Zelf krachtvoer samenstellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Zelf krachtvoer samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 22:38

Hoi bokkers!

Om het even kort samen te vatten, mijn paard heeft niet zulke beste darmen en moet daarom veel eten om genoeg voedingsstoffen op te kunnen nemen. Vorig jaar was het heel erg geworden door een ontsteking, dus ook veel bij de dierenarts gelopen, maar nu heb ik haar wel aardig stabiel. Maar ze is gewoon wel erg moeilijk op gewicht te houden.

Echter ben ik nog steeds niet helemaal tevreden over het feit dat ze nu 2 kg brok (Gastro+) krijgt, terwijl haar lichaam hier dus eigenlijk gewoon niet goed tegen kan (microorganismen gaan hier natuurlijk alleen maar verder kapot van). Brokjes als Equilin eet ze niet, want ze is ook nog eens een ontzettend kieskeurige tante.

Daarom vroeg ik mij af of het reëel en mogelijk is om haar dieet een beetje zelf samen stellen en dacht dat hier misschien wel mensen zaten die me daar wellicht bij wilden helpen.
Ze heeft onbeperkt toegang tot ruwvoer (gras & hooi, in winter uiteraard meer hooi omdat het gras dan niet echt groeit), en wordt getraind om L/M niveau dressuur dat veel wordt afgewisseld met springen/buitenrijden/cross. Gemiddeld 5x per week.
Tijdens bloedonderzoeken zijn er geen speciale tekorten naar boven gekomen oid. Ruwvoer analyse is helaas niet echt reëel, omdat het vaak ook weer scheelt per baal. Wil het daarom een beetje gemiddeld proberen te houden.

Het leek mij wel goed om als basis bietenpulp te gebruiken, omdat ze dit én lekker vindt én heel goed voor haar is. Wat ik zelf kon bedenken om er doorheen te doen:
- Zonnebloemolie (50ml? 100ml? meer?)
- Iets met voldoende vitamine/mineralen, hier een supplement voor?
- Dingen als glucosamine & magnesium & vitamine E met selenium, zijn deze noodzakelijk in een zelf samengesteld dieet, of alleen nodig als hier tekorten op worden vast gesteld?
- Luzerne?

Hebben jullie misschien nog ideeën of ervaringen? Of als het echt totaal geen goed idee is om dit zelf te gaan brouwen hoor ik dat ook graag haha!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:54

Als je paard weinig op het gras staat moet je vitamine E bij geven in hooi zit het nauwelijks.
selenium kan je in het bloed zien of het nodig is.
Ik geef het wel ondanks dat er in het bloed niet naar gekeken is.
Als je bietenpulp voer moet je wel iets van zemelen bij geven anders krijg je een scheve calcium/fosfor verhouding.
Waarom wil je lucerne bij voeren, bij mij zit in het hooi en gras ruim voldoende eiwit.

Ik geef de balancer van je paard gezond en fit.
Die van mij at ook geen enkele vitamine korel maar deze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:58

Ik zou dan denk ik kiezen voor:
- vitamine/mineralenbrok, bijvoorbeeld Je Paard Gezond & Fit of Vitalbix of een ander merk (Lexa, Victorious Secret enz)
- olie afhankelijk van of ze dik is of juist dun, bij een volwassen paard kon je dacht ik opbouwen tot 200-300 ml als ze verder genoeg ruwvoer krijgt. Het beste kun je een olie kiezen waar ook vitamine E in zit, die is namelijk extra nodig voor de vertering van grote hoeveelheden olie.
- Vitamine E bijvoeren als je alleen hooi voert, ivm vit E-gebrek in hooi

Dat over een basis van grasbrok of bietenpulp (luzerne als ze ertegen kan).
Als je grasbrok als basis neemt dan heb je genoeg aan de vitamine/mineralenbrok bij een verder gezond paard en heb je over het algemeen geen extra Mg, Se enz meer nodig. Als je pulp of luzerne voert dan voer je een overschot aan calcium waardoor je magnesium bij moet voeren. Als je meer calcium voert, bijvoorbeeld als je meer dan een kilo (droog gewogen) pulp of luzerne voert, moet je ook meer fosfor voeren, dat doe je door zemelen toe te voegen.

Moet je paard meer vet of meer spieren krijgen? Als er ook meer spieren aan moeten dan moet je namelijk ook even naar de hoeveelheid eiwitten kijken, met name de essentiele aminozuren.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 23:14

Super bedankt al!!

Luzerne had ik zelf in gedachte omdat ze zeker nog wel wat spiermassa (en vet inderdaad) er bij mag krijgen. Weten jullie hier ook nog iets goeds voor?

Als ik als basis grasbrok zou gebruiken, is in de winterperiode dan ook nog vitamine E nodig of zit dit voldoende in grasbrok?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:24

Ik lees mee, een supergezond jong-bejaard paard die wél in de bovenlijn wat terugvalt, maar verder glimt als een malle, een super conditie heeft en geen tekorten heeft volgens onderzoek.

Edit;

Ze eet nu:
- 50 gram basisbrok
- 50 gram Pavo Care4Life
- 2,5 gram foenegriek
- 1 eetl. zonnebloemolie

Verder uiteraard onbeperkt kuil.

Anoniem

Re: Zelf krachtvoer samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:30

In beide gevallen als er vooral meer spieren bij moeten en dus eiwitten, zou ik niet gewone eiwitten toevoegen zoals in luzerne of grasbrok, maar essentiele aminozuren, bijvoorbeeld in de vorm van whey isolaat (dat voer ik tenminste zelf). Met behulp van die essentiele aminozuren kan het paard de 'normale eiwitten' omzetten in spiermassa, heeft het paard een tekort aan 1 of meer essentiele aminozuren, dan kan hij ook de 'normale eiwitten' niet voor spiermassa gebruiken.

Voordeel van essentiele aminozuren in wheypoedervorm bijvoeren is dat je paard echt alleen die aminozuren krijgt en niet ook nog een plens zetmeel, suikers, vetten enz. Als je paard al wat dikker is dan wil je die er namelijk niet per se allemaal ook nog bij hebben, en dat krijg je wel als je bijvoorbeeld luzerne of pulp als eiwittenbron gaat gebruiken.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:37

Bij ontstekingsgevoeligheid zeker geen zonnebloemolie voeren (door omega 6 ontstekingsbevorderend)
Zorg voor goed verteerbare energierijke voeding. Luzerne is gehakselt en daarom niet fijn voor de gevoelige darmen. Als het je daarbij om de eiwitten gaat zou ik eerder voor Esparcette gaan dat voer je geweekt.
http://metazoa-horse.nl/esparcette/ (vergelijkbaar met grasbrok)
zelf ook heel goede ervaring met Coolstance Copra https://www.rwdh.nl/stance-equine-cools ... kokos.html
Verder inderdaad een vitamine brokje zoals hierboven al genoemd.

"Dingen als glucosamine & magnesium & vitamine E met selenium" zijn dan niet in principe niet nodig.

En zolang een paard nog spiermassa kan gebruiken zou ik het werk wat verminderen..

Sterkte met je paard, darmproblemen bij je paard zijn rot. (spreekt uit ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:51

Absoluut, ik ging ervan uit dat het lijnzaadolie was, maar die moet je dus hebben, liefst met extra vitamine E eraan toegevoegd, scheelt weer vit E supplementen kopen. :)

Luzerne is trouwens net zoals esparcette verkrijgbaar in brokvorm die je moet weken, dus de grofheid an sich is geen enkele reden om luzerne te laten. Esparcette bevat beter opneembare en iets meer eiwitten dan luzerne, dus als het echt om spiervorming gaat is die handiger. Die heeft ook een betere ca/fosfor verhouding.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:50

SUSANNEx schreef:
Hoi bokkers!

Of als het echt totaal geen goed idee is om dit zelf te gaan brouwen hoor ik dat ook graag haha!

Nee, totaal geen goed idee.
Of je moet enkele jaren gestudeerd hebben over dit onderwerp zodat je weet waar je het over hebt. Als ik hier alleen al de 'tips' lees is dat al vragen om ellende...
Er zijn tientallen merken op de markt, richt je daar op; er zit ergens zeker een product tussen wat bij je paard past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:05

LisaBN schreef:
Bij ontstekingsgevoeligheid zeker geen zonnebloemolie voeren (door omega 6 ontstekingsbevorderend)

Klopt. Géén zonnebloemolie gebruiken, zeker niet aan een gevoelig paard.

Waarom wil je dit op stoffelijk niveau aanpakken? Bel een goede homeopaat. Die kan de darmen opknappen zonder dat er van alles via de spijsvertering van je paard gaat. Bij mijn merrie (gevoelig op de maag en darmen, snel mager worden) heeft carbo-v wonderen verricht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:11

madamX schreef:
SUSANNEx schreef:
Hoi bokkers!

Of als het echt totaal geen goed idee is om dit zelf te gaan brouwen hoor ik dat ook graag haha!

Nee, totaal geen goed idee.
Of je moet enkele jaren gestudeerd hebben over dit onderwerp zodat je weet waar je het over hebt. Als ik hier alleen al de 'tips' lees is dat al vragen om ellende...
Er zijn tientallen merken op de markt, richt je daar op; er zit ergens zeker een product tussen wat bij je paard past.

Deze reactie snap ik echt niet. Het is tegenwoordig normaal om een vitaminebrok te geven met aanvulingen. Zie ook niet in wat je er slecht mee kan doen.

Vitalbix heeft een hele fijne lijn; vitaminebrok, lijnzaadolie met vitamine e, luzerne en eventueel slobber.
Maar je kunt ook de Active voeren, dat is een geconcentreerde muesli, dus helemaal compleet maar zonder troep.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:18

Dat jij de reactie van Madam X niet snapt.. dat snap ik nou weer niet :D
Ze heeft namelijk volkomen gelijk dat experimenteren met zelf samengestelde voeding als het al een sowieso gevoelig paard betreft, zeker uit den boze is.
Spieren vorm je niet met voeding alleen al zijn voldoende eiwitten daarbij wel van belang voor herstel en opbouw. Er roekeloos olie in gooien is ook geen goed idee.
Als je werkelijk resultaat wil behalen dan is overleg met een voedingsdeskundige ( een echte) beter; het is zaak om te achterhalen waarom het paard te schraal is en wat de darmproblemen kan veroorzaken. Daarbij moet dan ook het trainingsschema en/of management van het paard goed doorgelicht worden en afgestemd worden op de behoefte van het dier. Een bekende deskundige is Anneke Hallebeek - kost een paar centen maar in het belang van je paard is het de prijs waard.
Als het paard darmproblemen heeft is Bonpard senior een goed voer, ook al is het paard nog jong. Zie: http://www.bonpard.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:44

Een goede voedingsdeskundige is natuurlijk altijd de beste raadgever, maar tot je die stap neemt vind jij het dus een goed idee om het paard op 2 kilo Gastro+ te laten staan, terwijl Havens zelf 3 kilo/dag adviseert + 1,5 kilo Havens Mix naast 24/7 ruwvoer om de volledige dagdosis aan vitamines en mineralen binnen te krijgen?
Dat lijkt me bij een toch al ziek en kwetsbaar paard het recept om tekorten te kweken.

In mijn ogen is het dan altijd veiliger om in elk geval een voersoort te nemen waarvan je wél de volledige dagdosis aan vitamines en mineralen mee voert - of dat nou is door 3 kilo Gastro+ te voeren, of dit uit te splitsen in een vitaminebrok + eiwitrijk ruwvoer bijvoorbeeld luzerne, esparcette, bietenpulp enz. TS heeft niet in de openingspost gezet waar haar paard niet tegen kan qua darmen, maar als dat bijvoorbeeld mais, zetmeel, suiker of melasse is dan kan Gastro+ wel problemen geven.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:53

Ik denk zeker niet dat de voedselfabrikanten het beter weten dan ik wat ik moet eten..Zeker als ik ontdek waar mijn lijf niet goed op reageert. Zij zullen meestal hun voer zo veel en zo goedkoop mogelijk willen produceren en niet jouw paard beter maken. Ik ben nog nooit een compleetvoer tegen gekomen waar geen "opvul" zooi in zit wat een paard (zeker met darm problemen) niet behoort te eten, wetende hoe het verteringsstelsel van een paard werkt. (evenals Gastro+)
Dus je zal net als bij jezelf moeten ontdekken waar je paard "het goed op doet" en zorgen dat het voer dat je geeft naast het vitamine brokje niet ook nog allerlei vitamine bevat want dan weet je niet meer wat je geeft. Dus enkelvoudige voeders die iets toevoegen voor de aanmaak van vetjes en spieren maar die darmen niet belasten en of ondersteunen.
Je laten adviseren door een deskundige is altijd verstandig maar die deskundigen die ook echt paarden voer adviseren en niet het merk van hun sponsor verkopen zijn schaars.. Maak je zelf dus deskundig en laat onderzoeken waar het precieze probleem zit en zoek uit wat dat betekent voor je paard haar verteringsstelsel en voeropname.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:07

Hier ook een pard met een moeilijke buik en heb voeradvies ingewonnen bij Cavalor en Hugho en die hebben me geholpen een dieet samen te stellen en dat heb ik afgemaakt met hulp van de fourage handelaar. En voor het eerst in 10 wordt ze zelfs een beetje dikkig.

Ik voer een combi van Hugho kruidenmix, Cavalor Sensitive en FiberForce en als ze hard gewerkt heeft krijgt ze een halve schep Action+ de paarse zak (is incl. Lifeforce) & een halve schep Cavalor Superforce. En omdat ik nooit brokken alleen voer, krijgt ze ze in de ochtend aangemaakt met luzerne en in de avond met bietenpulp. Verder voer ik niets aan supplementen bij. Heb ik altijd gedaan en dat is nu met dit voer niet meer nodig.

Mocht je meer willen weten mag je me wel een pb sturen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:18

De meeste paardenvoeders zijn ook niet perfect. Er zijn er maar weinig in de juiste verhoudingen etc. Met een beetje kennis voer je echt niet minder goed dan dat je gewoon een biks geeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:34

is die ruwvoer analyse niet reëel omdat je iedere keer van een andere partij hebt? Dan kunnen de problemen daar ook wel eens ontstaan.
Dan zou ik als allereerste stap zorgen voor een stabieler dieet.