Foto's op kliniek - vriendje mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Als je paard naar de kliniek moet, neem je dan een vriendje voor hem mee of niet?

Ja
5 (6%)
Nee
50 (67%)
Ligt aan de situatie
19 (25%)

Totaal aantal stemmen: 74

Anoniem

Foto's op kliniek - vriendje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:39

Binnenkort moet een kreupele pony naar de kliniek, in elk geval voor foto's, maar wat daarna volgt weet natuurlijk niemand. De pony staat normaalgesproken samen met 1 vriendje.

Mijn idee is dat je dat vriendje dan standaard meeneemt naar de kliniek als er toch plek is op de trailer, sowieso tegen de stress van de reis en de onderzoeken en de stress voor de achterblijver, en ook voor het geval dat de kreupele pony's moet blijven voor meer onderzoek.
Volgens een vriendin is dat onnodig want als 1 van de pony's een buitenrit maakt blijft de ander ook alleen achter, dus dit is niet anders.

Ik ben nu dus wel benieuwd hoe anderen dit zien.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:42

Stel dat de kreupele pony op de kliniek moet blijven, wil je het vriendje daar dan ook laten? Ik vraag me af of de kliniek ermee instemt om een gezonde pony daar te stallen. De pony houdt dan toch "onnodig" een box bezet. En al zou het mogen, dan zou ik het zelf nog niet willen vanuit financieel oogpunt. Wat zegt de kliniek er zelf van? Ik zou het aan de kliniek zelf voorleggen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:45

Als het maar een beetje gaat zou ik alleen de kreupele pony mee nemen. Vaak is een extra pony erbij alleen maar lastig en heb je juist kans dat de pony daardoor lastiger te onderzoeken en beoordelen is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:46

Ik zou hem meenemen en als de kreupele moet blijven, de andere weer meer naar huis nemen.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:47

Financieel is het echt niet grappig om een gezond dier op de kliniek te zetten. (En ziek natuurlijk al helemaal niet )
Ik heb mijn pony vorige zomer meerdere keren naar de kliniek moeten brengen maar haar vriendinnetje is nooit mee geweest. Nu moesten we ook iedere keer met spoed en denk je er niet eens aan om een extra pony op te laden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:51

Hier gaan beide paarden mee naar de kliniek. Vorig jaar 5x Utrecht ivm sarcoid, en alle 5x is vriendje mee geweest. Vooral omdat het paard dat moest niet alleen op de trailer wil blijven staan.
Utrecht vond het prima, zolang zij zich niet bezig hoefden te houden met vriendje. Hij mocht zelfs mee de behandelkamer in, stond bij het hoofd tijdens alle ingrepen en was echt een steun voor paardlief.

Toen nog twijfel was wat de behandeling zou zijn hadden we ook al besloten dat vriendje zou blijven igv OK, Utrecht was daar ook mee akkoord.
Al weet ik niet of we vriendje weken op de kliniek hadden laten staan als de ander had moeten blijven.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Foto's op kliniek - vriendje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:55

Ik heb alleen vriendje meegenomen toen de verwachting euthanasie was, verder neem ik alleen degene mee die mee moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:56

Als ik naar kliniek moest, nam ik ze eigenlijk ook altijd samen mee. Was nooit een probleem en bij moeten blijven was er in 1 geval zelfs al gesproken over naastgelegen box voor halve prijs. Is niet nodig geweest uiteindelijk, maar vond het wel heel fijn dat er zo meegedacht werd eigenlijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:57

Mijn ruin zou alleen kunnen, mijn merrie absoluut niet. Bij haar gaat er altijd een ander mee (Shet of ruin) als we naar Den Hoek gaan, of die ander nou behandeld moet worden of niet. Bij Den Hoek vinden ze het prima; liever een pony extra zodat beest-in-behandeling lekker rustig is en gaat staan tukken dan zo'n druktemaker (wat mijn merrie dus zou zijn zonder buddy).
Merrie moet waarschijnlijk later dit jaar op de kliniek aan haar tanden geholpen worden; grote kans dat ze dan ook een nacht eerder moet komen. Ook dan gaat mijn ruin mee, boeit me niet dat ik dan meer moet betalen (ze kunnen ook in één box, mocht ruimtegebrek een issue zijn).

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:59

Nee zou ik niet doen.

Ik ben al 3x met mijn veulen op de kliniek geweest, ook in haar uppie.

Dan stond haar vriendinnetje wel met 3 andere, dus niet helemaal vergelijkbaar.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:02

Toch wel leuk om te lezen dat het blijkbaar wel een mogelijkheid is, zelfs het stallen ook :) Mijn pony zou hem overigens toch wel spacen, met of zonder vriendje :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:07

Westhof schreef:
Toch wel leuk om te lezen dat het blijkbaar wel een mogelijkheid is, zelfs het stallen ook :) Mijn pony zou hem overigens toch wel spacen, met of zonder vriendje :')

Ik weet zeker dat mijn merrie het echt he-le-maal niks vindt, maar als ze tegen haar grote vriend mag plakken, scheelt dat toch echt een pak (aangetoond met hartslagmeter op Horse Event een aantal jaar geleden; merrie alleen in de bak mét publiek, zonder buddy: hartslag 160 (en híhíhínniken), mét publiek en mét buddy: hartslag 70 (en stil).

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:14

Hilary schreef:
Westhof schreef:

Ik weet zeker dat mijn merrie het echt he-le-maal niks vindt, maar als ze tegen haar grote vriend mag plakken, scheelt dat toch echt een pak (aangetoond met hartslagmeter op Horse Event een aantal jaar geleden; merrie alleen in de bak mét publiek, zonder buddy: hartslag 160 (en híhíhínniken), mét publiek en mét buddy: hartslag 70 (en stil).

Wat grappig zeg :) Ik vraag me af of het echt komt doordat ze vriendjes zijn, of dat het gewoon het idee is van een ander paard in de buurt. Mijn pony is niet echt close met één bepaald paard. Staat dan weer met de één en dan weer met de ander. Alleen op stal staan vindt hij niet tof, maar als er een ander paard bij staat (zelfs al is het een paard uit een ander weiland die hij dus niet "kent"), dan vindt hij het al prima.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:56

4 weken geleden ponyhengst naar de kliniek gebracht voor castratie, zijn vriendje (ruin) mee voor ondersteuning, sowieso voor de trailerrit maar is daar ook gebleven tijdens en na de castratie (was vantevoren ook overlegd met de kliniek en was helemaal geen probleem). Samen in een box gestaan, volgende dag samen weer opgehaald. Ze hadden nog nooit zo'n makkelijk stel meegemaakt en merkten echt dat vriendje de hengst steun gaf. Weet zeker dat als vriendje niet mee was geweest dat ik een ander verhaal te horen had gekregen. Hengst is namelijk nogal eenkennig, ruin helemaal niet en dan hengst ineens ook niet meer.
Dus ik zou zeggen: meenemen!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:04

Als je het van te voren even vraagt dan moet het geen probleem zijn. Ik weet dat ze er in Utrecht niet moeilijk over doen. Paarden zijn kuddedieren en het is ook in hun belang dat het paard rustig is tijdens de onderzoeken.
Wij nemen geregeld een 'maatje' mee voor 'spek-en-bonen'. Nog nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt. Vaak zijn mensen juist blij dat je hierover nadenkt.

Laatst zelfs een cavia gehad die een operatie moest ondergaan. De dierenarts vroeg toen of wij beide caafs konden brengen, niet alleen de zieke. Zo kon de geopereerde caaf steun en veiligheid halen bij de gezonde caaf.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:11

Dit is afhangelijk van het koppel dat je hebt. is het vriendje in de kliniek ook nerveus zou ik hem lekker tuis laten dat steekt namelijk alleen maar aan. is hij juist de rust zelf dan zou ik overwegen hem mee te nemen. (ben ik toch blij dat ik er een heb die niet naar andere paarden kijkt haha)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:12

Nooit een vriendje mee genomen (tenzij die toevallig ook moest). Dan is hij ook meer gefocussed op mij ipv zn vriendje. Bijvoorbeeld als je de rontgenafdeling in moet. Jij mag mee, maar een vriendje moet achter blijven.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:17

Ik heb wel mijn oude merrie meegenomen toen de nog jonge ruin naar de kliniek moest met gebroken kies (en angst voor gebroken kaak). Het was zo;n gestress dat ik zeker weet dat ik de ruin niet alleen op de trailer had gekregen.
Bij Equitom was dat geen enkel probleem, zo was de ruin ook rustiger. Ruimte groot genoeg om hem te kunnen onderzoeken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:10

Ik had nee gestemd, maar meer omdat ik een anderhalf paards trailer heb.
En ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht en gelukkig (klopt af op hout) nog nooit een naar de kliniek gebracht. Maar mijn merrie zou een grote steun hebben aan haar vriendje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:13

Mijn eerste paard ging ook wel eens met andere paarden van stal mee naar de kliniek om die paarden die toch al stress en pijn hadden geen extra stress van het alleen reizen te bezorgen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe het paard dat naar de kliniek moet alleen is en hoe het alleen reist.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:20

Westhof schreef:
Wat grappig zeg :) Ik vraag me af of het echt komt doordat ze vriendjes zijn, of dat het gewoon het idee is van een ander paard in de buurt. Mijn pony is niet echt close met één bepaald paard. Staat dan weer met de één en dan weer met de ander. Alleen op stal staan vindt hij niet tof, maar als er een ander paard bij staat (zelfs al is het een paard uit een ander weiland die hij dus niet "kent"), dan vindt hij het al prima.

Op de vrijdag stond er even een ander (vreemd) paard in zicht van mijn merrie. Ze zat toen nog steeds op een relatief hoge hartslag (lager dan toen ze helemaal alleen was), maar mijn ruin erbij en due hartslag zakte toch wat (ik meen van 90-100 naar 70-80).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:02

Als ik weet dat het om iets simpels gaat en ze rustiger is aps onze andere merrie meegaat, ja dan neem ik een vriendje/vriendinnetje mee.
Als ze langer moet blijven eventueel dan blijft t maatje direct thuis.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:32

Toen mijn dekhengst op de kliniek gecastreerd is mocht 'zijn merrie' ook mee. Als je het van te voren even met de kliniek overlegt zal het vast geen probleem zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:41

Onze New Forest en shet staan al ruim 13jr samen. Voorheen ook in 1 box. Toen de NF kreupel werd, nam ik de shet mee naar de kliniek. Eerst de plaatselijke kliniek en die deden niet moeilijk.

Later naar Emmeloord geweest en ook weer meegenomen. Kregen een stal en kennis die voor ons reed, heeft de shet vastgehouden bij onderzoek. Bij rontgen ruimte even de NF apart. Hij was zo relaxed dat ze dachten dat hij gesedeerd was.

Nu staan ze met zijn 4en en heb ik de laatste keer de shet even achtergelaten. Moest heel dichtbij zijn voor longonderzoek en omdat ze samen staan, heb ik er die keer niet over nagedacht. Hadden ook iets wat haast.

Omgekeerd had de shet koliek en is die apart mee geweest. Daarna geopereerd aan EOTRH in Utrecht en ook apart mee. Dat werd iets te ingewikkeld, omdat ze toen met zn 3en stonden en de shet best lamlendig was.
Bij terugkomst deed mn merrie wel wat vreemd tegen hem voor de eerste keer, dus heb haar even aan longe gegooid.