Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poulainspony
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-02-17

Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 01:08

Hallo,
Jullie kennen mij hier waarschijnlijk niet, maar ik ben kim. Ik ben al vaak geholpen geweest door jullie ervaringen, maar dit maal kamp ik met een probleem welke ik hier nog niet ben tegen gekomen, noch kan vinden. Maandag hebben we onze 14 jarige welsh pony Jacky met verlammings verschijnselen op de weide gevonden. Hij kon zijn achterhand niet meer gebruiken. Gevoel en beweging was er nog, maar de coördinatie om te kunnen wandelen en opstaan niet meer. Wat het is, hoe het is gebeurd en waarom al die vragen spoken nog steeds door mijn hoofd. Geen enkel spoor van gekkigheden, giftige planten of bomen, een discussie tussen hem en zijn vriend of weggegleden in de weide was te vinden. Met behulp van de brandweer, dierenarts en vrijwilligers hebben we hem veilig en wel naar de kliniek in Merelbeke kunnen brengen. Daar hebben ze ons goed geholpen, maar helaas bestaan er geen mogelijke onderzoeksmethoden om een oorzaak te kunnen vinden. Wat ze wel hebben kunnen onderzoeken is dat zijn impulsen vanuit de hersenen naar de benen nog erg goed functioneren. Niet 100%, maar wel voldoende om door te zetten. Met cortizone, pijnstillers en vitamines om zijn zenuwen te ondersteunen moeten we het nu doen. Heel veel geduld en hopen dat er kleine veranderingen komen. Jullie denken vast, waarom heb je hem niet vredig laten gaan? Wel ik vraag het mij nog elk moment ook af. Maar eens je aan zijn stal staat en hem daar vredig ziet eten en gewoon normaal doen (ook al hangt hij in een harnas) weet je waarom je hem toch nog een kans wil geven. Hij heeft niets van symptomen van een virus of vergiftiging. Zijn bloeddruk, hartslag en temperatuur is normaal. Hij eet goed kan mesten en zich minimaal verplaatsen. Wat ze vermoeden is een trauma of tumor vooral omdat het zo plots is gebeurt. Wat ik wel weet is dat hij niet gemakkelijk kan plassen en hij niet zo goed met zijn staart naar de vliegen kan slaan. Wel kan hij zijn achterbenen opheffen, op rust zetten en wat verplaatsen. Ik hoop dat er ergens verbetering komt zodat ik hem niet hoef te laten gaan, en we toch nog iets voor hem kunnen doen. Zodat hij weer pony kan zijn en lekker kan lopen. Ook weet ik dat ik dit scenario zoals het nu is niet lang wil aanhouden. Want dit is echt geen leven voor hem. Welke keuze ik ook nog zal moeten maken, toch vraag ik jullie graag naar advies. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand waar ik zo'n harnas kan aanschaffen of huren indien we beslissen hem verder te laten vechten. Wees aub begripvol voor wat ik met jullie deel. Het is voor mij niet gemakkelijk dit zo te plaatsen.
Dankjewel,

Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 01:20

Agradi heeft sowieso wel een koelift in het assortiment. Als je op koelift zoekt kom je wel meer harnassen tegen. Succes met je pony. Ik duim dat het goed komt.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 30-06-17 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 01:23

Jeetje. -O- Ik heb hier geen ervaring mee.
Eén ding wil ik je meegeven, spreek een tijd met jezelf af. Hoe moeilijk dat ook is. Dit móet een oorzaak hebben. En die oorzaak móet te vinden en te behandelen zijn. En dat mag niet lang duren. :(:)

Als er een behandelbare oorzaak is kun je dit accepteren. En dat ook van de onwetende en slechts lijdende pony verwachten. Want er is uitzicht. Dat wéét jij!

Maar zonder oorzaak of iets wat niet te behandelen valt mag deze situatie niet lang duren. Mijn enige advies is een second opinion vragen. Een ander inzicht biedt wellicht uitsluitsel, zekerheid of hulp.

Een hele nare situatie, veel sterkte :(:)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 01:43

Allereerst wat een nare situatie TS!
Ik heb een keer van dichtbij meegemaakt dat een paard van de een op de andere dag van achteren verlamd raakte. Ook zonder aanwijsbare reden.
Dit paard is toen ook op de cortico's gezet en zou met 3 dagen moeten verbeteren. Dit gebeurde echter niet, zij verslechterde eerder. Diagnose was toen vermoedelijk een hersentumor. Daarop is besloten de merrie in te laten slapen.
Jouw pony "staat" nog rechtop, deze merrie lag alleen maar.

Moeilijk hoor, zo naar als je niet weet wat het precies is!
Sterkte ermee! :(:)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 03:36

Allereerst heel veel sterkte, toen ik je post zag moest ik direct denken aan hetgeen suffie vandaag in het dbt 2017 deelde, weet niet of ee bij jou ook rhino is uitgesloten. Maar hier een link naar het topic
[KS] [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Als je even een pagina terug leest zie je haar eigen post en nog wat verder terug nog meer.

Duim voor je pony, hij ziet er nog heel attent uit op de foto.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 06:15

TS ik zit helaas op dit moment in hetzelfde schuitje, al is mijn pony op dit moment minder dan die van jou. Die van mij kan niet meer plassen en mesten en daarom gingen alle alarmbellen richting de neurologische Rhino. Verder is ze "van voren" ook attent, eet en drinkt goed, geen koorts. Ze staat nog wel zelf, maar is duidelijk de coördinatie over haar achterhand kwijt.

Inmiddels zijn alle uitslagen van het bloed binnen en heeft ze geen virus of ontsteking, dus zeg het maar. Die van mij staat in Lienden. Vandaag wordt hier de beslissing gemaakt. Ze heeft sinds gisteren andere medicijnen gekregen wat zou moeten werken op het zenuwstelsel en dan zou ze vandaag toch langzaam vorderingen moeten laten zien.

Jij ook heel veel succes :(:)

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:41

Is je paard ingeënt tegen Rhino? Zoja welk vaccin? Evt. via pb...

Mijn paard is sinds vorig jaar ook gediagnosticeerd met ataxie. Niet zo ernstig als die van jou, hij kan nog staan, mesten en plassen en stapt ook nog vrolijk rond in de wei. Maar hij heeft wel (ernstige) coördinatiestoornissen in zijn achterhand. Er zijn verschillende onderzoeken gebeurd, maar de oorzaak is nooit gevonden. Ik ben nu de alternatieve weg een beetje aan het bewandelen want de reguliere (dieren)geneeskunde heeft hem min of meer opgegeven...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:40

Wil jullie beide nog even heel veel sterkte wensen :(:)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:53

Heel veel sterkte.
Wat ontzettend naar.
Ik heb geen ervaring met paarden. Maar wil toch de ervaring van onze kat delen. Die heeft vast gezeten in een draai/kiepraam.
Was volledig verlamd aan de achterhand. We gingen naar de dierenarts om de kat te laten inslapen. Want de kat kon werkelijk niks meer van achter en liet ook alles lopen.
Tot onze verbazing zei de arts dat hij de kat nog niet wilde opgeven. We zijn weer met de verlamde kat naar huis gestuurd.
En daar ben ik blij van, want langzaam kwam de kracht weer terug! Dat hadden we nooit verwacht!!!
Enige wat ze er aan over heeft gehouden is dat ze de nagels achter niet meer kan intrekken.
Dus je hoort haar altijd lopen over het laminaat.
Maar dit is een kat. Heel wat anders dan een paard.
Toch vond ik het heel bijzonder dat een lichaam van verlamming kan herstellen.

Sterkte met je paard.

AnnaFries
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-17
Woonplaats: Ede

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:20

ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel een kennis die haar paard bijna verloren is aan Rhino. daar gaat het nu weer erg goed mee. dus ik wil je vooral heel veel sterkte wensen met het vervolg en duim voor je!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:44

Mijn merrie heb ik vanmorgen laten inslapen...... De verlamming was nog verder getrokken. Hersenvliesontsteking..... Ze was inderdaad geënt tegen EHV 1 en 4, net zoals alle paarden die ik hier thuis heb staan.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:52

Sterkte!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:06

In de eerste plaats veel sterkte en moed voor jou in deze nare situatie -O-
Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Maar misschien is het een optie Equitom ( Tom Marien ) even te contacteren. Verplaatsen naar zijn kliniek kan je de pony natuurlijk niet, maar contact opnemen kan nooit kwaad denk ik. Tom is een vent die soms dingen weet / ziet die ze ergens anders over het hoofd zien.
Altijd het proberen waard denk ik zo :j

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:19

Jeetje wat heftig.. Wat hierboven is gezegd, spreek een datum af voor welke keuze je gaat. Verder ken je je eigen paardje het beste en als hij nog kan eten drinken en vrolijk in zijn koppie is, dan is het reëel om het nu nog aan te kijken en hopen op het beste :)
Wil je hem weer mee naar huis nemen als je besluit door te gaan, omdat je opzoek bent naar een harnas? Wat je kan proberen is verschillende dierenartsen in de buurt bellen? De paardenartsen maar misschien ook die alleen landbouwdieren doen, voor koeien wordt zoiets ook wel eens gebruikt.
Succes en sterkte Y;(

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:47

TS hoe gaat het nu met jouw pony?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:49

Ook hier TS hoe gaat het inmiddels?

AnnaFries
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-17
Woonplaats: Ede

Re: Dringend! Harnas gezocht en ervaringen met verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:50

Heel veel sterkte Suffie!!
hoe gaat het inmiddels met je paardje TS?