Jullie kennen mij hier waarschijnlijk niet, maar ik ben kim. Ik ben al vaak geholpen geweest door jullie ervaringen, maar dit maal kamp ik met een probleem welke ik hier nog niet ben tegen gekomen, noch kan vinden. Maandag hebben we onze 14 jarige welsh pony Jacky met verlammings verschijnselen op de weide gevonden. Hij kon zijn achterhand niet meer gebruiken. Gevoel en beweging was er nog, maar de coördinatie om te kunnen wandelen en opstaan niet meer. Wat het is, hoe het is gebeurd en waarom al die vragen spoken nog steeds door mijn hoofd. Geen enkel spoor van gekkigheden, giftige planten of bomen, een discussie tussen hem en zijn vriend of weggegleden in de weide was te vinden. Met behulp van de brandweer, dierenarts en vrijwilligers hebben we hem veilig en wel naar de kliniek in Merelbeke kunnen brengen. Daar hebben ze ons goed geholpen, maar helaas bestaan er geen mogelijke onderzoeksmethoden om een oorzaak te kunnen vinden. Wat ze wel hebben kunnen onderzoeken is dat zijn impulsen vanuit de hersenen naar de benen nog erg goed functioneren. Niet 100%, maar wel voldoende om door te zetten. Met cortizone, pijnstillers en vitamines om zijn zenuwen te ondersteunen moeten we het nu doen. Heel veel geduld en hopen dat er kleine veranderingen komen. Jullie denken vast, waarom heb je hem niet vredig laten gaan? Wel ik vraag het mij nog elk moment ook af. Maar eens je aan zijn stal staat en hem daar vredig ziet eten en gewoon normaal doen (ook al hangt hij in een harnas) weet je waarom je hem toch nog een kans wil geven. Hij heeft niets van symptomen van een virus of vergiftiging. Zijn bloeddruk, hartslag en temperatuur is normaal. Hij eet goed kan mesten en zich minimaal verplaatsen. Wat ze vermoeden is een trauma of tumor vooral omdat het zo plots is gebeurt. Wat ik wel weet is dat hij niet gemakkelijk kan plassen en hij niet zo goed met zijn staart naar de vliegen kan slaan. Wel kan hij zijn achterbenen opheffen, op rust zetten en wat verplaatsen. Ik hoop dat er ergens verbetering komt zodat ik hem niet hoef te laten gaan, en we toch nog iets voor hem kunnen doen. Zodat hij weer pony kan zijn en lekker kan lopen. Ook weet ik dat ik dit scenario zoals het nu is niet lang wil aanhouden. Want dit is echt geen leven voor hem. Welke keuze ik ook nog zal moeten maken, toch vraag ik jullie graag naar advies. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand waar ik zo'n harnas kan aanschaffen of huren indien we beslissen hem verder te laten vechten. Wees aub begripvol voor wat ik met jullie deel. Het is voor mij niet gemakkelijk dit zo te plaatsen.
Dankjewel,