Hoest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chicco_1992

Hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 12:50

Hallo,
Ik ben nieuw hier, dit is mijn allereerste topic/vraag aan jullie :D
Ik zal mij even voorstellen ook! Ik ben Elise en ben 25 jaar oud. Chicco is mijn knappe paard die ik nu sinds ongeveer 2 weken in mijn bezit heb!
Een paar dagen na aankomst bij ons op stal kreeg hij een verkoudheid. Snot uit de neus (geel van kleur) en ook moest hij hoesten. Dus na een paar dagen aankijken toch maar de veearts gebeld. Ondertussen had hij wel al geen geel snot meer en was zijn neusje eigenlijk terug droog. Maar hij moest nog af en toe hoesten. Veearts erbij en hij hoorde enkel wat geruis op de longen. Hij had hem niet horen hoesten. Dus kreeg hij een hoestsiroopje en antibiotica (emdotrim). Ik mocht er enkel wat mee stappen en zeker niet in het zweet werken. Hij krijgt nu dus sinds dinsdag antibiotica en hoestsiroop 2 keer per dag op zijn voer. Hij is heel alert ziet er niet ziek uit en is vrolijk. Ik ga er enkel wat mee wandelen. Nu hoest hij zeker niet fel en krijgt geen hoestbuien of dergelijke. Maar als ik dan toch een paar pasjes draaf komt er toch weer een kuchje. Dit is enkel maar 1 of 2 keer hoesten en dan is het weer gedaan. Ik ga dan uiteraard ook meteen weer stappen. Is dit normaal na ondertussen 5 dagen antibiotica dat hij toch nog eens kucht tussendoor? Moet ik gewoon geduld hebben misschien? :P ik ben ook gewoon een beetje overbezorgd waarschijnlijk! Hopelijk kunnen jullie mij uit jullie ervaringen wat meer vertellen! Alvast bedankt en veel groetjes van Chicco en Elise!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:21

Als hij verder niet ziek is, geen koorts heeft en het snot weg is, is geduld het sleutelwoord :j
Heel vaak blijft er na een luchtweginfectie nog een klein kuchje over zoals je beschrijft. En daar kan heel veel tijd overgaan tot het helemaal weg blijft. Stofvrij houden in elk geval en zoveel mogelijk op de weide. Komt de luchtwegen alleen maar ten goede.

Chicco_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:24

Pandora2 schreef:
Als hij verder niet ziek is, geen koorts heeft en het snot weg is, is geduld het sleutelwoord :j
Heel vaak blijft er na een luchtweginfectie nog een klein kuchje over zoals je beschrijft. En daar kan heel veel tijd overgaan tot het helemaal weg blijft. Stofvrij houden in elk geval en zoveel mogelijk op de weide. Komt de luchtwegen alleen maar ten goede.

Oke super bedankt voor uw reactie. Dat is al geruststellend en dan wel gewoon blijven wandelen/stappen tot hij volledig niet meer hoest?

poown

Re: Hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:59

Wordt hij bij jou anders gehouden dan bij de vorige eigenaar? Stond hij daar bv op vlas en bij jou op stro. Of krijgt hij nu hooi en bij de vorige eigenaar kuilgras?

Chicco_1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:09

poown schreef:
Wordt hij bij jou anders gehouden dan bij de vorige eigenaar? Stond hij daar bv op vlas en bij jou op stro. Of krijgt hij nu hooi en bij de vorige eigenaar kuilgras?

Nee hij stond daar ook op stro en kreeg ook gewoon hooi. Ofwel heeft hij de bacterie daar op gedaan en is ze bij mij tot uiting gekomen door de verandering van omgeving en eventueel wat stress door het verhuizen? Op onze stal is in ieder geval geen enkel ander paardje ziek, ook geen die ziek geweest is ofzo..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:21

Chicco_1992 schreef:
Pandora2 schreef:

Oke super bedankt voor uw reactie. Dat is al geruststellend en dan wel gewoon blijven wandelen/stappen tot hij volledig niet meer hoest?

Even aankijken en over een week ofzo proberen wat langer te draven om te zien of het bij 1 hoestje blijft. Wordt het weer meer, kan je altijd nog advies aan de DA vragen. Als 't mogelijk is, zou ik hem wel 24/7 buiten zetten nu. Zo weinig mogelijk prikkeling van stof op de luchtwegen bespoedigt het herstel.