Schimmelinfectie of wat anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Schimmelinfectie of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 17:48

Hoi!

13 juni vond ik op mijn paard dit bultje, waarvan ik dacht dat het een insectenbeet was:

Afbeelding

Ook had hij op zijn elleboog dit wondje, maar dat komt door de ijzers die te scherp zijn (daar is aan gewerkt inmiddels):

Afbeelding

Ik heb even gekoeld en op het ijzer-wondje levertraanzalf gesmeerd.

17 juni zag het er ineens zo uit:

Afbeelding
Dacht dat dit kwam van een schurende buikflap van de vliegendeken. Ben dit ook gaan 'behandelen' met levertraanzalf.

30 juni schrok ik echter van wat ik aantrof... Dit doet mn hart toch een beetje zeer, en Alex heeft er ook flink last van. Heb zijn vorige eigenaresse de foto's gestuurd (veterinaire diergeneeskundige) en zij raadde aan te deppen met betadine en het niet af te sluiten met zalf.

Afbeelding

Vandaag 2e keer gedept met betadine en betadinezalf en het ziet er zo uit |( (met flits en dus vochtig van betadine)

Afbeelding

Afbeelding

Vorige eigenaresse (noem haar even F) zou zalf gaan maken dus heb haar de foto's weer geappt, als ze de zalf nog niet heeft morgen maar de plaatselijke dierenarts bellen? Wat kan dit zijn en wie komt het bekend voor?
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 03-07-17 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke1495

Re: Schimmelinfectie of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:56

Potverdorie, kan je niet helpen maar wat ziet dat er naar uit! :(:)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:05

Zal zelf niet gaan dokteren maar inderdaad gewoon de vet morgen ff bellen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:07

DA laten komen is hier enigste zinnige advies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:12

Die van 17 juni ziet er wel uit als schimmel.
Daar had ik dan ook even de dierenarts gebeld.
En zoals het er nu uitziet begrijp ik nog minder dat je die nog niet hebt gebeld.
En dan ben ik toch echt iemand die niet meteen bij elk dingetje naar de dierenarts rent.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:14

Lijkt mij logisch dat je de DA gaat bellen en niet zelf wat gaat proberen...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 18:21

Ho ho, ik ben dus in overleg met F. Zij heeft jaren bij een reguliere dierenarts gewerkt en is paraveterinair afgestudeerd. Ik doe niet niets en ook niet zomaar iets.
Ben niet bekend met schimmel en hij had een nieuwe nylon vliegendeken. Zo gek is het toch niet dat ik dacht dat het schuurde?

F. is nu aan t overleggen met een oud-collega want vond het er agressief uit zien. Als zij het niet weet bel ik morgen de DA, dat was inderdaad het plan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:25

Een paraveterinair is geen DA en op foto's kan je vaak niet alles waarnemen wat je in het echt wel kan zien. Dit ziet er rottig genoeg uit om naar DA te gaan, danwel DA te laten komen ook al valt het paard hier niet meteen aan om.

Oveigens weet ik niet of je wil rijden, dat is nu ook niet echt mogelijk nog een reden om er snel naar te laten kijken.
En bedoel je niet elleboog ipv hak?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 18:29

Ik bedoelde inderdaad elleboog.
Rijden heb ik niet meer gedaan omdat het nu ook op de plek van de singel komt, uiteraard.
Morgen bel ik de DA.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:43

Kan ook een allergische reactie zijn op dat wat je smeert. Daarbij is die F geen dierenarts en kan en mag dus geen diagnose stellen. Morgen gelijk bij openjng praktijk bellem em de dierenarts laten komen.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:02

Een oud stalgenootje heeft ook zoiets met haar paard gehad. Het is even geleden, maar het lijkt er sterk op. Dit paard heeft van de da een paar dagen ontstekingsremmers gekregen. Daarna heeft hem behandelt met groene leem en honingzalf. Miss heb je er wat aan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 19:32

Thats_Me schreef:
Kan ook een allergische reactie zijn op dat wat je smeert. Daarbij is die F geen dierenarts en kan en mag dus geen diagnose stellen. Morgen gelijk bij openjng praktijk bellem em de dierenarts laten komen.

Daarom heb ik maar 2 dagen gesmeerd met de levertraanzalf, dacht ook zoiets.

Nou, F heeft contact gehad met haar collega (DA! uit Aalten) en hij zegt ook schimmel. Wel met jeuk op sommige plekken en dat past niet bij schimmel. Hij geeft aan te behandelen met Imaverol, 3x wassen. Zonder recept hier in Winterswijk te halen als t goed is en anders moest ik naar Aalten komen. Morgenvroeg meteen halen dus, duimen voor verbetering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:35

Ik hoop dat hij het vanaf een foto bij het rechte eind heeft. En imaverol op open plekken, niet leuk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:41

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een schande dat je niet gewoon een dierenarts laat komen voor zoiets.

Ik bel zeker niet zomaar de dierenarts, maar ga met dit soort dingen echt geen centen uitsparen en het paard een paar dagen zo laten staan in afwachting van..

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:09

Jeukt het?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:34

Misschien een gekke vraag,maar welke vliegendeken heb je voor hem? 1 die behandeld is met Vamoose toevallig?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:40

Ik zou op open plekken niet zo maar Imaverol smeren zonder dat er een dierenarts is geweest.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:46

Is dit geen bacteriele infectie bovenop een onbehandelde schimmelinfectie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 02:37

Oei ziet er niet fraai uit, wat een nare plekken. Zoals het zich nu uit, zou ik ook denken aan een bacteriële infectie, naast een mogelijke schimmel infectie.

Sterkte en beterschap voor Alex!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:58

Nu pas de da :oo

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:14

Ziet er heel bekend uit. Vooral de jonge paarden hebben er erg veel last van gehad. Wij hebben een week lang dagelijks behandeld met imaverol. Daarna werd het duidelijk beter en hebben we de behandeling om de dag of 2 dagen voort gezet tot de plekken helemaal heel/verdwenen waren.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:50

Vamoose? Wat is dat? Had de Bucas buzz off rain met buikflap en dacht dus dat die geschuurd had.

En ja, ik heb te veel vertrouwd op iemand anders en de volgende keer komt de DA dus eerder. Duidelijk mn eerste eigen paard en fouten horen daar helaas bij..

DA is gisteren geweest en ben gisteren ook eerst begonnen met Imaverol. Moest vandaag bellen als er geen verandering was voor evt antibiotica. Ben er zonet geweest en het ziet er al een stuk rustiger uit. Hoop dat dit het was en ik mag leren van deze inschattingsfout.

Afbeelding

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:58

Het ziet er inderdaad al rustiger uit! Dat is heel fijn!

Hoop dat het snel hersteld en voor jou een goede les toch? :(:)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:04

Fijn dat het goed is opgelost nu, als het goed is zie je snel resultaat bij Imaverol :)