt regelmatig voor consulten bij Emiel Voest. Je kunt je paard daarvoor aanmelden. Een holistisch DA kijkt naar het hele paard; grote kans dat ze ook kan helpen met het kuchje.
In de tussentijd zou ik eerlijk gezegd niet zoveel spannends doen, aangezien je niet weet wat wel / niet lekker kan qua belasting. Met niet zoveel spannends bedoel ik dat je lekker gaat wandelen, beetje grondwerk.