Paard TIA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Paard TIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 21:49

We vermoeden dat ons oudste paard ( 26 jarige bwp ruin) vandaag een TIA gehad heeft.

Ik kwam rond 16u30 bij de stallen aan en Oregon stond zowat verdwaasd te kijken. Hij reageerde niet dadelijk op mij.
Halster genomen en uit de stal gehaald ( grote uitloopstal, ze kunnen altijd binnen en buiten). En hij zette zijn linkerachterbeen heel scheef onderin.
Dacht eerst dat hij gevallen was. Been gevoeld, niets te voelen, geen verdikking, geen pijnreactie.

Even rechtdoor gestapt, eerste passen zette hij linkerachterbeen scheef onderin, daarna stapte hij rechtdoor. Voorzichtig bocht genomen, weer een zwalp.

Na wat stappen gingen de bochten lichtjes beter.

DA gebeld, alles uitgelegd, en zij denkt aan een licht herseninfarctje.

Ze kon vanavond niet meer langskomen. Mocht het verergeren dat kwam ze wel nog langs, maar ze gaf aan op dit moment niet meer te kunnen doen.

Om 18u heeft hij goed zijn eten gegeten, coördinatie lijkt normaal. Net nog hooi gaan geven. Hij stond achterin de weide, kwam goed op mij afgestapt, been nog licht onderin.

Nog iemand dit voor gehad? Heb schrik voor een grotere aanval....
Kan je iets preventiefs geven?

Als morgen niet beter is, kwam DA langs.

Mungbean

Re: Paard TIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:09

Dat is inderdaad schrikken.
Je kunt er helaas weinig aan doen, als de adertjes 'oud' zijn kunnen ze helaas knappen.
Een keer meegemaakt dat een paard na 3 aanvallen zijn box niet meer uitdurfde en uiteindelijk ook in de box ingeslapen is.
Maar net zo goed gaat het nog 5 jaar goed met je paard.
Sterkte.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:12

Ja idd, je leest gevallen waarin het nog jaren goed gaat, en anderen krijgen na enkele weken/maanden een zware aanval.

Kan een natuurlijke bloedverdunner helpen? Las dat knoflook bloedverdunnend werkt en ook goed is voor de vaten....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:16

Niet zomaar knoflook aan paarden voeren, dat is helemaal niet zo gezond en zelfs in zekere mate giftig.
Indien bloedverdunners dan van de dierenarts, maar dat is is alleen zinnig bij trombose achtige problemen, lekkende vaten los je daar niet mee op.
Soms moet je er ook vrede mee hebben dat een paard nou eenmaal oud is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:22

Habore schreef:
Ja idd, je leest gevallen waarin het nog jaren goed gaat, en anderen krijgen na enkele weken/maanden een zware aanval.

Kan een natuurlijke bloedverdunner helpen? Las dat knoflook bloedverdunnend werkt en ook goed is voor de vaten....

Snap je angst maar dit is iets wat niet te verhelpen en zeker niet te voorkomen is. Geniet van hem en niet van alles gaan geven.

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:28

Mijn ruin heeft op 13 jarige leeftijd een zware Tia gehad. Stond ook op het land, ik riep hem en hij kwam niet, nadat ik naar hem toe liep deed hij een poging om bij mij te komen. Maar dat ging niet makkelijk, het was 2 stappen vooruit, 3 stappen op zij en weer naar achteren. Hij was zijn hele coördinatie kwijt, zelfs aan het halster mee lopen was levens gevaarlijk ( omdat hij dreigde om te vallen ), uit eindelijk op aanraden van de veearts hem met moeite op stal gekregen daar zag ik dat zijn rechter voorbeen sleepte
( verlamt-verlamming verschijnselen ). In zijn hoofd was hij nog heel helder. Veearts is met spoed gekomen en heeft hem bloedverdunners ingespoten. Ik kreeg te horen dat 85 procent overlijd en dat zijn kans op overleven 15 procent was. God zij dank is hij de nacht door gekomen, maar heb een 2 weken lang in angst gezeten dat hij als nog er tussen uit zou knijpen. Elke dag in contact gestaan met de veearts. Uit eindelijk besloten om hem met pensioen te zetten omdat hij alles door elkaar ging halen en in zijn karakter behoorlijk veranderd was ( galop was voor benen draf achter galop, en anders om en hij kon zo vanuit het niets heel erg in paniek raken ). Die Zware Tia kreeg hij in maart, in mei kreeg hij nog een lichte Tia. Bij de lichte Tia heeft de veearts niets toe gediend, was ook gewoon een kwestie van afwachten hier herstelde hij vrij snel van.

Pas op zijn 17e was hij weer de oude en ben ik hem weer recreatief gaan rijden, buitenritjes. Op zijn 18e gaf hij zelf aan daar geen zin meer in te hebben. Hij is nu 23 jaar en een vrolijke oude man die gezellig met 2 friezendames 24/7 op het land loopt. Hij is nu weer helemaal de oude vertrouwde ruin die ik had voor zijn zware Tia en ben zeer dankbaar dat hij nog steeds bij mij is!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:32

Mijn pony heeft vermoedelijk ook een tia gehad. Hij lag in de stal (grote uitloop stal) eerste indruk niks raars, hij ligt wel is vaker en blijft gewoon liggen als je er naartoe gaat. Dat was nu dus ook het geval hij liet alleen zijn lip heel erg hangen maarja een hanglip heeft hij ook wel vaker als ie slaapt dus eerste oogopslag was er niks aan de hand. Zelf was ik op dat moment niet aanwezig maar gelukkig reageerde de staleigenaar gelijk toen hij niet op wou staan, nog met het halster geprobeerd maar ook niet toen ging ie plat liggen en kreunen en heeft ze met spoed de da gebeld, daarna mij gelijk gebeld. De da was er binnen 10 minuten en toen was ie net uit zich zelf overeind gekomen, hij was heel wankel hij had echt tril beentjes. Met lopen zetten hij 1 achterbeen niet goed onder en bochtjes draaien lukte niet goed, tijdens het stappen van een achtje viel hij nog bijna om.
Zijn reflexen werden ook getest, zijn ene voorbeen werd schuin voor de andere gezet, meestal zet een paard zijn benen dan gelijk weer normaal neer maar dat deed hij ook erg langzaam. Het is alleen wel echt een goedzak die alles wel best vind, als ik hem nu zo neer zet blijft hij ook gewoon staan. De dierenarts heeft hem een injectie gegeven,ik weet even niet wat dat was uit mn hoofd. Maar toen ging het na een paar uur al een stuk beter, het trillerige was helemaal weg maar hij liep nog wel korter met een achterbeen en die lip bleef maar hangen. Binnen een paar dagen was alles weer normaal maar ik was echt bang dat ie zo n aanval nog een keer zou krijgen. In het begin moest er elke 2 uur iemand bij hem kijken. Gelukkig zijn er geen aanvallen meer geweest dat wij weten dan, stel hij heeft savonds laat een lichte aanval merk je er sochtends misschien al niks meer van. Het is nu 7 maanden geleden.
Mijn pony is trouwens 15 jaar

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 06:43

Ben net gaan voeren. Er is niets meer aan hem te zien. Hij is terug de oude...

Gestapt, rondjes gemaakt, been zet hij normaal.

Gisterenavond was het ook al een stuk beter. Toen merkte ik wel nog dat als hij stil stond hij links wat scheef nog stond.

Kom deze middag nog naar huis om hem te checken.

Dan maar hopen dat hij het niet opnieuw krijgt. Ben deze morgen toch met een kloppend hart naar de stallen gewandeld.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:15

Onze 23 jarige shet heeft 3 jaar geleden ook een aanval gehad. Hij had een halve gezichtsverlamming. rechteroog ging niet meer dicht en ook de rechterhelft van de onderlip bungelde erbij. Het oog is goedgekomen, de onderlip slechts deels. Een half jaar later hebben we hem in laten slapen omdat hij echt op was.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:36

Wat fijn dat het weer beter gaat met je paard! Bizar he hoe snel ze eigenlijk weer kunnen herstellen na zo n aanval.
Nu hopen dat het niet nog een keer gebeurd!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 06:02

Jaren terug ook meegemaakt.. paard is ingeslapen! Paard kon zich niet meer redden in de groep! Wij stonden toen nog op een pensionstal en zagen geen mogelijkheden om hem daar nog een gelukkig leven te bieden! Paard was nog maar 7!!! Nu paarden aan huis en hadden wij het waarschijnlijk langer aangekeken! Rijden werd ons toen ten zeerste afgeraden..de kans dat een paard terug een aanval krijgt is zeee groot!
Na al die jaren heb ik er nog steeds verdriet van! Zo oneerlijk!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 07:30

Ja vreselijk hé....
Oregon staat al wel bijna 3 jaar op pensioen...

Je ziet er nu niets meer aan, maar mijn grootste angst is dat hij een zware aanval krijgt en daar uren ofzo moet liggen in de weide. Ik heb ze hier aan huis staan, maar ben niet altijd thuis, of s nachts....

7 jaar is wel erg jong ja....
Niet eerlijk.