Interesse: wat doet droogte met een weide qua tekorten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Interesse: wat doet droogte met een weide qua tekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 19:54

Hoi.

De titel is wat krom, maar ik wist niks beters. :+
Ik vraag me af of er specifieke dingen zijn die veranderen van het weer laatste tijd, en of er dan typische tekorten kunnen ontstaan die bij het weer laatste tijd passen.
Mij valt het op dat mijn pony minder snel dik wordt van het gras, maar de behoefte aan vitamine E lijkt nu hoger te liggen als ik had gedacht icm het gras.
Ook vraag ik me af wat dat bijvoorbeeld met selenium en magnesium doet.
Weet iemand dat? Ik loop daar al een week of 2 mee rond in mijn hoofd dus ik hoop eigenlijk dat iemand daar meer van weet. :)

Ik hoor het graag. :j

Sim

Re: Interesse: wat doet droogte met een weide qua tekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:58

Ik ben wel benieuwd waar jij op baseert dat de behoefte aan vitamine E nu groter zou zijn?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:06

Sim schreef:
Ik ben wel benieuwd waar jij op baseert dat de behoefte aan vitamine E nu groter zou zijn?

Ik had zijn voer wat verhoogd, en op die basis icm het gras hoopte ik dat hij het zonder zijn pilletje vitamine E wel zou redden.
Het tegendeel bleek waar, hij werd alsnog duidelijk stijf en dat had ik niet aan zien komen eerlijk gezegd, ik schreef ook als ik gedacht had.
Dus op basis daar van was ik even nieuwsgierig, vooral de vraag wat doet het met gras, die droogte.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:05

Ah zo, ik wist niet dat je je paard een pil vitamine E bijvoert. Kwam die srijheid dan niet gewoon doordat je die pil niet geeft ipv dat er niks in het gras zou zitten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 22:56

Sim schreef:
Ah zo, ik wist niet dat je je paard een pil vitamine E bijvoert. Kwam die srijheid dan niet gewoon doordat je die pil niet geeft ipv dat er niks in het gras zou zitten?

Nou ik geef iets van 270 mg, dat is niet megaveel, en met die uren gras hoopte ik dus dat dat op hetzelfde uit zou komen.
Niet dus, hij zit nu muurvast in zijn lijf en als ik pech heb kan ik nog een dierenarts laten komen ook.
Nu weet ik 90% zeker dat het zijn spieren zijn, maar mocht ik een chiropractor bellen bel ik voor de zekerheid er een die ook dierenarts is.
Hij loopt nu aan de dubbele longe, we doen braaf oefeningen, vrijheidsdressuur en van de week met balkjes wat gedaan.
Hij is al veel losser als 4 dagen geleden maar we zijn er nog niet. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:58

Hm het lijkt mij dat door de droogte het gras minder groeit dus dat er sowieso minder voedingsstoffen in zitten dan. En kort gras bevat meer suikers/ fructanen en daar kan een paard ook stijf van worden als het daar gevoelig voor is.

Verder denk ik dat qua magnesium en selenium e.d het sowieso per weiland verschillend is..ligt aan de bemesting. Als je wilt weten of er genoeg daar van in jouw weiland aanwezig is dan kun je daar volgens mij achter komen dmv een bodemonderzoek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:11

Elisa2 schreef:
Hm het lijkt mij dat door de droogte het gras minder groeit dus dat er sowieso minder voedingsstoffen in zitten dan. En kort gras bevat meer suikers/ fructanen en daar kan een paard ook stijf van worden als het daar gevoelig voor is.

Verder denk ik dat qua magnesium en selenium e.d het sowieso per weiland verschillend is..ligt aan de bemesting. Als je wilt weten of er genoeg daar van in jouw weiland aanwezig is dan kun je daar volgens mij achter komen dmv een bodemonderzoek.

Juist als het niet groeit maakt het geen of veel minder fructaan aan. Zodra het gaat regenen schiet het gras de lucht in en krijgt het een fructaanpiek (of eigenlijk natuurlijk andersom: ipv 2 zijn er ineens weer 3 van de 3 dingen die een plant nodig heeft en dus kan hij weer harder groeien).