Ontstoken talgklieren rug - ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

weidepaal

Ontstoken talgklieren rug - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 22:31

Mijn arabo-fries heeft 2 maand prednisolon gekregen omdat hij eiwitbultjes had. Deze zijn verkleind maar niet verdwenen. Blijkbaar zou dit ervoor zorgen dat de weerstand veel lager is waardoor mijn ruin nu sukkelt met een aantal kwaaltjes.

Hij ontwikkelde deze week nieuwe, grotere, erg gevoelige bulten op de plaats waar de kussens van het zadel komen. Bij 1 ervan zijn er links en rechts van de bult onderhuids ook uitlopers. Dierenarts laten komen en zij zei dat het ontstoken talgklieren zijn. Ze raadde aan te wassen met ontsmettende shampoo en trekzalf te gebruiken.
Binnen 2 weken wordt het zadel nagekeken door een andere zadelpasser (was reeds gecontroleerd en goed bevonden).

In oudere topics vond ik niet echt info over hoe lang het duurt eer deze genezen zijn en wanneer ik terug zou kunnen rijden.
Wie kan zijn ervaring delen?

Anya

Re: Ontstoken talgklieren rug - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:44

heel goed dekjes wassen met neutraal wasmiddel, of antibacteriële dekjes gebruiken. equitex bijvoorbeeld. Aloe vera jelly hielp ook. Ik heb ze nooit meer teruggezien.

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:12

Bedankt voor je antwoord!

Hoe lang duurde het eer je terug kon rijden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:29

gewoon gereden.. als hl erg is twee weken

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 18:51

Duimen dat dan hier ook geldt. Rijden kan nu niet, is te pijnlijk. Vreesde al dat ik maanden uit de running zou zijn.

anique161

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:31

Zorgen dat je altijd met een schoon dekje rijd, het liefst gewassen met een neutraal wasmiddel. Daarnaast na het rijden de rug afsponsen met een liniment.

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:37

Wat is een linement?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:13

Prednisolon voor eiwitbultjes? Wauw...

Gaan de bultjes ook open? Of blijven het dichte bultjes? Mijn paard heeft een bacteriële huidinfectie gekregen als gevolg van lage weerstand door toediening prednisolon. Dit waren bultjes die ook open gingen, hiervoor heb ik zalf gekregen van de dierenarts.

Als de bultjes niet open gaan zou je ook kunnen denken aan verklevingen in het bindweefsel. Een goede massage zou dan al veel kunnen doen. Nog beter om dan ook meteen te laten controleren door een goede osteopaat om een eventuele oorzaak van dat probleem te ontdekken.

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 21:57

Is dat niet gebruikelijk?

De huidige bultjes gaan open. Volgens mijn DA (die ook osteopaat is) kan ik ze best enkel schoon houden en op de gesloten bulten trekzalf smeren. Ik kreeg ook het advies om mijn zadel extra te laten controleren en er in de training extra op correct ruggebruik te letten.
Ik denk dat het de goede kant op gaat. De meeste zijn open en al wat minder gevoelig.