oude wond- tips voor definitieve genezing gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stocki

oude wond- tips voor definitieve genezing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 15:51

Mijn Hafi heeft een oude wond op zijn hoofd. Men zegt, dat daar ooit een halster is ingegroeid, maar dat moet al lang geleden zijn (meer dan anderhalf jaar, misschien wel acht jaar....).
Het is een kale plek, ongeveer zo groot als een twee euro-munt, waar af en toe delen weer van open gaan. Er komt dan geen bloed uit, maar haar groeit er ook niet meer op.
Onder de wond zit een harde schijf, lijkt mij wild vlees.

Kent iemand een methode om deze oude wond definitief dicht te krijgen, wellicht de huid weer zacht te krijgen en er haar op te laten groeien?
Op de foto zie je het niet heel goed, maar het geeft een beetje een idee.

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:57

Het kan ook niet van de tanden komen?
En anders iets van honingzalf erop doen.
Dit helpt heel goed bij wondjes.

Stocki

Re: oude wond- tips voor definitieve genezing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:09

Van de tanden?? Van binnenuit bedoel je?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:11

Ontstoken kies of wortel wil ook wel eens aan die kant tonen idd. Gezien het aan blijft houden is het een idee eens een da te vragen en wellicht een foto te maken.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:12

Als het af en toe open gaat is het inderdaad hoogstwaarschijnlijk een tandabces.
Het kan pas genezen als de tand waar het probleem zit behandeld wordt.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:13

Stocki schreef:
Van de tanden?? Van binnenuit bedoel je?

Jazeker dit beeld krijg je ook vaak wanneer je een ontstoken kies hebt.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:00

Iphi schreef:
Als het af en toe open gaat is het inderdaad hoogstwaarschijnlijk een tandabces.
Het kan pas genezen als de tand waar het probleem zit behandeld wordt.

Nee, het gaat niet open, zoals droes ofzo. Er komen weer kleine wondjes op, die er uitzien als schuurplekjes.
Ik sluit het niet uit, dat het probleem bij een kies ligt, maar vooralsnog vind ik de tip van honingzalf heel goed. Ik vond een recept op internet en heb het gelijk zelf gemaakt. Mijn huisbaas is imker, dus ik heb bijenwas en honing van de bloemen uit mijn eigen tuin :-)!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:23

Ik zou er inderdaad ook een dierenarts naar laten kijken om een ontstoken kies uit te sluiten.
Verder wil ik je waarschuwen voor zelfgemaakte honingzalf. De honing die gebruikt wordt in de zalf van de apotheek is medicinale honing. Deze is gezuiverd en daarmee veilig voor wonden. Rauwe honing (niet gesteriliseerd en wat er dan ook nog meer mee gedaan word...) kan gevaarlijk zijn. Als ik het me goed herinner kan de bacterie die botulisme veroorzaakt in de honing zitten, en als dat in de wond komt ben je nog verder van huis...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:39

Ik gok ook op een ontsteking in de kaak.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:48

Huid zacht krijgen en terug haar op groeien, daarvoor hebben wij goede ervaringen met neocutigenol. Ik gebruik het ook voor mijn ZE pony. Maar ik zou dit toch echt met je DA bespreken om zeker te zijn dat het niet enkel een huidprobleem is.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:27

Mijn paard had ook zoiets dergelijks op de plek waar een sarcoid had gezeten. Die was wel weg, maar er groeide geen haar meer op die plek naast zijn oog en daardoor was de huid ook iedere keer stuk. Na 1,5 jaar ben ik Bepanthen gaan smeren en zo waar kwam er ook weer haar op en was ik voorgoed van het smeren af, dus ik zou Bepanthen ook zeker proberen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:45

waarom zou je dit adviseren? je weet helemaal niet of hier sprake is geweest van een sarcoid.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:00

Kinke schreef:
waarom zou je dit adviseren? je weet helemaal niet of hier sprake is geweest van een sarcoid.

Zeg ik dat er een sarcoid heeft gezeten dan bij haar paard? Ik lees dat nergens. TS heeft het over schuurplekjes trouwens en ik deel alleen mijn ervaring met een plek waar ook geen haar meer op kwam en iedere keer open was,omdat de huid zo dun was. Tandabces is vaak genoeg genoemd nu en TS is ook oud en wijs genoeg lijkt me om een dierenarts in te schakelen als haar dat nodig lijkt. ;)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:10

Mijn merrie heeft dit op haar neus nadat ze ooit eens een domme actie heeft gehad en vast heeft gezeten met haar halster. Soms zit er wat haar op, soms niet. Huid is altijd wel dicht, maar het blijft zichtbaar. Ik smeer er dagelijks een likje uierzalf op (geen crème!) uit zon geel blik. Het beschermd wat tegen het schuren van het halster. Verder heb ik me er bij neergelegd. Ze mankeert verder niets. Heb geen extra bontjes onder mn halster oid. Heb alleen uiteindelijk wel geïnvesteerd in een goed! leren halster. Mag je me wel een pb over sturen als je interesse hebt.
Als het geen kies is zou ik me verder niet zo veel zorgen maken. Sommige wonden beschadigen de huid zodanig dat er moeilijk haar op groeit.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:23

Bedankt allemaal! Mijn paard heeft er geen last van, doet geen pijn. Als de tandarts op stal komt, laat ik hem er wel even naar kijken, om eea uit te sluiten :-).

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:32

Nu heb ik er honingzalf op gedaan....is de huid zo zacht geworden, dat het door halster en hoofdstel weer open gegaan is...dat was dus niet de bedoeling. Dus toch maar even de dierenarts bellen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:34

En wat zei de DA?