Hallo, Ik heb een pony van 30+. Ze heeft nogal wat problemen. O.a. hoefbevangen (waar ze geen pijn van lijkt te hebben) en melanomen. Eerst was het bij haar achterste ook aan de binnenkant maar nu begint ze op haar hoofd ook bulten te krijgen. Onder haar kaak zijn ze goed voelbaar. En mijn ervaring bij paarden is dat ze (hoe zeg ik dat) dat holle boven hun ogen holler wordt naar mate het paard ouder wordt. Bij mijn pony wordt het juist boller. Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met paarden en heb deze pony al 17 jaar en heb dit nog niet eerder bij andere paarden gezien. Het lijkt wel dat het steeds boller wordt. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Zullen dit ook melanomen zijn? En kan het naar de hersens gaan? Ze wordt regelmatig gezien door onze dierenarts. Volgens hun heeft ze geen pijn en ze is vrolijk maar zal het waarschijnlijk niet heel lang meer duren.. Ik heb ze nog niet haar hoofd laten onderzoeken. Ga ik uiteraard wel laten doen. Maar mijn vraag dus.. iemand die dat bolle boven de ogen al eens heeft gezien?
Vetbulten in de holte boven het oog zijn kenmerkend voor PPID (ziekte van Cushing). Is ze daarop getest?
Anchee
Geplaatst: 13-07-17 01:33
Onder haar kaak kunnen ook speekselklieren zijn die wat opzetten van het grazen enzo. Een hoop paarden hebben dat momenteel... Maar ik weet ook niet in hoeverre dit klopt en of dit überhaupt van toepassing is in dit geval!!! Ik zou het inderdaad mijn dierenarts even vragen, die kan kijken wat voor bultjes het zijn en inschatten of dit normaal is of niet... Heel veel succes gewenst! Boven de ogen weet ik het niet, maar was dat geen kenmerk van Cushing zoals degene boven mij ook zegt?
Gezien de leeftijd van het paard ligt cushing /ppid het meest voor de hand. Gemakkelijk te testen en na de start met het medicijn Prascend knappen de meeste paarden snel op.
c_alsemgeest
Geplaatst: 13-07-17 07:27
Kedevr schreef:
Zij is nog niet getest op cushing. Dat zou misschien een optie kunnen zijn. Zal het voorleggen aan de dierenarrs. Bedankt
Aangezien de andere problemen waaronder HB, zal het me niet verbazen als er cushing uit komt