Welk voer voor mijn D-pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef01

Welk voer voor mijn D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:48

Hoi!
(Mijn instructrice (tevens dierenarts) komt volgende week langs en dan bespreken wij dit ook, maar ben ook benieuwd wat Bokt ons aanraadt)

Ik heb sinds 2 maanden een pony genaamd Falco. Hij heeft nu 2 maanden lang het voer gekregen wat hij bij de oude eigenaar ook kreeg. Hier zat echter melasse in en dat voer ik liever niet.

Falco staat 's zomers 24/7 buiten en in de winter zal hij overdag op een paddock staan met zijn kudde en 's nachts op stal. Hij heeft op stal, in de wei en in de paddock toegang tot een zoutliksteen.

Ik wil graag graanvrij voeren en voer liever geen melasse of andere suikers.

Hij heeft 1 dagen per week vrij en we doen ongeveer 2 dagen per week werken aan de hand, 2 dagen grondwerk (parelli) en Ik rij 2 keer per week op hem. Af en toe wandelen we buiten.

Falco is op het moment een beetje dik (niet extreem), en is niet enorm bespierd. Hij is wat dikker omdat ik op vakantie ben geweest, maar dat zal er zo weer af zijn zodra we weer een tijdje samen trainen.

Wat zouden jullie voeren? (Ik bespreek dit uiteraard eerst met mijn instrcutrice omdat zij ook veel verstand van voeding ect heeft en omdat zij mijn pony kent)

Ben erg benieuwd!

Edit: in zijn stal en op de paddock krijgt hij natuurlijk voldoende ruwvoer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:59

Fibre Force van Cavalor :)
Of gewoon een Balancer om je hooi / gras rantsoen wat in evenwicht te brengen als hij al aan de dikke kant is.

Kabouterdans

Re: Welk voer voor mijn D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:45

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:49

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:56

Eerst weten wat je aan ruwvoer voert: dat is de belangrijkste voer per dag, wat zit daarin?.
Je kan bij Pavo een quickscan laten uitvoeren van je hooi/kuil, (20 euro) dan weet wat je voert. En dan kan je met krachtvoer aanvullen als dat nodig is. Vaak is alleen een goede vitaminen/mineralen supplement voldoende daarbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:43

Subli dieetmix :j
en je kunt ook altijd zelf even zoeken op de site van voervegelijk

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:56

als je wilt voeren zonder melasse en laag in zetmeel en suiker zou ik de vitalbix daily gaan voeren.
met weinig heeft je pony alle benodigde mineralen en vit. binnen.
wil je hem pittiger, dan kun je de vitalbix active + voeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:02

Gerstenmix van Mijten.Je kan er ook slobber van maken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:21

Goed vitaminebrokje? Bijvoorbeeld Vitalbix, Marstall Force etc.
Je kunt ook kiezen voor Subli dieetmix of cavalor fibre Force ofzo ook heel fijn voer.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:35

Wat ik mis in je verhaal is wat je met het voeren wil bereiken en dan bedoel ik : puur voor vitamine / mineralen? Energie? Hoeveel energie? Eiwitten hoger voor spieropbouw of gewoon normaal? Etc.