Er is net nog een artikel geplaatst over dat mensen zich er niet te druk om moeten maken.
Babootje
Geplaatst: 05-07-17 13:19
@Jaime: inderdaad Ik ga ervan uit dat het niet zover komt. En als het zover komt (in het geval een paard met ziekteverschijnselen in de buurt van jouw paard) dan is van vrijwilligheid geen sprake meer. Alle paarden die in aanraking zijn geweest van een paard met ziekteverschijnselen zullen moeten worden getest.
Vrijwillig testen (dus zonder een paard met ziekteverschijnselen in de buurt) kan niet, bestaat nog niet en als het zou kunnen zou ik het zeker niet doen. De gevolgen zijn namelijk nogal groot al je paard drager blijkt te zijn.
Jet
Geplaatst: 05-07-17 15:00
Ik stem niet. Ik zeg nee, maar niet omdat het geëuthanaseerd gaat worden, in Nederland is dat aan de eigenaar, hoe krom ook. Dus eigenlijk klopt de poll niet . Maar ik zeg nee, omdat ik het onmogelijk vind om alle paardeneigenaren waarvan mijn paard met hun paarden de afgelopen drie maanden in aanraking is geweest ( of in de buurt) op kosten te gaan jagen omdat hun paard ( dat dus ook geen ziekteverschijnselen heeft) dan ook getest moet worden als de mijne positief getest wordt als drager. Nu is toevallig de mijne al dik drie maanden niet van het erf af geweest, maar normaal gesproken ga ik regelmatig op pad met haar, je komt een ruiter en paard tegen in het bos, je weet niet wie het is, wat dan? Stel dat dat twee weken voor de test was, hoe achterhaal je ooit nog wie dat was...
Nou ja, als er getest moet worden, doe ik natuurlijk mee, maar niet zomaar voor de "leuk".
En om die reden denk ik dat er toch geen houden is aan het virus. Stel, je hebt zonder te weten een besmet paard. Je gaat ermee wandelen of op wedstrijd in een gebied met enkele muggen, hop enkele paarden besmet. Die gaan naar hun stal: stalgenootjes besmet. Die gaan ook eens wandelen, komen een paard tegen, hop dat paard besmet, die steekt zijn stalgenoten dan weer aan en zo gaat het cirkeltje verder...
Daarom heb ik gekozen voor misschien op advies van dierenarts. Ik ga niet zomaar geld weggooien. Wordt het paard er van verdacht of zouden er anderen zijn op de stal waar mijn paard staat die besmet zijn, dan zou ik het wel testen