te veel elektrolyten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maad_dfhhl

te veel elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 10:28

Heey
ik heb een pony en hij zweet de laatste tijd best veel, nu ben ik bang dat hij een elektrolyten tekort heel omdat hij een beetje duf word en een hele doffe vacht heeft ineens... nu zit ik te denken om electrolyten over zijn eten te doen maar wanneer raden jullie aan om dit te doen, op welke momenten en he je liever elektolyten tekort of elektrolyten te veel? Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen want ik zie zo veel op internet dat ik niet zo goed meer weet wat ik moet geloven en waar ik naar moet kijken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:32

Elektrolyten teveel kan niet, in die zin dat die gewoon weer worden uitgeplast. Langdurig teveel geven is dan natuurlijk niet goed, maar zo snel geef je niet teveel. Zeker niet als je het alleen geeft als hij flink gezweet heeft. Doseringen op de verpakking aanhouden kom je al een heel eind mee ;)

En zorg sowieso ook voor een zoutblok, kan hij zelf ook aanvullen op het moment dat hij daar behoefte aan heeft.

Doffe vacht kan meerdere oorzaken hebben, maar idd ook door uitbleken in de zon als het (zoute) zweet zo opdroogt in de zon.
Krijgt hij verder wel voldoende mineralen binnen?

maad_dfhhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 13:45

Djilna schreef:
Elektrolyten teveel kan niet, in die zin dat die gewoon weer worden uitgeplast. Langdurig teveel geven is dan natuurlijk niet goed, maar zo snel geef je niet teveel. Zeker niet als je het alleen geeft als hij flink gezweet heeft. Doseringen op de verpakking aanhouden kom je al een heel eind mee ;)

En zorg sowieso ook voor een zoutblok, kan hij zelf ook aanvullen op het moment dat hij daar behoefte aan heeft.

Doffe vacht kan meerdere oorzaken hebben, maar idd ook door uitbleken in de zon als het (zoute) zweet zo opdroogt in de zon.
Krijgt hij verder wel voldoende mineralen binnen?

Hij krijgt 3x per dag een kwart sportbrok en staat een paar uur per dag op de wei dus ik denk het wel... hij heeft in zijn stal trouwens ook een zoutblok hangen

Rena100

Re: te veel elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:12

Ik geef mijn bijrijdpaard alleen elektrolyten als hij gezweet heeft, maak in een stapritje buiten en zweet hij niet, dan geef ik hem ook niets.