Poeders en een kieskeurige pony met insulineresistentie hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Poeders en een kieskeurige pony met insulineresistentie hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 23:23

Hoi. :Y)

Bij deze, wie weet komt er wat uit.
Mijn pony is insulineresistent en een zeikerd met eten.
Nu wil ik proberen of whey eiwit hem mogelijk helpt, hij krijgt nu enkel hooi en zijn vitaminebrokjes plus supplementen.
Om hem toch eiwitten en vooral de aminozuren te kunnen geven wil ik whey geven, maar hij lust heel veel niet.

Wat hij wel lust:
- alles met veel suiker/zetmeel. :9
- subli seniores priores

Wat hij niet lust:
- cavalor fiberforce
- luzerne
- pavo speedibeet

Nouja, nu krijgt hij een bekertje seniores priores voor zijn supplementen, maar met de whey laat hij het dus staan.
Nu zal meer seniores geven vast werken, maar seniores priores zet nogal aan.
Mijn ervaring is dat bij pony's tot 1.30 3/4 schep ze al dik zat maakt, zelfs als ze echt mager zijn bij het starten ermee.
Ik ben dus bang dat als ik een halve schep seniores priores ga geven hij aankomt, maar nu is het de vraag wat nu.
Ik neig naar Agrobs wiesencobs, maar dat zet minder uit als seniores priores las ik en ik vraag me af of ik dan niet teveel moet geven, en hij dus aankomt.
Ofwel heel graag tips voor voer waar ik gewoon eventueel geweekt een halve emmer van kan geven zonder dik worden.. _/-\o_
Als het al bestaat, maar ik kan het proberen. :+

Wie heeft er ervaring met een insulineresistente pony en de agrobs wiesencobs?
Of een andere goede tip? :)
Ik vind eventueel esparcette ook een optie, maar ik weet t even niet meer. :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:29

Misschien werkt de Esparcette ook wel voor jouw paard; http://metazoa-horse.nl/esparcette/
Daar ben ik in ieder geval op overgestapt nadat mijn twenter besloot zijn neus op te halen voor de luzerne waarmee ik zijn poeder mengde. Maar ik geef geen halve emmer en heb geen IR pony, wel een pony gevoelig op suikers en met ZE. En die heeft dit jaar vele malen minder last dan vorig jaar omdat hij nu op een simpel vitaminebrokje+esparcette staat. Ik geef ze ongeveer 150 gram per pony om de poeders door te mengen, maar ze krijgen dus ook weinig poeder. Het zijn namelijk maar kleine pony's van hooguit 85cm. Je zou ook kunnen overwegen om de Seniores met esparcette aan te vullen tot de gewenste hoeveelheid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 01:36

Ik denk inderdaad sterk na over esparcette.
De seniores hoeft er ook niet uit, dat voer ik dagelijks aan zijn bejaarde vriendje en ze krijgen dus dagelijks samen hun prakkie slobber. :+

Ik twijfel tussen esparcette en agrobs wiesencobs nu.
Nadeel van esparcette vind ik wel dat het een baal is, en de brok is weer erg prijzig.
Metazoa kan ik wel weer zo ophalen in de buurt terwijl agrobs online moet.
Ik betwijfel wel of hij esparcette lust, maar dat is te proberen voor dat geld.

mirim

Re: Poeders en een kieskeurige pony met insulineresistentie hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 07:39

Heb je wel eens de Bergwiesen mash van marstall geprobeerd/ overwogen?
Dit is een graanvrij en suikervrije slobber. Hij ruikt heerlijk en maskeert daarmee ook andere luchtjes en smaken.
Misschien kun je bij een dealer een proefzakje aanvragen om het eens uit te proberen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:58

Met een beetje water aanmaken en dan net als een wormenspuit in zn mond en daarna meteen zijn lekkere senioren slobber aanbieden?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:09

Als je esparcette gaat doen voer je wel eiwit op eiwit, of gaf je de whey ook voor aminozuren? Ik weer het niet meer, mijn korte termijngeheugen slaat nauwelijks op :o

Ik zou een beetje vitaminebrokjes weken met de wheypoeder en dan met een spuit voeren.
En ik zou beginnen met hele kleine beetjes. Dus eerst 1/4e vd maatbeker een paar dagen en daarna ophogen tot de helft. Ook om aan de smaak te laten wennen.
Volgens vitella is t een zoete smaak, dus wie weet is het gewoon alleen wennen aan de smaak.
Met eerst vitaminebrok wijk je dus niet af van huidig rantsoen en zit je qua ir veilig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 00:00

Jotoma schreef:
Als je esparcette gaat doen voer je wel eiwit op eiwit, of gaf je de whey ook voor aminozuren? Ik weer het niet meer, mijn korte termijngeheugen slaat nauwelijks op :o

Ik zou een beetje vitaminebrokjes weken met de wheypoeder en dan met een spuit voeren.
En ik zou beginnen met hele kleine beetjes. Dus eerst 1/4e vd maatbeker een paar dagen en daarna ophogen tot de helft. Ook om aan de smaak te laten wennen.
Volgens vitella is t een zoete smaak, dus wie weet is het gewoon alleen wennen aan de smaak.
Met eerst vitaminebrok wijk je dus niet af van huidig rantsoen en zit je qua ir veilig.

Haha ja ook voor de aminozuren ja, beiden gewoon.
De whey met een spuit kan wel ja, ik denk alleen dat meneer dan pissed is.
Ik heb de whey nu net op een kwart hooguit, hij lijkt het niks te vinden.
Vandaag ik gok 13 gram door een kwart schep seniorenslobber gegooid met een handje muesli van cavalor, zonder de muesli raakt hij t niet eens aan.
Ik heb ook besloten dat ik echt wel wil proberen het erin te krijgen met bijvoorbeeld de agrobs wiesencobs, maar er zijn wel grenzen.
Nu moet ik hem ondanks de slobber dus op de spuitplaats zetten zonder hooi in de buurt, want anders gaat hij gewoon hooi staan eten. :')
Op de poetsplaats zag je hem ook echt kijken van: oliebol, ik heb honger maar ik heb alleen dit rare goedje hier. :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:27

Ik lees zeer geïnteresseerd mee! Ben ook op zoek voor een soortgelijk geval, lastig!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:04

Ik heb wat gevonden!
Vandaag dacht ik: godsamme, zoveel voersoorten in de buurt, en uiteraard de merken die ik wil zijn er niet, marstall, agrobs, dat spul.
Dus ik op oriëntatid bij de welkoop en ranzijn. :Y)
Ik ben thuis gekomen met een zak Subli dieetmix en een baaltje hartog compactgras.
Subli dieetmix was ik bang dat hij t niet zou eten, fiberforce lust hij ook niet maar de dieetmix gaat er goed in.

De keus voor compactgras is om meerdere redenen:
- makkelijk te krijgen
- goedkoop, 20 kg voor 11,50
- licht spul, 500 gram is een halve emmer
- geen melasse en 12% suiker/zetmeel
- 15% eiwit, dit is mooi 2 vliegen in 1 klap.
- het is gras, geen luzerne want dat vreet meneer toch niet.
- mijn ervaring is dat mijn cavia's vroeger het veel lekkerder vonden dan hooi, dus dat leek mij wel een kanshebber.

Eenmaal op stal heb ik 25 gram eiwitpoeder en zijn supplementen in een emmer gegooid met 300 gram compact gras en 400 gram dieetmix.
Wat water erbij gedaan en gemixt zodat t poeder bleef plakken.
Eerst haalde hij zijn neus er voor op, maar ik heb het in zijn voerbak gegooid en zonder verder hooi in zijn stal.
Nou het duurde even, maar zijn bak was schoon leeg. :D

Nu duimen dat het werkt. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:28

Ik duim voor je!
Compact gras is veilig aan ir/hb paarden te geven? Qua suiker/zetmeel wel. Maar gras en hb..

Die van mij gaat op lucernebrokjes óók schuren. Misschien is dit dan iets voor ons..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 00:22

Ik denk dat als je kilo's geeft dat dat wel fout gaat ja.
Maar ik hoop straks max 300 gram te hoeven geven, en ik denk eerlijk gezegd dat dat wel moet kunnen.
Daarbij weet ik dat de kans dat hij nog armer opeet redelijk klein is.
En dan is het misschien kiezen tussen ik noem ff wat, 1 kilo van iets armers met minder eiwit erin, of 300 gram compact gras met meer eiwit.
Aan het eind van het verhaal vraag ik me sterk af wat ik daar dan op win.
Ik denk dat dit dan niet eens heel gek is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:13

Dat klinkt wel logisch ja! Ik ga nog even opzoeken wat de verteerbare eiwitten ervan zijn :)