Ervaring en advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Ervaring en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 17:38

Twee weken geleden haalde ik een kleine teek bij mijn paard uit zijn neus, hij kan er niet langer dan 24 uur gezeten hebben dus dat is gunstig.

Echter staat mijn paard vanaf het begin van de week met dikke klieren in zijn hals, hoest hij wat en is hij vrij stijf..lijkt wat gevoelig op de spieren ook. Verder wel gewoon alert en eet normaal.

Normaal zou ik denken dat hij gewoon een virusje heeft en het aan kijken. Maar nu heb ik die tekenbeet in mijn achterhoofd dus maakt ik me wat meer zorgen.

Wie heeft er ervaring met tekenbeten bij paarden? of iets soortgelijks meegemaakt?

Hilary

Re: Ervaring en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:01

Mijn paarden hebben regelmatig een teek. Ze zijn beide (en hun kuddegenootjes ook) onder behandeling bij holistische praktijk Den Hoek. Tijdens het tekenseizoen hebben we ze meestal op een wisselregime van Phytonics Detox (1 maand), a.p.p. (1 maand) en microcomp (1 maand) (en dan weer opnieuw het hele riedeltje). Aan het eind van het tekenseizoen laten we alle pony's doormeten bij Den Hoek om te testen op Lyme.

Ik heb geen idee of Lyme via bloed aangetoond kan worden bij paarden; als het mogelijk is, zou ik dat zeker doen in dit geval. Hoe te behandelen is dan weer een tweede, geen idee hoe reguliere DA's hiermee omgaan...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:44

Elisa2 schreef:
Twee weken geleden haalde ik een kleine teek bij mijn paard uit zijn neus, hij kan er niet langer dan 24 uur gezeten hebben dus dat is gunstig.

Echter staat mijn paard vanaf het begin van de week met dikke klieren in zijn hals, hoest hij wat en is hij vrij stijf..lijkt wat gevoelig op de spieren ook. Verder wel gewoon alert en eet normaal.

Normaal zou ik denken dat hij gewoon een virusje heeft en het aan kijken. Maar nu heb ik die tekenbeet in mijn achterhoofd dus maakt ik me wat meer zorgen.

Wie heeft er ervaring met tekenbeten bij paarden? of iets soortgelijks meegemaakt?

Weet je zeker dat het van die teek is? Dikke klieren lijkt wel op droes.

Elisa2

Re: Ervaring en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 08:18

Dankje Hilary, daar kan ik wat mee!

Ik ben bekend met droes Anjali, maar zo dik zijn de klieren niet..gewoon wat opgezet en beide kanten. {droes is vaak een bal/ bult onder de keel en zijn ze veel zieker}