Hartslag meter voor paard.. welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Hartslag meter voor paard.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 12:11

Zoals de titel zegt zoek ik een hartslag meter voor paarden.
Ik zie ze varierend van 80,- euro tot honderden euro's.
Maar welke is het nu het beste?

Korte schets mijn merrie heeft enorm selenium te kort gehad waardoor haar hartslag absurd hoog was. 78, 68 en zelfs ontelbaar gemeten na 3 rondjes draf op de volte.
Via de dierenarts krijgt ze nu selenium bijgevoerd elke dag en inmiddels was haar hartslag woensdag 52. Midden op het heetst van de dag. Dit na een maand selenium bij voeren. Het bloedonderzoek van toen krijg ik pas over 3 weken dus zal nog even geduld moeten hebben.

Maar ik wil nu na alle zorgen en stress ook haar hartslag kunnen meten. We kunnen alweer kleine stap rondjes doen en ik zie dat ze snel weer op adem is (dat was eerst absoluut niet zo)
Welke hartslagmeter raden jullie aan? Gaat gewoon om na de arbeid meten of haar hartslag lang hoog blijft etc. Vooral voor mezelf wil ik zekerheid gok ik. Ik wil zeker niks overhaasten op het moment.
Ik hoef geen uitgebreid apparaatje. Alleen eentje die puur de hartslag kan meten op het moment :)

Ik hoor graag persoonlijke ervaringen !

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:27

Hilli

Re: Hartslag meter voor paard.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:34

Koop een stethoscoop. Een vrij luxe kost je €75, maar simpelere zijn er ook. Zolang je niet geïnteresseerd bent in de hartslag tijdens de arbeid maar in het herstel daarna, dan kun je prima toe met een stethoscoop.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:52

idd een stethoscoop...vereist wel ff wat oefening om het hart te horen btw, tenminste had ik wel. Die zijn zo rond de 25/30 euro al te koop
En anders is een vetcheck nog een redelijk goedkope oplossing. Die zijn gemiddeld zo rond de 69 euro nieuw: https://www.equilog.nl/hartslagmeter-pa ... althcheck/

janoukJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:48

Wij hebben op de koets de polar v650 met h7 elektroden bij het paard.
Ideaal met gps en kaarten van de omgeving.

De h7 elektroden werken ook op polar app op je telefoon.

Wel raad ik je aan om een les te nemen bij een deskundige die samen een trainingsschema opstelt en je helpt om te begrijpen wat de uitslagen beteken. Want alleen weten van de hartslag is niet genoeg, je moet het ook begrijpen en mee kunnen werken.
Wij hebben les en begeleiding van dierfysio Tessa. Romy tessa hier op bokt. Zij is dier fysiotherapeut en rijdt en ment zelf ook, dus kan je fijn helpen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:33

ts wil gewoon na het rijden de hartslag checken, niet zozeer tijdens de training zelf. Die voornamelijk in de bak is heb ik het idee. Dan is gps wel heel erg overbodig.
En voor na de arbeid checken voldoet een stethoscoop of anders een vetcheck prima.

Ben het met je laatste alinea zeker eens...alleen hartslag weten is niet genoeg. Weten wat het inhoud hoort er idd ook bij

janoukJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:56

Xxcynnxx ik snap wat ts vraagt, maar als ze toch investeert in een hartslagmeter, kan het goed zijn om na te denken wat er nog meer mogelijk is. Als ik haar case lees, zou ik het paard niet alleen na de training, maar ook tijdens de training in de gaten willen houden. Dan kan het slimmer zijn, om een meer uitgebreidere meter aan te schaffen.

Alleen de elktroden plus app telefoon werkt ook via bluetooth

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:05

Opties.. voelen aan de kaak, kost niets.. behalve horloge met secondenwijzer en paard moet niet staan te eten en even stil blijven staan.
Andere optie stethoscoop, diverse prijsklasses voor jouw doel is een 20 euro variant al voldoende.
Hartslag meter, moet je even op endurance forum neuzen, daar zitten veel mensen die er 1 gebruiken, polar is wel goed, maar heb zelf geodkopere ven de lidl gebruikt werkte ook, niet als ze liep, maar wel als ik halthield is maar net wat je wilt.

Overigens gaat het na arbeid vooral om hoe snel het herstel ook is.

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:19

Als je echt alleen na het rijden wilt meten, zou ik oefenen met de pols opnemen aan de kaak. Leg je vingers langs de onderrand van de kaak, voel waar het vat loopt en leg dan je vingers op het vat. Het verschilt per paard hoe zacht/hard je moet drukken om de pols goed te voelen. Kost niks, en geeft je wel snel een idee!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 12:02

Bedankt voor alle reacties. Een stethoscoop of met de hand durf ik niet aan. Ik wil geen fouten maken en het echt kunnem aflezen (ik heb vermoedelijk discalculie, dus vandaar dat ik niet wil gaan rekenen haha)

Ik wil voor na de training gaan. Haar conditie is nu 0.0 en het enige wat we doen is stappen onder het zadel voor zo'n tien minuten. Langer durf en wil ik nog niet riskeren met haar.
Onze ritjes straks zullen vooral recreatief bos hobbelen zijn met koffie pauzes tussen door.
Onder het zadel controleren tijdens de rit is een optie maar voor die 10 minuten die we nu maar rijden een beetje overbodig.
Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust dan dat het echt 'nodig' is. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:08

Wat me voor jouw doel geschikt lijkt is de combi H7 elektroden (Polar Equine) welke je zowel bij zadel als onder een longeersingel kunt gebruiken. Samen met de gratis app (bijv. Equilog). Dan kun je op je telefoon de hartslag aflezen en ook een grafiek van de training zien (en dus ook na de training, afhankelijk van hoe lang je het om laat).
100% nauwkeurig is het nooit, bijvoorbeeld bij een dikke vacht of een te droge vacht op de plaats van de elektrode. Maar ik heb er goede ervaringen mee.