Paard is zenuwachtig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Paard is zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 15:50

Hoi,

Mijn paard staat al jaren op een stalling.
Daar is helaas weinig mogelijkheid om ze buiten te zetten.
ik zet hem wel dagelijks tijdens de openingsuren buiten.
nu heb ik sinds kort een weide gehuurd en iemand van de andere eigenaars gevraagd of ze graag mee zouden komen.

we zetten nu beide paarden van zaterdag tot dinsdag op die weide. Dit systeem willen we elke week aanhouden. Van woensdag tot vrijdag staan ze dan tijdens de openingsuren buiten met hun twee in een paddockje.

Nu is mijn paard wel heel gestresst als hij naar de wei moet. Hij gaat heel traag. Bij het teruggaan rent hij dan weer veel te hard. Terwijl hij op wei staat is hij altijd heen en weer aan het wandelen en wil geen gras eten...

Wat moet ik nu doen? Wil hij liever gewoon in een box staan? Dat lijkt me zo zielig.. Maar het is wel de enige plaats waar hij rustig is en eet. Of kan ik een supplement geven zodat hij wat minder stress heeft?

xtessax83

Re: Paard is zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:52

Is er misschien een bepaald paard waar je paard bevriend mee is? Gaat deze ook mee?
Hoe loopt ze op de heenweg?
Welke paarden blijven op de stalling?

Misschien moet je paard gewoon even wennen aan de nieuwe omgeving.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 15:59

xtessax83 schreef:
Is er misschien een bepaald paard waar je paard bevriend mee is? Gaat deze ook mee?
Hoe loopt ze op de heenweg?
Welke paarden blijven op de stalling?

Misschien moet je paard gewoon even wennen aan de nieuwe omgeving.

De 80 paarden blijven bijna allemaal op stalling, maar ik heb de eigenaar van zijn vriendinnetje waar hij overdag mee op de paddock staat kunnen overtuigen om mee te komen. Zijn vriendinnetje is heel kalm, maar hij kijkt er daar op de wei niet meer naar om. Het is alleen zo dat de stalling in het weekend gesloten is en als ik hem niet naar de weide breng, staat hij heel de tijd in de box. Daarom wil ik hem absoluut aanleren om op die weide te gaan zodat hij paard kan zijn door te grazen, rond te rennen, ...

Op de weg naar de weide loopt hij heel langzaam en stopt geregeld. Op de weg terug naar de box rent hij en moet ik hem echt tegenhouden om niet te galopperen op de baan..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:15

Hoe lang heb je dit nu al gedaan? Heb je hem de eerste keer meteen alle dagen op de weide gedaan of heeft er aan kunnen wennen?
Ik begrijp best dat de situatie dat hij het hele weekend op box staat wil doorbreken... maar dat is nu wel zijn gewoonte en sommige paarden vinden het best spannend als het opeens anders gaat.

Het is niet mogelijk om hem eerst voorlopig alleen maar overdag op de wei te zetten?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:18

Evelijn schreef:
Hoe lang heb je dit nu al gedaan? Heb je hem de eerste keer meteen alle dagen op de weide gedaan of heeft er aan kunnen wennen?
Ik begrijp best dat de situatie dat hij het hele weekend op box staat wil doorbreken... maar dat is nu wel zijn gewoonte en sommige paarden vinden het best spannend als het opeens anders gaat.

Het is niet mogelijk om hem eerst voorlopig alleen maar overdag op de wei te zetten?

Hij is voorbereid door in het begin van het voorjaar(april) wekelijks op zondag alleen te gaan van 10u tot 17u. Maar op nu is hij er voor het eerst ook op maandag (maar dan mag ik de stalling niet binnen gaan om hem terug te brengen)
Dus ik moet onmiddellijk de maandag ook overbruggen om hem op dinsdag terug te brengen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:46

En staat er op die weide ook een ruime schuilstal? Zodat ze kunnen schuilen bij warm weer, bij regen en tegen insecten?

Want mijn paarden worden ook niet blij van een weide zonder schuilstal, zeker nu er zoveel insecten zijn staan ze heel veel in hun schuilstal.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:00

Hoe lang doe je dit al? Elk jaar als de paarden bij ons de wei op gaan moeten ze ook altijd wennen aan de regelmaat van het naar binnen en buiten gaan iedere dag, ze zijn dan ook wat onrustig. Voor die van jou is het alleen wel een grote overgang iedere keer, dag en nacht op de wei een paar dagen en dan weer veel op stal en paddock. Echt regelmaat krijg je dan niet, is er geen mogelijkheid voor een andere stalling met weidegang? En je mag hem pas op dinsdag terug brengen als ik het goed begrijp?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 17:02

flappie28 schreef:
Hoe lang doe je dit al? Elk jaar als de paarden bij ons de wei op gaan moeten ze ook altijd wennen aan de regelmaat van het naar binnen en buiten gaan iedere dag, ze zijn dan ook wat onrustig. Voor die van jou is het alleen wel een grote overgang iedere keer, dag en nacht op de wei een paar dagen en dan weer veel op stal en paddock. Echt regelmaat krijg je dan niet, is er geen mogelijkheid voor een andere stalling met weidegang? En je mag hem pas op dinsdag terug brengen als ik het goed begrijp?

Ja als je ervoor kiest om je paard mee te nemen kan je die pas terugbrengen als het terug open is. Op de sluitingsdagen mag er niemand komen. enkel de eigenaar zelf is dan aanwezig en hij verzorgt de paarden door ze eten te geven.

De bedoeling is om mijn paard in de toekomst helemaal over te brengen naar een weide, maar die overgang durf ik nu nog niet te maken aangezien hij op alle vlakken echt zeer veel last heeft van het buitenleven en duidelijk in de box gewend is en het liefst doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:17

Niet zo gek dat je paard gestresst is, de hele kudde staat op stal, en de rest buiten. Ik denk dat de enige manier dat je paard rustig wordt, is een stalling zoeken waar de hele groep naar buiten gaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:31

Ik denk dat je timing ook niet zo best is: met dat warme weer (geweest) en die vliegen, staan de paarden vaak liever op stal dan buiten. Ik denk dat je beter afwacht tot het weer wat aangenamer is voor de paarden. Ik zet de mijne bij warme dagen juist overdag binnen omdat het er frisser is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:35

Het is gewoon het kuddegedrag.

Als bijna alle paarden binnenstaan.............en hij is alleen met nog 1 paard buiten.

Daar wordt een paard zeker niet rustig van, je kan dan van alles proberen.
Het haalt niets uit.

Precies zoals wat Joolien zegt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:44

Is de weide ook ver van de stal weg? Dan is het voor het paard natuurlijk net of hij iedere keer verhuisd naar een andere locatie waar hij zich nog niet veilig voelt. Hoeveel keer hebben jullie ze al op de wei gehad?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:46

flappie28 schreef:
Is de weide ook ver van de stal weg? Dan is het voor het paard natuurlijk net of hij iedere keer verhuisd naar een andere locatie waar hij zich nog niet veilig voelt. Hoeveel keer hebben jullie ze al op de wei gehad?

Dat maakt geen verschil.

Zolang alle paarden op stal blijven en hij de enigste is met nog een ander buiten mag gaan staan........blijft hij dit gedrag houden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:23

Is in de winter bij ons op stal ook met de paddocks en de paarden staan dan gewoon rustig op de paddock

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:32

flappie28 schreef:
Is in de winter bij ons op stal ook met de paddocks en de paarden staan dan gewoon rustig op de paddock

Dat komt omdat meer paarden in de paddocks staan en ze kunnen elkaar zien, dat is een andere situatie dan die van de TS.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:51

Ragdollcat schreef:
flappie28 schreef:

Dat komt omdat meer paarden in de paddocks staan en ze kunnen elkaar zien, dat is een andere situatie dan die van de TS.

Want jij staat bij ons op stal en kent beide situaties van top tot teen? Bij de TS staan ze toch ook met z'n 2-en? Bij ons staat de rest ook binnen en ze kunnen ze niet zien. Jouw advies zou dus zijn lekker binnen laten, want het paard weet niet beter en staat liever opgesloten in een hok? Dat is op zich al erg genoeg als dat nu zo is, maar het lijkt me de moeite te proberen om dit patroon te doorbreken. TS@ goed van je dat je in ieder geval het beste probeert te doen voor je paard

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:05

flappie28@

Ik heb hier geen woord gezegd over dat ie dan maar op stal moet, dat maak je er zelf van.

Ik zeg alleen maar wat voor mij een logische verklaring is van waarom TS haar paard zo doet.

En ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo makkelijk is op te lossen als alle paarden op stal blijven en hij de enigste is met slechts nog 1 paard op het gras mag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:25

Ik geloof niet meer zo in die hypes zoals 24/7 weidegang, onbeperkt ruwvoer en noem maar op. Bekijk het van paard tot paard. Als je paard niet went aan de weide, er ongelukkig van wordt, de hele dag ijsbeert ipv eten en zo een maagzweer oploopt, dan had ie het liever zoals het vroeger was. Zit ie dan es een dagje op stal, dan is het zo.

We willen altijd maar "terug naar de natuur", maar vergeten hierbij dat de paarden net als wijzelf mee geëvolueerd zijn. Paarden claustrofobisch en houden niet van stallen? Ik had vroeger een merrie die 14 jaar in vrijheid geleefd had op een eiland. Paard was heel moeilijk te vangen of te halsteren, en toch was ze altijd de eerste om de stal binnen te gaan. Heb nu ook al 2 sloten op de deur van de stalgang moeten zetten... om de paarden buiten te houden (en ja, ze hebben schuilmogelijkheden).

We weten allemaal dat het platteland gezonder is voor ons, maar toch zijn er ook mensen die beter gedijen in de stad. Ik zou zeggen: kijk het nog even aan, maar als het niet betert, trek dan je conclusies en kies datgene waar je paard het gelukkigst van wordt.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:59

hwn schreef:
Ik geloof niet meer zo in die hypes zoals 24/7 weidegang, onbeperkt ruwvoer en noem maar op. Bekijk het van paard tot paard. Als je paard niet went aan de weide, er ongelukkig van wordt, de hele dag ijsbeert ipv eten en zo een maagzweer oploopt, dan had ie het liever zoals het vroeger was. Zit ie dan es een dagje op stal, dan is het zo.

We willen altijd maar "terug naar de natuur", maar vergeten hierbij dat de paarden net als wijzelf mee geëvolueerd zijn. Paarden claustrofobisch en houden niet van stallen? Ik had vroeger een merrie die 14 jaar in vrijheid geleefd had op een eiland. Paard was heel moeilijk te vangen of te halsteren, en toch was ze altijd de eerste om de stal binnen te gaan. Heb nu ook al 2 sloten op de deur van de stalgang moeten zetten... om de paarden buiten te houden (en ja, ze hebben schuilmogelijkheden).

We weten allemaal dat het platteland gezonder is voor ons, maar toch zijn er ook mensen die beter gedijen in de stad. Ik zou zeggen: kijk het nog even aan, maar als het niet betert, trek dan je conclusies en kies datgene waar je paard het gelukkigst van wordt.

Het gaat ondertussen wel al iets beter. Maar ik blijf toch de indruk hebben dat hij zeker zo gelukkig is in de stal. Hij heeft z'n hele leven ook nooit anders gekend voor ik hem kocht..