Wond op de kont, wat mee te doen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ricie

Wond op de kont, wat mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 08:42

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje, sinds vrijdag een eigen shetlander. Nu haalde ik haar gister van de wei en had ze een snee op haar kont.

Ik heb een stalgenootje om advies gevraagd, ik heb op haar advies betadine er op gesmeerd. Dit was zelf mijn idee ook al, verder zou het nu gewoon moeten genezen ga ik vanuit?

Ook had die stalgenote een of ander zalfje wat op vaseline lijkt, dat kon ik er opsmeren als er een korst op zat.

Hebben jullie verder nog adviezen? Het is nu vooral veel geduld hebben denk ik? Stiekem maak ik me denk ik ook wel meer zorgen dan nodig is hahaha.

Afbeelding

Het is echt een snee van een paar centimeter. Eerst door het haar, door de huid, en ik zag een heel klein streepje bloed onder de huid zegmaar. Thats it, maar allemaal wel echt recht op elkaar en heel netjes zegmaar. Geen idee hoe ze het gedaan heeft.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Anoniem

Re: Wond op de kont, wat mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:44

Man, bij een wond dacht ik aan een groot gapend gat :')
Dit is gewoon een snee. Net nieuw, in de kudde gezet denk ik? Gewoon even mot gehad, rangorde bepalen. Zolang het bloed er niet uit spuit of je niet alle spieren en pezen ziet, niet teveel aan rommelen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:46

Lekker zo laten, hard gezegd dit stelt niks voor en geneest vanzelf. Dus rustig blijven ademen dit soort plekken wen je aan

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:50

OW dit heeft mijn pony ook gehad gewoon lekker zo laten niks aan doen groeit vanzelf weer dicht. Zo te zien was het op de foto al dicht zal van de week een korts op zitten :j

Veel plezier met je Shetlander! En beter overbezorgd dan denken dat niks erg is

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:12

Toen mijn paard nieuw was in de kudde zat ze de eerste weken helaas van top tot teen onder dit soort wonden. Als ze vies waren maakte ik ze schoon, betadine erop en als er een korstje op zat soms nog wat creme om het goed soepel te houden :)

Maak je geen zorgen, komt helemaal goed!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 09:22

Okee top! Dus al ongeveer wat ik dacht. Ging er al vanuit dat er niks ergs aan/mee was.

Hoor net dat ze in een andere kudde is geplaatst. Ben zelf vandaag voor het eerst een heel stuk minder op stal, weer gewoon aan het werk. Kijken of het in deze kudde beter gaat...

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:23

Eventueel even wassen met betadine shampoo en daarna honingzalf erop. Komt helemaal goed :)

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Zorro
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:25

Niks om je zorgen over te maken! Dit geneest vanzelf :D

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:41

Mijn verzorgpaard heeft dit ook wel eens gehad, gaat vanzelf over. :) Wij ontsmette/desinfecteerde het vaak wel even voor de zekerheid.

@Lotte.Z_Photography

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:46

betadine erop is prima, maar niet blijven smeren ermee want dat houdt de wond open. De eerste dag is dat prima dan kan het vuil eruit maar daarna moet het dichtgroeien. Even in de gaten houden dat het niet warm en dik wordt (In dat geval even dierenarts contacten) maar zolang het normaal gaat genezen niks meer aan doen.

Accept both compliments and criticism. It takes both sun and rain for a flower to grow.
Normal is an illusion, what's normal for the spider is a choas for the fly!
If I was meant to be controlled, I would have come with a remote.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 12:06

Nee idd, heb er nu 1x betadine opgedaan van de week en verder gewoon met rust gelaten. Ziet er nu al een stuk netter uit. Gisteravond idd even gevoeld of het warm en dik was maar dat was niet het geval gelukkig!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:11

Eens een interessant onderzoek over wondgenezing bij paarden gelezen; alles wat je in een wond smeert vertraagt het genezingsproces was de conclusie. Als er geen tekenen zijn van complicaties als infectie of er sprake is van een grote wond die gehecht moet worden, gewoon niets aan doen, en het natuurlijke genezingsproces zijn gang laten gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie