Paard heeft teveel witte bloedcellen en te weinig rode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FenixJL

Paard heeft teveel witte bloedcellen en te weinig rode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 18:47

Er is vandaag een bloedonderzoek gedaan bij Mn paardje.
Half jaarlijkste controle maar nu blijken er echt teveel witte bloedcellen te zijn.. en te weinig rode.
Half jaartje geleden waren de rode goed en de witte op het randje tegen te hoog aan.
Dierenarts zegt dat vanwege het type paard (andalusier) niet zo heel veel uitmaakt.
Maar ik maak me toch een beetje zorgen.
Ik kan vitamine b12 bijgeven en dat zou moeten werken.
Fenix heeft zomereczeem en allergieën voor bepaalde boomsoorten.
We hebben het dit jaar redelijk onder controle maar misschien kan het daar ook mee te maken hebben.
Hij heeft ook heel veel spek op Mn nek vooral zn manenkam.
Hij is al een beetje op dieet minder hooi enzovoorts..
Maar op dit moment kan ik niet rijden vanwege het eczeem aan zijn gezicht het hoofdstel schuurt er op.
Heeft iemand hier ervaring mee met teveel aan witte bloedcellen?
Verder was de bloedtesten goed gelukkig
Hij had bij zn vorige bloedtesten te hoge waardes in zn lever.
Hij heeft daar medicijnen voor gekregen en staat nu een half jaar onder behandeling van een natuur genees kundige.

xx

Mloui

Re: Paard heeft teveel witte bloedcellen en te weinig rode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:06

Heb je de uitslag van het bloedonderzoek? Witte bloedcellen zijn ontstekingscellen, die onderling weer in bepaalde typen verdeeld kunnen worden. Welk type specifiek hoog is, geeft aanwijzingen waar je het moet zoeken. Daarnaast zijn ook de globulines van belang, zogenaamde ontstekingseiwitten. Op basis van deze informatie valt er dus niets over te zeggen. Het zou van de SME vandaan kunnen komen, het kan ook net zo goed van iets anders zijn.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 09:43

Mloui schreef:
Heb je de uitslag van het bloedonderzoek? Witte bloedcellen zijn ontstekingscellen, die onderling weer in bepaalde typen verdeeld kunnen worden. Welk type specifiek hoog is, geeft aanwijzingen waar je het moet zoeken. Daarnaast zijn ook de globulines van belang, zogenaamde ontstekingseiwitten. Op basis van deze informatie valt er dus niets over te zeggen. Het zou van de SME vandaan kunnen komen, het kan ook net zo goed van iets anders zijn.

Ik heb het bloed onderzoek zal het even proberen hier neer te zetten :)!

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 09:45

Afbeelding
Afbeelding

Hier is de uitslag

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:04

Zowel mcv en mchc hebben te maken met de rode bloedcellen. Maar wat het inhoud dat de ene aan de lage kant is (echt bijna binnen de normaal waarden) en de andere te hoog is zou ik niet weten. Ik zou de da dit de test heeft gedaan vragen om uitleg.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:10

Kan het ook te maken hebben met rodebloedwormen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:16

Heeft niet zoveel met witte bloedcellen te maken.

De eerste rode waarde geeft aan dat de rode bloedcellen net even kleiner zijn dan dat binnen de normaal waarden past.

De tweede rode waarde geeft aan dat de gemiddelde concentratie hemoglobine in de rode bloedcellen verhoogd is.

Maar ik zou dit gewoon navragen bij de dierenarts. Niet bij een natuurgeneeskunde of op bokt.
De dierenarts weet wat hij gemeten heeft, en kan de waarden interpreteren.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 08:52

De dierenarts had me ook uitleg gegeven maar ik maakte me toch nog zorgen ik denk dat ik haar morgen nog even terug bel.
Ze gaf aan dat het niet heel erg was aangezien het type paard en vanwege zn zomer eczeem..
maar toen ze net aankwam zei ze moet ik hem testen op cushing volgens mij haalde mij door de war met een andere klant of er was miscommunicatie maar ik schrok wel even.
En aangezien suikers in verband staan met cushing zit het me toch niet zo lekker.
Fenix kan namelijk niet goed zn suikers verwerken dat heeft met die zomereczeem en allergieën te maken en het type paard.
Nu krijgt hij voer met weinig suikers maar toch heeft hij echt een spek nek je ziet al het vet gewoon zitten.
Ik kan niet rijden op dit moment omdat het eczeem op zn gezicht zo erg is dat het hoofdstel er op zit en ik ben al aan het kijken voor een ander hoofstel die ik misschien wel zou kunnen gebruiken die anders is opgesteld.
Hij staat wel lang buiten maar verder heeft hij nu geen beweging dus dat helpt ook niet erbij.
En hij heeft ook echt een hangbuik nu.
Ik zal morgen nog een keer contact met de dierenarts opnemen want het zit me toch niet lekker.
Ze gaf aan dat vitamine b12 geven zou helpen dus doe ga ik morgen ophalen

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 17:32

Verder niemand??

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:50

Heb je nog contact gehad met de da voor meer duidelijkheid? :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:21

Als je je zorgen maakt zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts, die kan dit het beste uitleggen, zeker in combinatie met jouw paard.

Zoals al eerder aangegeven, de waarden van de witte bloedcellen liggen binnen de normaal waarden. Waarom dacht je dat ze te hoog waren?

Enige afwijkende is dus de MCV en De MCHC. MCV is mean cell volume, en hiermee bedoelen ze het gemiddelde volume van de erytrocyten (rode bloedcellen) en wordt berekend met: hematocriet/erytrocyten.
MCHC is gemiddelde hemoglobine concentratie per erytrocyt en wordt berekend door: hemoglobine/hematocriet. Je ziet in de uitslag dat de hematocriet ook aan de lage kant ligt. Het zou dus goed kunnen dat dat met elkaar in verband staat. Hematrocriet is het volume van het bloed dat door erytrocyten wordt ingenomen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hematocriet
Maar, hier kan je dierenarts je veel meer over vertellen en zeker wat de consequenties zijn voor je paard. Hoewel het is nog niet heel schokkend uit ziet.

Gezien je enkele keren de harde manenkam en suikergevoeligheid noemt, bedoel je wellicht dat je hem verdenkt op insuline resistentie?

hagelslag schreef:
Kan het ook te maken hebben met rodebloedwormen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Als de uitslag was geweest dat er inderdaad weinig rode bloedcellen aanwezig waren (anemie) en wel veel witte (wat hier nu niet lijkt) en met name de eosinofiele granulocyten, welke wijzen op een parasitaire infectie, dan is de kans groot dat het paard rode bloedwormen heeft. Wellicht nu alsnog, daarover zou de da meer kunnen vertellen.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:48

Eight schreef:
Heb je nog contact gehad met de da voor meer duidelijkheid? :)

Ik heb nog contact gehad met de dierenarts en die gaf aan dat ik vitamine b12 bij kon geven(spuitjes)
Dierenarts komt over 2 weken weer langs en dan ga ik nog een keer in overleg of het op lange termijn uit maakt als dit zo blijft..

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:56

Zou je denken dat die rode bloedwormen heeft?

Jaa ik denk dat het ook iets met zn suikers te maken heeft ..
Of misschien een beschadiging aan zn lever opgelopen.
Toen ik hem kocht had hij problemen met zn lever is nu onder controle maar zn lever waardes zijn wel slecht geweest.
Hij heeft ook een zware castratie gehad was helemaal gaan ontsteken |(

De dierenarts gaf aan dat er teveel witte bloedcellen waren of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
Zou het schade kunnen aan richten als dit op lange termijn zo blijft

ze komen over 2 weken foto's maken
Wilde ik toch voor de zekerheid doen

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:58

Afbeelding
Afbeelding

Deze was van 1-12-2016

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:03

Ik ben geen expert (dat is de da) maar de leverwaardes lijken niet heel gek te zijn. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Eigenlijk over het gehele bloedbeeld (nog) niet. Of ie bloedwormen heeft weet ik ook niet, de waardes springen er daarvoor niet uit, maar dat is geen 100% zekerheid. Ook dat kan je weer bespreken.

Witte bloedcellen zijn verhoogd als er sprake is van een afweer reactie op een infectie, allergie, parasiet etc. Hier liggen de witte bloedcellen zo te zien binnen de normaal waarde, dus lijkt er niets dringends aan de hand te zijn. Maar wederom, zekerheid van je DA geven.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ze insulineresistentie testen, maar dat zou ik als je hem ervan verdenkt ook overleggen met de da.
Maak anders een lijstje met al je vragen en vraag gerust door als er iets onduidelijk is. Je maakt je zorgen en zo te lezen voelt hij zich niet fit, dus hopelijk komen jullie eruit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:23

Over de suikers zou ik me ook geen zorgen maken, de glucose zit toch mooi laag, dus insulineresistentie lijkt me onwaarschijnlijk.

Als ik kijk op deze site: https://www.hematologienederland.nl/normaalwaarden (weliswaar voor mensen), dan zou bij vitamine B12-tekort de MCV juist verhoogd zijn. Te laag wijst eerder op ijzergebrek, al zou ik dat in jouw geval dan laten onderzoeken ipv gewoon extra ijzer te voeren, teveel is ook slecht voor de lever.

Eerlijk gezegd zou ik es terugbellen naar je DA als die goed uitgeslapen is, of de resultaten voorleggen aan een andere DA, want wat die je verteld heeft, zie ik hoegenaamd niet terug in je resultaten. Maar ben het er wel mee eens dat je je geen zorgen hoeft te maken. Enige wat ik eventueel zou overleggen/overwegen is ontworming, al zouden de eosinofielen dan verhoogd moeten zijn, en dat is nu ook niet het geval.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 21:30

Jaa inderdaad ik zie het ook te laag is juist ijzer gebrek!
Ik dacht hoefbevangenheid maar dat was het gelukkig niet!!
Ik heb deze week even aangekeken met rijden maar hij is zo lusteloos :(
Normaal is hij niet te houden en nu valt die na paar passen draven al terug ik de stap hij wil niet meer rijden eigenlijk..
Hij staat elke keer stil en wil naar de poort toe lopen en uit zn stal komen wil hij ook niet meer graag terwijl hij normaal uit zn stal vliegt..
Ik maak me steeds meer zorgen probeerde vandaag Mn dierenarts te bereiken maar die hadden een feestdag.
Heb nog wel het bloedverslag naar iemand anders gestuurd die gaat er naar kijken

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:10

Je zou voor de zekerheid een cushingtest kunnen laten doen...de symptomen klinken wel die richting op..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:25

FenixJL schreef:
Jaa inderdaad ik zie het ook te laag is juist ijzer gebrek!
Ik dacht hoefbevangenheid maar dat was het gelukkig niet!!
Ik heb deze week even aangekeken met rijden maar hij is zo lusteloos :(
Normaal is hij niet te houden en nu valt die na paar passen draven al terug ik de stap hij wil niet meer rijden eigenlijk..
Hij staat elke keer stil en wil naar de poort toe lopen en uit zn stal komen wil hij ook niet meer graag terwijl hij normaal uit zn stal vliegt..
Ik maak me steeds meer zorgen probeerde vandaag Mn dierenarts te bereiken maar die hadden een feestdag.
Heb nog wel het bloedverslag naar iemand anders gestuurd die gaat er naar kijken

Zijn dit ook de symptomen waarna je hebt besloten bloed te laten prikken, of waren er andere klachten?

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 13:40

Er waren eigenlijk geen klachten ik wilde zn bloed weer laten testen elke half jaar.
En ze kwam even kijken naar zn zomer eczeem want rond zn ogen werd hij kaal en wat wondjes.
Dat ga nu beter gelukkig
Het is eigenlijk daarna gekomen