Extreem veel jeuk aan hoofd: oorzaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Extreem veel jeuk aan hoofd: oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 10:36

:wave:

Ik wist niet helemaal zeker waar ik dit moest plaatsen, gezien ik er niet uit ben of het probleem toch een meer medische grondslag heeft, uit gedrag voortkomt of aan het tuig ligt. Toch maar voor Medisch gekozen, mocht het ergens anders beter passen dan zie ik het wel :D

Probleem is als volgt: paard heeft ontzettend veel jeuk aan het hoofd zodra ik het hoofdstel om heb gedaan. Dit uit zich dus in het welbekende krabben met het hoofd langs de benen. Nou weet ik wel dat een beetje jeuken na het rijden normaal is, maar het gejeuk begint al voordat ik de stal uit ben, nog geen minuut nadat het hoofdstel om zit. Dit blijft zo doorgaan, voordat ik er op zit en weg stap heb ik al weer tig keer stil moeten staan omdat paard jeuk heeft, en tijdens het rijden blijft dit door gaan. Na het rijden blijft het doorgaan totdat ik het hoofdstel af heb, dan gaat ze als een gek aan stalattributen lopen schuren en daarna is het helemaal over.

Het probleem zit hem er niet alleen in dat ik het verschrikkelijk irritant vind dat ik elke keer weer kan stoppen omdat madam moet krabben, maar ook dat het tot gevaarlijke situaties leidt omdat ze tijdens de draf en galop ook wil krabben: dan gooit ze gewoon al lopende een been naar voren en duikt ze met het hoofd naar beneden, net als ze in stap zou doen. Met als gevolg dat we nu al een paar keer zowat tegen de grond geklapt zijn door die idioterie 8)7 Plus het feit dat ik gewoon wil weten wat die jeuk veroorzaakt, ik wil niet blijven aanmodderen terwijl er ergens iets is wat niet lekker zit.

Besef me dat het ook gewoon gedragstechnisch kan zitten. Ik heb al een tijdje geprobeerd het jeuken niet meer toe te staan maar daar komt duidelijke weerstand op. Ze wordt dan enorm onrustig met haar hoofd, gaat gigantisch lopen schudden alle kanten op met als gevolg dat het hele rijden dus onrustig wordt en ik haast geen stuur meer heb :+ door dat gedrag bekruipt mij het gevoel dat het wel echt jeuk is en geen 'vervelend' gedoe.

Als ze een tijdje een halster om heeft heb ik het idee dat ze ook wat jeukerig wordt. Verder lijkt ze in het algemeen weinig jeuk te hebben, zit ook nergens aan te schuren oid.

Dit probleem speelt al veel langer en ondertussen heb ik al van alles uitgeprobeerd, maar zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Klein overzicht van waar ik al mee heb lopen stoeien:

- Biothane hoofdstel ivm mogelijke leerallergie
- Rijden met halster
- Hoofd flink borstelen voor en na het rijden + afsponsen
- Peesbeschermers aan/af
- Jeuken niet meer toestaan -> gaat ze dus heel erg met het hoofd schudden, dit wordt ook niet minder naarmate ik het over een langere periode volhou
- Headshaking syndrome: heb hier de dierenarts om raad gevraagd maar zowel zij als ik vonden het gedrag van dit paard niet bij de symptomen passen
- Bontjes rondom het hoofdstel
- Ander type hoofdstel (heb nu lage neusriem, gewone neusriem en aansnoerneusriem gehad, anatomisch hoofdstel wil ik nog proberen maar welke?)
- Neusriem/sperriem af
- Bandjes van het hoofdstel veel losser/strakker
- Ander type bit (heb enkelgebroken watertrens, enkel en dubbelgebroken D-trens, dubbelgebroken kneveltrens en ongebroken trens gehad)
- Pollennetje op de neus
- Tandarts erbij gehaald
- Osteopaat erbij gehaald
- Zadelmaker erbij gehaald
- Ander voer (minder suiker)

En ondertussen ben ik maanden en een hoop €€€€ verder maar heb ik nergens verbetering gezien :\
De dierenarts weet ook geen raad meer, enkel dat het een uiting van een allergie of toch ergens pijn kan zijn maar dat dat ontzettend moeilijk te bepalen valt.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Zie ik iets over het hoofd? Iemand nog goede ideeën wat ik kan proberen?
Ik ben echt een beetje ten einde raad, dus alles is welkom! :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:39

Ik heb ooit een stalgenootje gehad met een paard dat een allergische reactie had op zijn eigen zweet. En dan echt voornamelijk op zijn hoofd.
Echt heel apart.
Maar misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:50

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is misschien dit bit. Ziet er vreemd uit, maar schijnt wel goed rijbaar te zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Extreem veel jeuk aan hoofd: oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:52

Oorontsteking?
Waardoor halster en hoofdstel extra irriteren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:54

Heb je een duidelijke foto van je paard met een hoofdstel om?
Je zegt dat je bandjes losser hebt gemaakt, heb je ook gekeken of een andere maat frontriem verschil maakt? -
Kan soms toch zitten dat het rondom de oren teveel knelt,daarom ben ik wel benieuwd naar een foto.

En zijn de oren ook nagekeken?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:55

Dat bit van Joolien is prima.
Wel voldoende strak onderlangs de kin, je wilt niet dat ze het uittuft...

Ik vind het een prettig bit op zich, ooit 1x zonder hoofdstel gebruikt.
En later gewoon met hoofdstel, gaf mij een iets zekerder gevoel.

Maar als bit an sich vind ik het prima.

Let op, dressuur mag je er bij mijn weten niet mee starten.
(onzinnig vind ik, het is geen scherp bit, eerder prettig bij het juiste type paard)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:56

Gewoon een leren bitje met bakstukken, zoals Joolien aangeeft zou een optie kunnen zijn.

Qua hoofdstel dat je nu hebt, heb je dat juist wel of niet eens schoongemaakt en zo ja, waarmee dan? Je post klinkt alsof het hoofdstel zelf het probleem veroorzaakt. Moet je perse met een hoofdstel rijden of mogen andere opties ook?

Qua anatomisch hoofdstel heb ik goede ervaringen met de Micklem multibridle. Je zou het ook eens in de westernhoek kunnen zoeken met een one ear met dunne bakstukken en een trensje. Dat is best minimaal. Of rijden met touwhalster?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:50

Bij headshakers begint het schuren en shaken vaak pas als je windverplaatsing heb door beweging.
Je zou kunnen proberen om vaseline of rhinoblock in de neusgaten te smeren voordat je gaat rijden.
Dat houdt pollen en stofjes tegen. Verder helpt een vliegenmasker goed. Je zou kunnen kijken of dat bij jouw paard verandering geeft.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:11

Bedankt voor de ideeen allemaal! Heb weer even wat op m'n lijstje gezet.

Vliegenmasker helpt voor deze specifieke problemen niks. Daar staat ie in deze tijd van het jaar hele dagen mee, maar maakt geen verschil met het rijden.

Oren na laten kijken ga ik dus ook nog even opperen bij de DA. Ik heb wel het vermoeden dat het kopstuk net wat te strak langs de oren loopt, madam heeft nogal grote toeters :+ vandaar ook dat ik aan een wat meer anatomische oplossing zat te denken. Goeie foto heb ik zo even niet voor handen. Qua hoofd heeft ze wel een lastige maat.
Voor andere opties sta ik dus ook open, zoals dat hoofdstel/bit dingetje wat ik hier genoemd zag worden. Die gaat dus ook op het lijstje van uit te proberen dingen. Ik hoef er niet mee te kunnen starten, het hoeft er niet mooi uit te zien, als mijn paard er maar lekker op loopt ben ik helemaal blij.

OsteoNic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:52

Heeft je paard dit altijd al gehad of is het later ontstaan? Heeft ze er ook problemen mee als je haar op haar hoofd wil aaien of borstelen?
Ben wel benieuwd wat de osteopaat gevonden of gezegd heeft.
Het kan bijv. te maken hebben met een van de hersenzenuwen (n. trigeminus) of de overgang van schedel naar eerste halswervel. Daar zou de osteopaat mee aan de slag kunnen. Een ander soort hoofdstel kan je natuurlijk proberen om haar beter te kunnen rijden maar lost het onderliggende probleem niet op. Ik zou verder kijken met een osteopaat of cranio-sacraal therapeut.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:58

Femke_Tweety schreef:
Let op, dressuur mag je er bij mijn weten niet mee starten.
(onzinnig vind ik, het is geen scherp bit, eerder prettig bij het juiste type paard)

Heb ooit zelf eens met zo'n bit gereden. Reken er maar op dat dit een scherp bit kan zijn!
Ik reed met een groep andere ruiters in galop waarbij het hele spul eigenlijk iets te hard ging. Ik ga mijn paard een ophouding en hij stond meteen stil. De rest galoppeerde door maar dit paard stond stil op mijn hand. Ik reed een jong paard, matig opgeleid.

Daarnaast vergt het goed onderhouden van dit bit behoorlijk wat discipline. Zonder goed onderhoud is het nog veel scherper in de mond.

Als je aan dit bit begint, en ik snap dat TS het kan overwegen, wees er dan zeker van dat je een heel aardig handje hebt en je bewust bent van hoe het bit kan inwerken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:11

Dat hoofdschudden kan van een soort hele kleine voor mensen bijna onzichtbare vliegjes komen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:16

Herkenbaar, maar bij het paard dat ik rijd komt het door zomereczeem. Heeft het paard het altijd (zowel winter als zomer?).

Ik smeer haar vaak in met Itch free gel en dat helpt bij haar. Ze vindt het heerlijk als ik haar ermee behandel.

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:18

Anatomisch hoofdstel kan ik de Harry's horse comfort aanbevelen, kopstuk en neusriem anatomisch gevormd en de bakstukken met elastiek