Dik been na hechtingen eruit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Theduchess

Dik been na hechtingen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 12:38

Hallo,

Ik heb de DIERENARTS al gebeld, maar die zit helemaal vol en misschien vindt hij vandaag of heel misschien morgen een plekje.

Maar ik vraag me af of mensen hier ook ervaring in hebben. Mijn paard had 2 hechtingen in d'r achterbeen (binnenkant kogel) na het verwijderen van een wratje (was mogelijk een tumor, na onderzoek bleek dit niet zo te zijn thank god) en na 16 dagen mochten de hechtingen er ein-de-lijk uit *\o/*

Nu is het been tot aan de sprong opgezwollen en heel warm. Ik ben veel aan het lopen met een coolpack eromheen, temperatuur meet ik steeds en zit rond de 37,4/37,6. Het wondje zit dicht met kleine korstjes erop, het is niet rood, geen zwelling op het wondje, er komt geen pus uit.

Dus mijn vraag, heeft iemand tips, ervaring hiermee?

Afbeelding

Afbeelding

Apple

Re: Dik been na hechtingen eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:44

Mag ik vragen waarom je er voor gekozen hebt om het hele been zo in te zwachtelen?

Als het echt gewoon om een klein wondje gaat en twee kleine hechtingen dan zou ik persoonlijk niet inzwachtelen en veel beweging geven. Als ze niet kreupel is tenminste.
Niet zo zeer wandelen aan de hand en koelen maar lekker een buitenritje maken met veel stap (en misschien een stukje draf).

Er zit waarschijnlijk veel vocht in dat been, dat moet ze afvoeren. Dat gaat het beste door het paard in beweging te houden.

Na je buitenritje kun je dan nog koelen. Je zult waarschijnlijk zien dat als je zo een uurtje onderweg bent geweest dat been al een stuk dunner is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:48

Als hij 16 dagen zo ingezwachteld heeft gestaan vind ik het niet gek dat zijn been nu volloopt. Wat hierboven gezegd wordt, indien niet kreupel gaan bewegen met hem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:50

heb je zelf de hechtingen eruit gehaald? Waarschijnlijk is er bij het verwijderen van de hectingen wat vuil in de huid geraakt en reageert je paard hierop: Goed koelen, eventueel wat laten weken is soda, verdund bleekwater oid om korst los te weken en vuil eruit te trekken, daarna wondzalf.
Van zodra je paard echt koortsig wordt, Da bellen voor antibiotica.

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 12:54

Apple schreef:
Mag ik vragen waarom je er voor gekozen hebt om het hele been zo in te zwachtelen?

Als het echt gewoon om een klein wondje gaat en twee kleine hechtingen dan zou ik persoonlijk niet inzwachtelen en veel beweging geven. Als ze niet kreupel is tenminste.
Niet zo zeer wandelen aan de hand en koelen maar lekker een buitenritje maken met veel stap (en misschien een stukje draf).

Er zit waarschijnlijk veel vocht in dat been, dat moet ze afvoeren. Dat gaat het beste door het paard in beweging te houden.

Na je buitenritje kun je dan nog koelen. Je zult waarschijnlijk zien dat als je zo een uurtje onderweg bent geweest dat been al een stuk dunner is.

Sorry ben vergeten erbij te vermelden dat op de foto's de hechtingen er nog in zaten, de dierenarts heeft dus ook het verband aangelegd. Vraag me niet waarom, want het ging alleen om de kogel maarja...

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 12:56

petitparis schreef:
heb je zelf de hechtingen eruit gehaald? Waarschijnlijk is er bij het verwijderen van de hectingen wat vuil in de huid geraakt en reageert je paard hierop: Goed koelen, eventueel wat laten weken is soda, verdund bleekwater oid om korst los te weken en vuil eruit te trekken, daarna wondzalf.
Van zodra je paard echt koortsig wordt, Da bellen voor antibiotica.

Nee, ik zou niet durven! De dierenarts heeft de hechtingen eruit gehaald en toen was het een heel klein stukje open. Ik ben toen zonder zadel in de bak veel gaan stappen en de dag erna ook en op dag 3 werd het been zo dik.

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 12:57

belle_boef schreef:
Als hij 16 dagen zo ingezwachteld heeft gestaan vind ik het niet gek dat zijn been nu volloopt. Wat hierboven gezegd wordt, indien niet kreupel gaan bewegen met hem.

Nee, ze is gelukkig niet kreupel! Maar ik heb juist het gevoel doordat ik erop heb gezeten en veel met d'r ben wezen stappen dat het been daardoor dik is geworden. Ik heb 2 dagen zonder zadel in de bak en op het harde gestapt en op dag 3 werd het been dus zo dik...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:00

conclusie is voor mij hetzelfde, vuil in het wondje en nu been ontstoken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:08

dan zou de temperatuur toch veel hoger zijn bij een ontsteking? Die vind ik echt niet schokkend.

Het lijkt er eerder op dat het been is vol gelopen. Wellicht kun je een andere DA vinden die wel dienst heeft en/of foto's opsturen/ filmpjes maken, zodat ze een inschatting kunnen maken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:02

@sakura: een wondje kan best ontstoken zijn en een volgelopen/warm been geven zonder dat er algehele malaisse met koorts is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:38

Heb je ook een foto van hoe het been er nu uitziet?

Theduchess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 14:00

Het been was dus NIET ontstoken, maar juist vol met vocht door het lange stilstaan. Ik ben met haar gaan rijden en toen is al het vocht weg gezakt en nu is het been gelukkig weer normaal.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:02

Gelukkig , je kunt haar nog ondersteunen met appelazijn om mogelijke afvalstoffen af te laten voeren.