Gallen bij jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Gallen bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 20:13

Beste bokkers,

Sinds eind februari heb ik een jonge pony gekocht van 5 jaar oud. Pony is gekeurd. Helaas eind maart heeft ze haar voor been aangetikt met een bult op de pees als gevolg. Pees gescand en gelukkig geen beschadiging aan de pees. 6 weken lang heb ik maximaal een kwartier mogen draven op haar. Ivm met mijn vakantie heb ik 10 weken een kwartier gedraafd en dit ongeveer 3 keer per week. Na een controle mag ik het werk weer volledig op pakken met de pony. Nou is mij op gevallen dat als ze 's avonds op stal komt ze in alle vier kogels vocht heeft zitten. 'S ochtends is dit weer weg. Ik heb een beetje op internet gekeken en dit zou overbelasting kunnen zijn, echter kan ik mij dit niet heel erg voorstellen omdat ik 2/3 keer per week maximaal een half uurtje rij. Soms een 4 de keer stap ik buiten een kwartiertje. Pony staat wel de hele dag buiten en heeft behoorlijk wat energie ik zie haar paar week zeker een aantal keer in volle galop door het land gaan, en dit gaat echt kei en kei hard. Zou het hier mee te maken kunnen hebben? De dierenarts is geweest en heeft een supplement gegeven voor haar gewrichten en wat iets ontstekingsremmend werkt, ik hoop dat dit helpt. Ik heb een foto van een van haar kogels gemaakt op alle vier de benen is het deze gradatie, echter is er soms ook zo goed als niets.
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:18

Is de pony gevoelig verder op de benen? Zo niet, zou ik me niet te veel zorgen maken en op je dierenarts vertrouwen. Verder met een jonkie gewoon heel rustig aan doen. Heel rustig het werk opbouwen. Lekker stappen op het harde en vooral de voeten goed bijhouden. Niet in te zware bak laten werken en voorzichtig met korte wendingen. Meer kun je niet doen denk ik.

Oh misschien 25/7 buiten laten dan houd ze zich misschien wat rustiger en smorgens geen vocht in de kogels.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 20:33

piezze schreef:
Is de pony gevoelig verder op de benen? Zo niet, zou ik me niet te veel zorgen maken en op je dierenarts vertrouwen. Verder met een jonkie gewoon heel rustig aan doen. Heel rustig het werk opbouwen. Lekker stappen op het harde en vooral de voeten goed bijhouden. Niet in te zware bak laten werken en voorzichtig met korte wendingen. Meer kun je niet doen denk ik.

Oh misschien 25/7 buiten laten dan houd ze zich misschien wat rustiger en smorgens geen vocht in de kogels.

Ze is absoluut niet gevoelig op haar benen. Toen ze haar pees had aangetikt liet ze duidelijk zien dat ze pijn had, nu is dat niet het geval. 24/7 Zou mogelijk een goede oplossing kunnen zijn. Ik denk dat ik haar 2x per week in de bak ga trainen en 2x in het bos, zo hoef ik ook minder wendingen te rijden. (ze is nog al een boefje in de bak)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:10

Dit komt vaker voor bij sommige jonge paarden die net in het werk staan.

Ik ga mee met piezze, gewoon rustig aan doen in het werk en opbouwend belasten. 24/7 buiten is altijd goed voor de benen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 11:10

Elisa2 schreef:
Dit komt vaker voor bij sommige jonge paarden die net in het werk staan.

Ik ga mee met piezze, gewoon rustig aan doen in het werk en opbouwend belasten. 24/7 buiten is altijd goed voor de benen.

Bedankt voor je reactie, ik ben gelukkig nu iets gerust gestelder al hou ik het goed in de gaten. Ik zei trouwens dat 24/7 een goede optie is maar ze heeft het juist als ze op stal komt en sochtends is het weg. Het lijkt dus alsof ze juist op stal rust krijgt in haar benen.

Elisa2

Re: Gallen bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:17

Dat vind ik wel apart..maar lijkt mij dat het op stal staan dan iig niet slecht voor haar is.

Heeft ze dit al vanaf dat je haar gekocht hebt?

4 dikke benen kan soms ook veroorzaakt worden door teveel eiwitten..gras of kuilvoer bijv.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 23:24

Elisa2 schreef:
Dat vind ik wel apart..maar lijkt mij dat het op stal staan dan iig niet slecht voor haar is.

Heeft ze dit al vanaf dat je haar gekocht hebt?

4 dikke benen kan soms ook veroorzaakt worden door teveel eiwitten..gras of kuilvoer bijv.

Nee toen had ze dit niet, maar daar stond ze ook alleen op stal. Dus het zou best eiwitten kunnen zijn. Ze staan op kort gras maar het gras groeit ze wel in de mond op het moment.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:52

Ah grote kans dat dat het is..je kan het uit proberen door even een dagje paddock oid te doen en geen gras.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:24

Gebeurt ook wel nadat ze een hele dag in de wei hebben gestaan, dan zijn ze idd de volgende ochtend weer verdwenen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:33

Mijn 5 jarige ruin heeft ook gallen op de achterbenen.. dit is helaas het gevolg van slaan tegen de wanden van de box.. heeft er verder totaal geen last van en is niet beperkt in het werk.