Waterhoofd of extreme dish?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Waterhoofd of extreme dish?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:53

Afbeelding
Al een tijdje hebben wij deze mini pony. Ze is 3 jaar en meet rond de 88cm en heeft een nogal apart hoofd. Ik vraag mij af of deze pony nou 'gewoon' een dish heeft, wel erg extreem in dit geval, wat wel vaker te zien is bij mini pony's (en arabieren), of is dit een waterhoofd? Ik kan niet veel op internet vinden over waterhoofden bij volwassen paarden (wel doodgeboren veulens).
Heeft iemand hier verstand van?
Ze lijkt verder niet abnormaal te gedragen ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is niet heel goed te zien, maar ze heeft echt een soort 'voetbalhoofd' (het gebied tussen haar ogen en oren).

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:57

Een dish zit niet op/net onder het voorhoofd... Dus dan zou ik zeggen waterhoofd, maar daar heb ik verder niet veel verstand van. In ieder geval lijkt het mij niet normaal :n

corinec

Re: Waterhoofd of extreme dish?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:12

Ik zal zeggen waterhoofd. Komt ook voor bij dwerggroei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:22

Dwerggroei is eerder de boosdoener. Dish is een "kuiltje" in het neusbot tussen bovenkant neusgat en onderkant oog, dat is dit zeker niet. Boven de ogen is een bult niet gewenst en komt omdat er geen ruimte genoeg is voor alle structuren die daar zitten. Dier is dan niet in verhouding en daar horen vaak gezondheidsklachten bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:40

Zit er ook vocht in?

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:42

Een dish is het inderdaad niet, haar neusbeen loopt eigenlijk recht tussen oog en neusgat. Maar of dit waterhoofd of een resultaat van dwerggroei of iets anders waar ik niet van gehoord heb, weet ik ook niet zo goed. Dwerggroei heeft verschillende vormen, waaronder in ieder geval 1 met bolle hoofden. Je weet niet toevallig wat over de ouders? Al zegt dat ook niet alles, want dwerggroei is recessief.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:25

Wat zegt de veearts ervan ?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 11:11

Als het om dwerggroei gaat gaat het dus ook om een waterhoofd?

Wat voor gezondheidsklachten moet ik aan denken?
Ik ben haar nu aan het beleren voor de kar, maar vraag mij dus af, als het inderdaad een waterhoofd is, of trainen prettig is voor haar. Kwa druk in het hoofd (vocht in haar hersenen).

Dierenarts heb ik nog niet gevraagd. Wil ik nog doen.

@Brainless: de bult is hard. Bot neem ik aan.

Van haar ouders weet ik niet heel veel. Ik weet alleen dat haar moeder heel klein was, ik denk kleiner dan haar. En haar vader een luxe appaloosa van rond de 90/95cm. Beide zonder afwijkend hoofd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:15

Je moet eerst zeker weten of dit een waterhoofd is als dat zo is dan zal een passend hoofdstel wel een van je laatste zorgen zijn denk ik.
Je zou de dierenarts kunnen bellen dan heb je zekerheid

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:37

Ik denk dat het vooral optisch is. Een bult haar op het voorhoofd en ook nog eens in een lichtere kleur. Dan lijkt het allemaal meer dan het is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:07

Zie je verder geen afwijkingen aan het lichaam? Heeft ze niet een iets te korte rug voor haar hoogte en een iets te vreemd lange buik van boven naar beneden gezien zeg maar?
Ik denk toch dat je wel te maken hebt met een waterhoofd, dat noemen ze in het Engels Brachiocephalia. Het kan gepaard gaan met meerdere afwijkingen en valt onder dwergvormen, die in zijn geheel in vier vormen voor komen.
Of het verantwoord is om met deze pony te gaan rijden/mennen durf ik niet te zeggen, ik zou er eerst een goede paardendierenarts bij halen of daar naar toe gaan voordat je daarmee verder gaat.
Sterkte ermee hoor, hopelijk valt het allemaal mee en kan je lekker doorgaan met het beleren voor de kar!

Ik heb geen idee hoe je Engels is hoor, maar misschien kan je dit artikel eens lezen: http://jcpminiatures.weebly.com/equine-dwarfism.html .

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:45

Even een update voor de mensen die het boeit :) : Een tijd terug heb ik de dierenarts laten komen. Die diagnostiseerde het hoofd van de pony gewoon op 'vreemd gevormd hoofd'. Maar om het zeker te weten zou ze door de MRI moeten. Hij begreep zelf al dat dat nogal wat was. Hij adviseerde om gewoon door te gaan met mennen en dat de pony vanzelf aan geeft wanneer het niet meer gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:50

Dit is waterhoofd. Kunnen ze ook niet mee leven
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:19

Is een DNA-test geen optie? Ik kan me voorstellen dat je het graag wilt weten (helemaal als je ooit zou overwegen met haar te fokken) en een DNA-test lijkt mij goedkoper en veel minder belastend dan een MRI.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:28

Tegenwoordig kun je ook laten testen op dwerg.
Is een röntgenfoto geen optie om te zien of de schedel wel gesloten is?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:45

http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/20 ... aardenras/ . Dit gaat dan over Friezen, misschien ligt het bij shetlanders en minipony's wel wat anders, maar hier staat dat Friese veulens met deze aandoening eigenlijk altijd dood of te vroeg geboren worden.
Dat zou dan toch aangeven dat de jouwe niet officieel een waterhoofd heeft. Dat het een aparte vorm heeft is wel duidelijk inderdaad, toch denk ik niet dat het een officieel waterhoofd is.
Goed dat je dierenarts een MRI overbodig vindt, daar zit toch een behoorlijk prijskaartje aan. Een röntgenfoto is misschien nog wel een overweging waard.
Je zou ook nog een keer contact op kunnen nemen met Utrecht, misschien kunnen zij aan de hand van de foto's wel meer zeggen.
Wel fijn dat je een update hebt gegeven hoor!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:00

Voelt het zacht of hard?
Zou misschien idd een röntgenfoto kunnen overwegen dat kost niet zoveel.

Ct scan voor een mini zit al gauw aan 550-600 euro omdat ze toch onder narcose moeten. Ze passen niet in het apparaat voor enkel het hoofd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:13

Ik heb weleens wat gelezen over een teveel aan fosfor in voer en afwijkingen aan de schedel. Met name bij veulensmdie zemelen gevoerd krijgen. Kan het zoiets zijn?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:47

@Goeroe: Over DNA heb ik niets gehoord. Hoe werkt dat dan? Hebben ze een andere keten?
Fokplannen hebben we trouwens ook helemaal niet met haar. We hebben haar gratis gehad (niet om het aparte hoofd) van een kennis. Het is enkel een weidemaatje voor de andere pony's. En ik men er dan af en toe mee.

@Timokyana, Jet en Zamora: De DA heeft het inderdaad over een röntgenfoto gehad als optie, maar dat zou nog niet heel verhelderdend zijn, omdat niet alles zichtbaar zou zijn wat ze zouden moeten zien (om de conclusie te trekken of het een waterhoofd is of iets anders). Dan zou een MRI toch een veel meer nuttige en betere optie zijn. Ik weet de hele theorie erachter niet meer precies. Ik ben een leek en hij heeft een hele lading info gegeven die dag. Dus hoe het nou precies zat weet ik niet meer.

Het hoofd is hard.

Ik heb geen idee of het aan fosfor in het voer ligt. Ik heb eerder het idee dat je wel vaker van die aparte, niet helemaal kloppende hoofdjes ziet bij mini shetjes. (Al heb ik het nog nooit in die mate gezien als bij deze pony). Ik zou eerder denken dat het komt omdat ze steeds kleiner willen/wilden fokken en dat daarom zoiets ontstaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:00

Geen disch maar een waterhoofd.

Helaas.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:14

Waterhoofd worden nooit levend geboren... een afwijkende schedel kan wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:58

Ik denk dat je er meer aan hebt om een TA goed naar het gebit te laten kijken, soms is er nl niet genoeg plek voor alle tanden en kiezen bij die kleine hoofdjes. Daar buiten is het meer een raar gezicht dan een probleem of ze moet er pijn aan hebben omdat er structuren in de verdrukking komen, maar dan zouden er andere symptomen moeten zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:04

Afwijkingen aan hoofden zie je inderdaad bij die kleintjes vaker, maar meestal zit dat meer in het kaakgedeelte, een enorme overbeet bijvoorbeeld.

Inderdaad op Röntgenfoto's zie je alleen harde structuren ( zoals bot) en geen weke delen etc. Dus je DA heeft wel gelijk dat een MRI ( of een CT-scan) meer laat zien, want daar zie je eigenlijk alle ( bekende) structuren op.

Dat fosfor in het voer zou dan de moeder moeten hebben gehad, maar ik denk toch meer in de richting van inteelt waarbij beide ouderdieren het overerven.

Of de DNA-afwijking bij mini's hetzelfde is als die bij Friese paarden durf ik niet te zeggen, bij Friezen hebben ze de afwijking(en) in het DNA wel gevonden. Met twee ouderdieren die drager zijn heb je dan 25% kans op een veulen met een waterhoofd. Friezen kan je tegenwoordig laten testen, zodat je voor een combi kan kiezen qua dekken met een Fries die die afwijking niet overerft.

Als er gedacht wordt aan verkeerde voeding van de merrie tijdens de dracht ( zoals bijvoorbeeld teveel fosfor), is het niet in het DNA terug te vinden.

Maar ook ik lees alleen maar dat veulens met een waterhoofd niet levend geboren worden, dus ik denk echt dat dat hier niet aan de orde is.

Weet je toevallig ook of de vorige eigenaar ( waar jij haar van gekregen hebt) haar zelf gefokt heeft?