Ik wist niet helemaal zeker waar ik dit moest plaatsen, gezien ik er niet uit ben of het probleem toch een meer medische grondslag heeft, uit gedrag voortkomt of aan het tuig ligt. Toch maar voor Medisch gekozen, mocht het ergens anders beter passen dan zie ik het wel

Probleem is als volgt: paard heeft ontzettend veel jeuk aan het hoofd zodra ik het hoofdstel om heb gedaan. Dit uit zich dus in het welbekende krabben met het hoofd langs de benen. Nou weet ik wel dat een beetje jeuken na het rijden normaal is, maar het gejeuk begint al voordat ik de stal uit ben, nog geen minuut nadat het hoofdstel om zit. Dit blijft zo doorgaan, voordat ik er op zit en weg stap heb ik al weer tig keer stil moeten staan omdat paard jeuk heeft, en tijdens het rijden blijft dit door gaan. Na het rijden blijft het doorgaan totdat ik het hoofdstel af heb, dan gaat ze als een gek aan stalattributen lopen schuren en daarna is het helemaal over.
Het probleem zit hem er niet alleen in dat ik het verschrikkelijk irritant vind dat ik elke keer weer kan stoppen omdat madam moet krabben, maar ook dat het tot gevaarlijke situaties leidt omdat ze tijdens de draf en galop ook wil krabben: dan gooit ze gewoon al lopende een been naar voren en duikt ze met het hoofd naar beneden, net als ze in stap zou doen. Met als gevolg dat we nu al een paar keer zowat tegen de grond geklapt zijn door die idioterie

Besef me dat het ook gewoon gedragstechnisch kan zitten. Ik heb al een tijdje geprobeerd het jeuken niet meer toe te staan maar daar komt duidelijke weerstand op. Ze wordt dan enorm onrustig met haar hoofd, gaat gigantisch lopen schudden alle kanten op met als gevolg dat het hele rijden dus onrustig wordt en ik haast geen stuur meer heb

Als ze een tijdje een halster om heeft heb ik het idee dat ze ook wat jeukerig wordt. Verder lijkt ze in het algemeen weinig jeuk te hebben, zit ook nergens aan te schuren oid.
Dit probleem speelt al veel langer en ondertussen heb ik al van alles uitgeprobeerd, maar zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Klein overzicht van waar ik al mee heb lopen stoeien:
- Biothane hoofdstel ivm mogelijke leerallergie
- Rijden met halster
- Hoofd flink borstelen voor en na het rijden + afsponsen
- Peesbeschermers aan/af
- Jeuken niet meer toestaan -> gaat ze dus heel erg met het hoofd schudden, dit wordt ook niet minder naarmate ik het over een langere periode volhou
- Headshaking syndrome: heb hier de dierenarts om raad gevraagd maar zowel zij als ik vonden het gedrag van dit paard niet bij de symptomen passen
- Bontjes rondom het hoofdstel
- Ander type hoofdstel (heb nu lage neusriem, gewone neusriem en aansnoerneusriem gehad, anatomisch hoofdstel wil ik nog proberen maar welke?)
- Neusriem/sperriem af
- Bandjes van het hoofdstel veel losser/strakker
- Ander type bit (heb enkelgebroken watertrens, enkel en dubbelgebroken D-trens, dubbelgebroken kneveltrens en ongebroken trens gehad)
- Pollennetje op de neus
- Tandarts erbij gehaald
- Osteopaat erbij gehaald
- Zadelmaker erbij gehaald
- Ander voer (minder suiker)
En ondertussen ben ik maanden en een hoop €€€€ verder maar heb ik nergens verbetering gezien

De dierenarts weet ook geen raad meer, enkel dat het een uiting van een allergie of toch ergens pijn kan zijn maar dat dat ontzettend moeilijk te bepalen valt.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Zie ik iets over het hoofd? Iemand nog goede ideeën wat ik kan proberen?
Ik ben echt een beetje ten einde raad, dus alles is welkom!