Jullie mening over lymfedrainage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floorg18

Jullie mening over lymfedrainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:24

Hoi bokkers,

Ik zou graag willen weten hoe jullie aankijken tegen lymfedrainage bij paarden en alles wat daarbij hoort. Aanleiding hiervan is een workshop die ik afgelopen weekend gevolgd heb. Hierbij werd vanuit de biologie besproken hoe afvalstoffen en bouwstoffen worden afgevoerd/aangevoerd bij het paard. Toen kwam mijn paard ter onderwerp. Ik had toevallig vlak voor de workshop mijn paard een ice vibe omgedaan vanwege een blessure. De mevrouw vertelde dat dat eigenlijk niet goed was omdat:

1. Je de lymfeknopen dichtdrukt door de boot die je om de been doet
2. Je koelt en dat de doorbloeding vermindert en zo dus de aanvoer van bouwstoffen.

Ze zei wel dat koelen dmv de tuinslang niet slecht is, maar dat het eigenlijk onzin is. Door de ontstekingsreactie die optreedt na een trauma, zorgt het lichaam er voor dat afvalstoffen worden opgeruimd en bouwstoffen worden aangevoerd. Als je koelt, dan zorg je er dus voor dat de bloedvaten dichter worden en er dus minder aanvoer en afvoer is. Dus als voorbeeld: Ice vibes/cooling gel/ice clay na intensieve training, denk hierbij aan eventing, werkt allemaal niet. Actieve rust zou de einige echte oplossing zijn in (bijna) alle situaties.

Nu ben ik dus compleet in de war :? :? Als je de dierenarts belt met dat je paard een dik been heeft, dan krijg je als advies om te koelen. Als je op wedstrijden kijkt zie je alle ruiters (zowel beginners als olympische ruiters) dingen zoals ice vibes gebruiken. Ik koelde het been ook na een trauma, ik doe ook de ice vibes om en gebruik ook ice clay na een eventingwedstrijd. Wat is nou waar? Is het echt allemaal nutteloos? Of misschien zelfs slecht? Als dat zo is, waarom zegt en doet iedereen het dan? Wat is jullie mening? Wat op dit moment weet ik het echt niet, het klonk allemaal wel logisch...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:38

Koelen is idd om ontstekingsreacties tegen te gaan, te verlichten. Dat heeft imo niks te maken met lymfedrainage...
Koelen maakt bij mij als mens na een training wel degelijk een heel groot verschil voor mijn herstel en dat heeft niks te maken met mijn lymfestelsel...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:44

Koelen doen wij hier om de temperatuur in de pezen/benen weer naar beneden te halen om schade aan het weefsel te vermijden. Als je peeskappen hebt gebruikt bijvoorbeeld, dan spoel ik altijd de benen met koud water af. Als mijn paard een opgezwollen been heeft is de enige oplossing stappen stappen en stappen. Koelen helpt dan wel meteen na het ontstaan van het letsel, tegen de zwelling. Maar daarna heeft het inderdaad niet heel veel zin meer denk ik. Dus na een trauma het eerste halfuur koelen kan nuttig zijn, maar daarna niet meer volgens mij.

BigOne

Re: Jullie mening over lymfedrainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:53

Ik snap haar beweegredenen wel maar ze zit er wel een beetje naast. Door te koelen word de bloedtoevoer minder, klopt. In geval van acuut trauma zeker belangrijk om de bloeding binnenin het getroffen gedeelte te stoppen/minimaliseren. Afvoer van troep(bloedresten) komt later. Door niet te koelen blijft het veel langer doorbloeden en krijg je veel meer pijn door de druk op de andere weefsels. Denk aan gescheurde enkelbanden bvb. Een paard is anders maar ook daar, in geval van zwelling is koeling goed. Het is namelijk zo dat je door te koelen het been slanker word waardoor je juist een betere afvoer van afvalstoffen krijgt op het moment dat je stopt met koelen.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:35

Een ander voorbeeld van haar waren stal bandages voor stalbenen. De benen zijn dan inderdaad na de nacht met bandages dun, maar ze zei dat je alleen maar de lymfeknopen dichtdrukt en dat er daardoor er geen vocht ik kan lopen. Hierdoor beschadig je de lymfeknopen en vererg je dus alleen maar de stalbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:39

Ik heb zelf een klein wonder verricht zien worden door lymfe-drainage bij 1 van onze paarden.
Was zelf eerst erg sceptisch, maar wilde het toch proberen en het werkt echt als het goed wordt toegepast.

Het punt met kousen/boots etc. is dat ze het been optisch dunner doen lijken, maar de lymfevaten niet opnieuw gaan werken.
Dan heb ik het over paarden met een lymfestelsel probleem, dus niet bij tijdelijke blessures. :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:45

Ik had begrepen van mijn vroegere instructrice (die tevens ook verpleegster was) dat koelen bij ontstekingen ook bij mensen stilaan omstreden wordt. Die warmtereactie is idd een afweersysteem van het lichaam, en door te koelen, ga je dat afweersysteem tegenwerken. Of dit kwaad kan, laat ik hier in het midden.

Wat ik begrepen heb: pezen gaan sneller kapot als ze het te warm hebben, dus daarvoor is koelen na arbeid aangeraden. Ideaal is koelen, uitstappen, weer koelen, weer uitstappen... Voor een peesblessure kreeg ik de raad af te wisselen tussen warm en koud: paard een uurtje bandageren, dan bandages uit, en koelen met de tuinslang. Zo verbeter je de doorbloeding door het "schrikeffect".

Wat zeker wel kwaad kan, is je paard te warm inpakken met bandages, peesbeschermers e.d., zo verhoog je blessurerisico. De enige goeie (vermoedelijk dure) zouden die zijn voor eventing, met een bescherming voor de pezen achteraan, maar voor de rest goed ventilerend.

Maar idd, zoals KoudbloedKim zegt, er is een verschil tussen blessures en een paard met een lymfestelselprobleem.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:06

Maar koudbloedKim, soms zie ik die pakken van hidez langskomen met een verhaal erbij dat een paard een flinke wond heeft opgelopen ergens op het lichaam, dit is dus een tijdelijke blessure. Maar als je het paard dan in zo'n strak hidez pak zet, dan druk je ook de lymfeknopen dicht waardoor de afvoer van afvalstoffen van die wond weer slechter wordt? Als dat waar is, wat is dan de toegevoegde waarde op het paard in zo'n pak te stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:38

Dat durf ik je echt niet te zeggen.
Ik kan alleen zeggen dat zo'n pak of kous bij een paard met een defect lymfestelsel alleen optisch werkt en min of meer gezichtsbedrog is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:02

Wij hebben een fries op stal met cpl, daar deed de lymfedrainage echt wel wonderen bij. Twee keer per week een behandeling van de therapeut en zijn benen bleven echt prachtig dun. Zelfs de knobbels werden stilaan een beetje zachter!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:51

Heb hier een ruin gehad met een langdurig oedeem (vochtophoping) in zijn onderbeen. Onbehandeld kan dat schadelijk worden voor pezen, daar er door het oedeem meer druk op komt te staan dan normaal. Bij dit paard heeft lymfedrainage echt goed gewerkt. Het onderbeen is altijd iets dikker gebleven, maar veel minder dan voor de behandeling. Een behandeling was genoeg voor een langdurig effect (+1 jaar)

Ik geloof niet dat steun/compressiekousen lymfeknopen afsluiten. Legio mensen dragen die dingen jarenlang 16/24 en ze hebben daarbij echt geen afstervende lymfeknopen. Dan werd het echt niet meer voorgeschreven. Die kousen hebben wel als nut dat ze voorkomen dat de huid (verder) wordt opgerekt door oedeemvorming en helpen het lichaam om het vocht af te voeren. Immers, daar waar het niet kan blijven, daar gaat het weer weg.
Dat fullbody-pak voor paarden dat je wel eens ziet... daar geloof ik dan weer niet in :D Want oedeemvorming heeft te maken met zwaartekracht: geen paard zal vocht vasthouden op zijn heupen.

Oedeemvorming op paarden is overigens niet gewoon, het is een uiting van ongezondheid (net als bij mensen trouwens). Het komt gelukkig maar bij een laag percentage paarden voor. Lymfedrainage zou dus maar bij enkele paarden toegepast hoeven worden, gelukkig kunnen de meeste paarden er prima zonder.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:03

Heeft een ice vibe wel nut? En dan niet gelet of het gebruikt wordt voor peesblessure, stalbenen of gewoon ter preventie

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:27

Denk dat je juist wel onderscheid moet maken: lijkt me niet dat het helpt tegen stalbenen, wel als herstel/preventie van peesblessures. Spieren houden meer van warmte, maar die heb je niet in de onderbenen van een paard, dus daarvoor kan het geen kwaad.

Anderzijds is uitstappen na het werk ook heel belangrijk, en denk niet dat een ice vibe comfortabel stappen is. Al die hulpmiddeltjes mogen een warming-up en cooling-down niet vervangen.