Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xtessax83 schreef:Is er misschien een bepaald paard waar je paard bevriend mee is? Gaat deze ook mee?
Hoe loopt ze op de heenweg?
Welke paarden blijven op de stalling?
Misschien moet je paard gewoon even wennen aan de nieuwe omgeving.
Evelijn schreef:Hoe lang heb je dit nu al gedaan? Heb je hem de eerste keer meteen alle dagen op de weide gedaan of heeft er aan kunnen wennen?
Ik begrijp best dat de situatie dat hij het hele weekend op box staat wil doorbreken... maar dat is nu wel zijn gewoonte en sommige paarden vinden het best spannend als het opeens anders gaat.
Het is niet mogelijk om hem eerst voorlopig alleen maar overdag op de wei te zetten?
flappie28 schreef:Hoe lang doe je dit al? Elk jaar als de paarden bij ons de wei op gaan moeten ze ook altijd wennen aan de regelmaat van het naar binnen en buiten gaan iedere dag, ze zijn dan ook wat onrustig. Voor die van jou is het alleen wel een grote overgang iedere keer, dag en nacht op de wei een paar dagen en dan weer veel op stal en paddock. Echt regelmaat krijg je dan niet, is er geen mogelijkheid voor een andere stalling met weidegang? En je mag hem pas op dinsdag terug brengen als ik het goed begrijp?
flappie28 schreef:Is de weide ook ver van de stal weg? Dan is het voor het paard natuurlijk net of hij iedere keer verhuisd naar een andere locatie waar hij zich nog niet veilig voelt. Hoeveel keer hebben jullie ze al op de wei gehad?
Ragdollcat schreef:flappie28 schreef:Is in de winter bij ons op stal ook met de paddocks en de paarden staan dan gewoon rustig op de paddock
Dat komt omdat meer paarden in de paddocks staan en ze kunnen elkaar zien, dat is een andere situatie dan die van de TS.
hwn schreef:Ik geloof niet meer zo in die hypes zoals 24/7 weidegang, onbeperkt ruwvoer en noem maar op. Bekijk het van paard tot paard. Als je paard niet went aan de weide, er ongelukkig van wordt, de hele dag ijsbeert ipv eten en zo een maagzweer oploopt, dan had ie het liever zoals het vroeger was. Zit ie dan es een dagje op stal, dan is het zo.
We willen altijd maar "terug naar de natuur", maar vergeten hierbij dat de paarden net als wijzelf mee geëvolueerd zijn. Paarden claustrofobisch en houden niet van stallen? Ik had vroeger een merrie die 14 jaar in vrijheid geleefd had op een eiland. Paard was heel moeilijk te vangen of te halsteren, en toch was ze altijd de eerste om de stal binnen te gaan. Heb nu ook al 2 sloten op de deur van de stalgang moeten zetten... om de paarden buiten te houden (en ja, ze hebben schuilmogelijkheden).
We weten allemaal dat het platteland gezonder is voor ons, maar toch zijn er ook mensen die beter gedijen in de stad. Ik zou zeggen: kijk het nog even aan, maar als het niet betert, trek dan je conclusies en kies datgene waar je paard het gelukkigst van wordt.