Pony's eenzijdige ooguitvloeiiing(virusje?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Pony's eenzijdige ooguitvloeiiing(virusje?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:47

Hoi,

Zonet trof ik mijn beide shetlander heren aan met vanuit 1 oog, beide dezelfde kant, een geelwitte afscheiding. Ook zijn de ogen rondom ietsje dikker dan hun andere oog, verder gedragen ze zich beiden gewoon normaal, eten hun eten en zijn actief. Ik heb verder ook geen slijm uit hun neusgaten waargenomen en draf en galop zit er bij beide ook op zonder te hoesten. Ik heb het voor nu even schoongemaakt met lauw water en een zacht doekje, gewoon omdat vooral de oudste constant geïrriteerd aan het knipperen was met het oog. Ze willen beide niet dat ik eraan kom(wat een logische reactie is), maar mijn vraag voor nu is even of dit nou een virusje of bacterie kan zijn?
Ik schakel voor nu nog geen DA in, pas als ze zich slecht gaan voelen/het niet beter wordt.

Mijn oudste wilde niet echt meewerken, dus daar heb ik alleen een wazige foto van:
Afbeelding

En dit is het oog van mijn jongste:
Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:49

Lijkt me gewoon ontstoken hoor, door de vliegen bijvoorbeeld. Goed schoonmaken en zalfje erin.

Art_Ificious

Re: Pony's eenzijdige ooguitvloeiiing(virusje?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:58

Lijkt idd op ontsteking door vliegen. Heeft mijn paardje ook gehad. Heb wel oogdruppels moeten toedienen omdat het erg ontstoken was volgens dierenarts. Hing ook continu etter in.

Foto na het toedienen van oogdruppels, dus eerst met doekje schoongemaakt en daarna druppels erin.
Hij komt nu niet meer zonder vliegenkap buiten.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:04

Je kunt dit uitwassen paar keer per dag met kamille thee en druppelen met natuurgeneeskundige oogdruppels die je bij de drogist of apotheek kunt kopen. Vliegenkap opdoen en dan moet dit binnen 1 a 2 dagen over zijn. Zo niet dierenarts er bij en gaan zalven. Mijn paard is vaak zo beter geworden zonder dat hulp nodig was van dierenarts.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:08

Het kan inderdaad door de vliegen zijn ja, al vind ik het gek dat ze het juist vandaag hebben gekregen op een dag met weinig vliegen. En ik vind het gek dat ze het allebei tegelijk hebben aan hetzelfde oog. Een vliegenmasker gaat hem sowieso niet worden, dat is er niet in hun maat. Ja misschien dat maat mini Alex gaat passen, maar Jorie zeker niet.
Wat voor zalfje bedoel je Heleennn?

Kamille thee kan ik morgen wel even gaan halen en die druppels ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:28

Fennadev schreef:
Een vliegenmasker gaat hem sowieso niet worden, dat is er niet in hun maat.
Misschien heb je hier iets aan, dit is een topic over erg kleine vliegenmaskers: [HAR] Vliegenkap voor mini

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:30

Bij ons op stal lopen er momenteel ook veel rond met dit soort ogen... Heel vervelend. Komt inderdaad door de vliegen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:35

Mijn merrie had dit ook. Ik haal af en toe de prut eruit met een babydoekje, verder doe ik er niets aan. Niks zalfje, thee of wat dan ook. Dit kan een paardenlichaam prima zelf oplossen. Binnen 48 uur was het volledig over.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 11:44

Vliegenmasker wat daarin genoemd wordt is voor mijn grootste al te groot eigenlijk qua neusomtrek. Mijn jonkie heeft neusomtrek 40 cm. En ik heb het liefst iets tastbaars, dus ik ga straks ook even langs bij de ej om te kijken of die wat hebben. Maar het merendeel van de kleine maten zoals op bv shetlandershop staan er geen maten bij, dus dan durf ik het ook niet te bestellen. Ze hadden vanochtend toch echt wel per pony minstens 5 vliegen in hun slechte oog zitten, dus een masker moet sowieso.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:31

alleirbag schreef:
Mijn merrie had dit ook. Ik haal af en toe de prut eruit met een babydoekje, verder doe ik er niets aan. Niks zalfje, thee of wat dan ook. Dit kan een paardenlichaam prima zelf oplossen. Binnen 48 uur was het volledig over.

Bij die van mij helaas een week lang druppels moeten indoen. Nu pas is zijn roze ooghoek ook weer genezen. Pigmentverlies kwam ook door de vliegen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:39

alleirbag schreef:

Toch maar mee uitkijken hoor, ik heb vroeger een paard gereden wat allemaal witte vlekjes had rond de ogen door de vliegen. Had enorme traanogen gehad zonder dat er iets aan gedaan werd. Zag er wel leuk uit, maar kan niet helemaal de bedoeling zijn :+

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:44

mijn pony had het laatst ook... en die had een verstopte traanbuis

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 12:10

Even een update, gisteren oogdruppels (Ogenrust) en kamille thee gehaald en vandaag waren er al geen vliegen meer in hun ogen en lijkt het al wat rustiger te worden gelukkig. De EJ had trouwens niks en van mijn moeder mag ik nu nog geen vliegenmaskers aanschaffen, pas als het over het weekend nog niet betert of als ze dit vaker gaan krijgen, komen er vliegenmaskers.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:20

Kun je ook makkelijk zelf maken van een oud t-shirt, werkt ideaal!