Paardje van 2 jaar rolt altijd na het eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LaureC1410

Paardje van 2 jaar rolt altijd na het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 21:30

Hallo iedereen

Ik heb net een nieuw hengstje van 2 jaar. Hij staat al 2 weken samen met mijn ruin van 17 jaar op de weide. Ik merkte dat hij na het avondeten ALTIJD rolt.
S ochtends doet hij dat niet want dan worden ze na het eten geborsteld en gelongeerd.
Het is misschien een hele domme vraag maar moet ik mij daar zorgen over maken?

Alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paardje van 2 jaar rolt altijd na het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:21

Ik zou me eerder zorgen maken dat je schrijft dat hij dat smorgens niet doet omdat ze dan na het voeren gelongeerd worden...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:44

Polly schreef:
Ik zou me eerder zorgen maken dat je schrijft dat hij dat smorgens niet doet omdat ze dan na het voeren gelongeerd worden...

Dat ook.

Maar wat bedoel je met ochtend en avond eten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:51

Dat doet die van mij ook! Elke ochtend en avond krijgt hij een beetje alphengrun muesli met vitalbix en als hij zijn bakje leeg heeft gaat hij direct rollen. Ik heb hem al meer dan een jaar en gezien hij het gewoon goed doet en het eten ook niet belastend is denk ik dat het slechts een gewoonte voor hem is geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:57

Hier bleek koliek de oorzaak, pony was er net weekje of wat. Daarna ontwormt, zandkuur en TA langs geweest en geheel opgelost.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:04

Staan het jonkie en de oudere ruin samen te eten?

Kunnen ze bij elkaars voer en proberen ze wel eens wat van elkaar te stelen?

Dat kan wat spanning geven en ik ken meerdere paarden die mentale spanning uiten door te rollen en het daarna letterlijk van zich af te schudden.

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:18

Rocamor schreef:
Polly schreef:

Dat ook.

Geen zorgjes mensen, er zit genoeg tijd tussen ;)
Ik neem graag de tijd om ze lang te borstelen en te vertroetelen voor we wat dan ook van oefening doen!

Ik bedoel eerder dat hij dan niet kan rollen omdat ik constant met ze bezig ben. S'avonds, geef ik hen gewoon eten en gaan ze daarna meteen naar de weide.

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:20

LBLGypsyCobs schreef:
Staan het jonkie en de oudere ruin samen te eten?

Kunnen ze bij elkaars voer en proberen ze wel eens wat van elkaar te stelen?

Dat kan wat spanning geven en ik ken meerdere paarden die mentale spanning uiten door te rollen en het daarna letterlijk van zich af te schudden.

Ze eten inderdaad samen :)
In het begin probeerde mijn oudere ruin het eten te stelen maar aangezien hij ander voer krijgt, grijp ik in voor dat hij het probeert. Dan begin ik hem al te borstelen of gaan we een eindje wandelen.
De jongste heeft meer tijd nodig om alles op te krijgen, wat wel vrij normaal is denk ik

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:22

tamary schreef:
Hier bleek koliek de oorzaak, pony was er net weekje of wat. Daarna ontwormt, zandkuur en TA langs geweest en geheel opgelost.

Hmm... Voorlopig vertoont hij niet echt symptomen maar ik ga het goed opvolgen! Bedankt voor de reactie!

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:23

Jessix schreef:
Dat doet die van mij ook! Elke ochtend en avond krijgt hij een beetje alphengrun muesli met vitalbix en als hij zijn bakje leeg heeft gaat hij direct rollen. Ik heb hem al meer dan een jaar en gezien hij het gewoon goed doet en het eten ook niet belastend is denk ik dat het slechts een gewoonte voor hem is geworden.

Ik ben blij dat ik niet alleen ben! Misschien is het inderdaad een gewoonte! ;) Ik ga het opvolgen voor de zekerheid! Bedankt voor de reactie ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:25

LaureC1410 schreef:
Rocamor schreef:

Dat ook.

Geen zorgjes mensen, er zit genoeg tijd tussen ;)
Ik neem graag de tijd om ze lang te borstelen en te vertroetelen voor we wat dan ook van oefening doen!

Ik bedoel eerder dat hij dan niet kan rollen omdat ik constant met ze bezig ben. S'avonds, geef ik hen gewoon eten en gaan ze daarna meteen naar de weide.

Ik denk dat men eerder doelt op het feit dat je een tweejarige aan het longeren bent....

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:26

Rocamor schreef:
Polly schreef:

Dat ook.

Ik bedoel dat hij 's ochtends een mix krijgt en s'avonds ook. Overdag staan ze op de weide te grazen :)

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:37

Ik denk dat men eerder doelt op het feit dat je een tweejarige aan het longeren bent....[/quote]

Ahzo! We beginnen in kleine stapjes zodat hij alles gewend is :) We gaan veel met ze wandelen en beginnen al met de basis van longeren. Het is niet zo dat hij iedere dag 30 min gelongeerd wordt hoor! Ik had mijn eerste tekstje wat uitgebreider moeten schrijven. Ik was vergeten dat mensen snel oordelen als ze een verhaal niet voldoende kennen. Hij heeft dus ook al een dekje op zijn rug gehad, speelt men plastieke flesjes en appels in water, loopt tussen plastieke zakjes en wapperende kledingstukken.
We doen allerlei soorten speelse trainingen om het binnen 2 jaartjes gemakkelijker te maken voor het opleren.
Bedankt om zo bezorgd te zijn maar is dus niet nodig ;) Tenzij dat rollen effectief een probleem kan zijn :/

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:42

secricible schreef:
Ik denk dat men eerder doelt op het feit dat je een tweejarige aan het longeren bent....

Is dat erg dan?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:43

Ik heb ook een tweejarige hengst die precies hetzelfde doet, na zijn brokken gaat hij rollen, bij voorkeur dwars door de emmer, en als ik hooi geef dan is het eerste wat hij erin doet wat graven, rollen en daarna gaat hij het pas eten.

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:57

maras schreef:
Ik heb ook een tweejarige hengst die precies hetzelfde doet, na zijn brokken gaat hij rollen, bij voorkeur dwars door de emmer, en als ik hooi geef dan is het eerste wat hij erin doet wat graven, rollen en daarna gaat hij het pas eten.

Hahaha :D Wat een leuk beestje!!
Hier, als de zon schijnt, gaat hij languit in het gras liggen voor een halfuurtje! :p

LaureC1410

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:58

Kabayo schreef:
secricible schreef:

Is dat erg dan?

Het is aangeraden om pas rond 2,5 jaar te beginnen met longeren voor hun gewrichten enz :) Maar als je dat niet te veel/vaak doet in een grote longeerpiste, kan dat geen kwaad ;)